What's Up Doc?

Zeer goed
What's Up Doc ?
1972
langspeelfilm
94 minuten
komedie

acteur/actrice (11)

Barbra Streisand Barbra Streisand → Judy Maxwell
Ryan O'Neal Ryan O'Neal → Howard Bannister
Austin Pendleton Austin Pendleton → Frederick Larrabee
Madeline Kahn Madeline Kahn → Eunice Burns
Michael Murphy Michael Murphy → mijnheer Smith
M. Emmet Walsh M. Emmet Walsh → arresterende politieman
Randy Quaid Randy Quaid
Kenneth Mars → Hugh Simon
Sorrell Brooke → Harry
Liam Dunn → rechter
John Hillerman → mijnheer Kattenborn

regisseur (1)

Peter Bogdanovich Peter Bogdanovich

producent (1)

Peter Bogdanovich Peter Bogdanovich

Ja, What’s Up, Doc? krijgt vier sterren. Al wil dit geenszins zeggen dat Peter Bogdanovich’ ode aan de screwball comedy’s uit de jaren dertig grappiger is dan de voorbeelden die hij eert. En ja, What’s Up, Doc? is af en toe wat te berekend en te mechanisch. Al wil ook dat niet zeggen dat deze komedie daardoor maar een flauw afkooksel is van de voorbeelden die hij eert. Lachen is hoe dan ook de boodschap.

Met een film die duidelijk de mosterd haalt bij Howard HawksBringing Up Baby uit 1938. Met Ryan O’Neal als sullige wetenschapper – brilletje inclusief – die zijn levenswerk ei zo na verwoest ziet door een halfgekke vrouw (Barbra Streisand) die hem voor de voeten loopt net op het moment dat zijn carrière een enorme sprong voorwaarts kan nemen.

Bogdanovich kreeg van Warners hoofd van productie John Calley te horen dat Streisand een film met hem wou maken. Waarop Bogdanovich de vraag kreeg welk project hij voor ogen had. Waarop Bogdanovich opperde om een screwball comedy te draaien met een duidelijke knipoog naar de hoogdagen van het genre. Waarop Calley het project zo goed als meteen groen licht gaf. En dat voor er een script was. Bogdanovich liet twee aparte scripts schrijven – een door Buck Henry en een door David Newman en Robert Benton – en bracht vervolgens de beste stukken samen in wat een exquise komedie bleek te zijn. Met bijna alle screwballtechnieken op hun plaats, lange rechtbankscène waarin de rechter gek wordt van de commotie en de gekken in zijn rechtszaal inclusief.

Al knipoogt niet alles naar Bringing Up Baby: de lange achtervolging in San Francisco die begint op een bakfiets en eindigt in de San Francisco Bay zag Bogdanovich eerder als een knipoog naar de autoachtervolging in Bullitt. De scène in kwestie kostte 1 miljoen dollar – een vierde van het totale budget – en nam 19 opnamedagen in beslag.

What’s Up, Doc? brengt van de eerste tot de laatste minuut geïnspireerde gein waarbij O’Neal aan het eind zelfs zijn Love Story-succes te kakken mag zetten. En het bracht nog een serieuze duit op ook: What’s Up, Doc? haalde zesenzestig miljoen op aan de box-office en was daardoor in Amerika de derde meest lucratieve film van het jaar na The Godfather en The Poseidon Adventure. Leuke bijrollencast ook, met op het voorplan het acteerdebuut van Madeline Kahn als O’Neals verloofde. En ergens op het achterplan Sylvester Stallone in een figurantenrol als hotelgast.

O’Neal en Streisand vonden elkaar zeven jaar later trouwens terug voor een nieuwe samenwerking in The Main Event.

Alex De Rouck