13 Going on 30
verdeler
acteur/actrice (7)
regisseur (1)
producent (3)
uitvoerend producent (2)
director of photography (1)
scenarist (2)
beeldmonteur (1)
productieontwerper (1)
kostuumontwerper (1)
componist (1)
De wens om een flink leeftijdsprongetje te maken komt niet in elke leeftijdscategorie voor. Het zijn voornamelijk tieners die moeilijk kunnen wachten op een aantal voordelen van een paar jaartjes ouder zijn terwijl zij nog steeds in de overgangsfase zitten van kind naar (jong)volwassene. Eens je de twintig bent gepasseerd heeft een snelle transfer naar tram drie zoals de dertigers in de volksmond wel eens worden genoemd, weinig zin. En ik ken zelf ook geen dertigers die in één klap zeventien jaar ouder willen worden. Het risico om zo midden in een heuse midlife crisis terecht te komen is maar één nadeel hiervan.
In een oogwenk zeventien jaar ouder zijn, dat is eigenlijk de droomwens van Jenna Rink. Maar waar het haar eigenlijk vooral om gaat is het magische getal 30. In één klap van 13-jarige waardeloze tiener naar een 30 jaar jonge vrouw! Dat zou Jenna in elk geval heel wat ellende besparen. Want het meisje ligt op verschillende vlakken niet echt goed in de markt. Op school zijn het immers de hippe 'six chicks' die haar de wet dicteren. De leidster van het zestal zet haar zelfs zodanig onder druk dat haar persoonlijk huiswerk en schoolopdrachten door Jenna worden afgewerkt... Fotogeniek is Jenna ook al niet en het glinsterende beugeltje voor de tanden heeft ook al weinig aantrekkingskracht op de boys. Het is bijgevolg enkel Matt Flamhaff, de sympathieke buurjongen die kampt met een zekere vorm van overgewicht, die met haar wil optrekken... In ruil voor het maken van opnieuw een werkje voor school slaagt Jenna er in om de zes coole meiden op haar verjaardagsfeestje uit te nodigen. Het is het spelletje met de blinddoek met de veelbelovende naam Seven minutes in heaven die zorgt voor de verrassing... Jenna is als eerste aan de beurt om opgesloten te worden in de kast en wordt een bezoekje van Chris beloofd, één van de drie knappe jongens die ook op haar feestje zou aanwezig zijn. En het is niet Chris maar wel Matt die even later mond aan mond staat met de dertienjarige Jenna. De wens die zij ondertussen heeft uitgesproken om toch maar dertig jaar te zijn, wel... die komt uit wanneer ze plots wakker wordt in een bed dat ze niet kent, in een appartement op het sjieke Fifth Avenue waar ze nog nooit eerder is geweest, samen met een jonge kerel die na het nemen van een douche en het roepen van een koosnaampje haar poedelnaakt komt tegemoet gewandeld. Omdat ze met niets in haar nieuwe leven vertrouwd is, gaat Jenna op zoek naar Matt. Die heeft tot haar verbazing al jaren niets meer van haar gehoord. Stilaan ontdekt Jenna dat het leven dat ze leidt als hoofdredacteur bij het magazine Poise, een tijdschrift waar ze vroeger zo dol op was, misschien wel zijn charme en enkele voordelen heeft, maar ze had haar leven als dertiger toch wel anders voorgesteld...
13 going on 30 is voor Columbia een meevaller van een zomer-komedie geworden. Dit soort films oefent een sterke aantrekkingskracht uit op tieners en pubers en wanneer die dan ook nog netjes in de zomervakantie worden geprogrammeerd, dan kan je zeker zijn van goede cijfers aan de (Belgische) Box-Office. Nochtans valt er op komisch vlak weinig te beleven in de nieuwste film van Gary Winick. 13 Going on 30 is eigenlijk niets meer dan een ordinaire tienerprent waarbij het hoofdpersonage evengoed kon vertolkt worden door Julia Roberts en de titel 13 Going on 35 kon geweest zijn.
Het is trouwens verre van de eerste keer dat plotse veranderingen qua leeftijd of geslacht als basis dienen voor zwakke komedies. Big, What Women Want (geschreven door Josh Goldsmith en Cathy Yuspa die ook dit verhaal schreven), Freaky Friday, enz... Maar... deze film kent wél een opvallend sterke soundtrack! Soft Cell, Talking Heads, Whitney Houston, Madonna, Rick Springfield, zelfs Michael Jackson's Thriller en nog een aantal andere tijdloze songs en lekkere klassiekers maken veel goed in deze film. Zelfs Love is a battlefield van Pat Benatar wordt ons op het eind geserveerd, keurig!
Het was voor Jennifer Garner best leuk om via deze weg en op deze manier nog eens geconfronteerd te worden met Thriller waar ze in haar jeugd net als haar leeftijdsgenoten behoorlijk gek van was. Ze past dus ook op dit vlak perfect in het plaatje van deze oppervlakkige film alhoewel Jennifer Garner in Daredevil toch heel wat meer uitstraling had dan in deze film, niet dat de op een stripfiguur gebaseerde film met Ben Affleck een goede fim was, integendeel zelfs. Mark Ruffalo (In The Cut) vond het ook wel tof dat het nummer van Michael Jackson met de gekende pasjes in de film een plaatsje kreeg. Thriller was volgens hem destijds de cassette bij uitstek die vroeger onder kameraden werd doorgegeven en uitgewisseld. 13 Going on 30 was voor regisseur Gary Winick dan weer totaal andere koek dan de in 12 dagen tijd opgenomen film Tadpole die hem op het Sundance Film Festival in 2002 nog de prijs voor beste regisseur had opgeleverd. Toen deed Winick het nog met een DV(digital video)-camera en slechts enkele mensen op de set, nu had hij de beschikking over een 100-koppige crew...
23-04-2004 | Plaats 2 | $ 21.054.238 |
30-04-2004 | Plaats 3 | $ 9.876.246 |
07-05-2004 | Plaats 5 | $ 5.816.841 |
14-05-2004 | Plaats 6 | $ 4.107.023 |
21-05-2004 | Plaats 7 | $ 2.512.234 |
28-05-2004 | Plaats 10 | $ 1.073.040 |