Stillwater

Middelmatig
Stillwater
2021
22/09/2021
langspeelfilm
138 minuten
thriller
drama

verdeler

WW Entertainment WW Entertainment

acteur/actrice (9)

Matt Damon Matt Damon → Bill Baker
Abigail Breslin Abigail Breslin → Allison Baker
Camille Cottin → Virginie
Lilou Siauvaud → Maya
Deanna Dunagan → Sharon
Idir Azougli → Akim
Anne Le Ny → Leparq
Moussa Maaskri → Dirosa
Isabelle Tanakil → Isabelle

regisseur (1)

Tom McCarthy

producent (4)

Steve Golin Steve Golin
Tom McCarthy
Jonathan King
Liza Chasin

director of photography (1)

Masanobu Takayanagi

uitvoerend producent (4)

Jeff Skoll Jeff Skoll
David Linde
Robert Kessel
Mari Jo Winkler-Ioffreda

beeldmonteur (1)

Tom McArdle

productieontwerper (1)

Philip Messina

kostuumontwerper (1)

Karen Muller-Serreau

componist (1)

Mychael Danna
Stillwater

De nieuwste langspeelworp van Oscarwinnaar Tom McCarthy – bekend van sociaal-relevante Hollywoodtitels als The Visitor en Spotlight – is een film met twee toonaarden. Die van een karakterstudie annex -drama en die van een thriller.

Twee gezichten die niet noodzakelijk samen het scherm delen: er zijn zelfs lange stukken waar het whodunitmysterie volledig op de achtergrond blijft. Stillwater is daardoor een film die zichzelf niet altijd drijvend weet te houden en zich vooral aan het eind in de voet schiet door een op zich al verrassende wending nogal gemakzuchtig af te handelen. Terwijl er daar nochtans een mooie confrontatie lag te wachten tussen vader, dochter en publiek. Maar vooraleer dat eind deze recensie afsluit, eerst naar het begin.

Stillwater

Waarin McCarthy de welwillende kijker laat kennismaken met Matt Damon in middle America arbeidersmodus: hard wroetend in Oklahoma en van job naar job zwervend om de financiële eindjes aan elkaar te knopen, een verleden van drank en drugs meetorsend … maar eigenlijk een goede kerel in een ruwe, zij het beleefde bast die steevast met twee woorden spreekt – hij zou een T-shirt kunnen dragen met yes ma’am erop.

Extra moeilijkheid in het leven van Bill: zijn vrouw pleegde destijds zelfmoord zodat hij met zijn moeder moest instaan voor de opvoeding van zijn tienerdochter (Abigail Breslin). En die dochter zit al vijf jaar in een cel in Marseille op verdenking van moord op haar toenmalige flatstudiegenote daar. Waardoor Bill – die rotsvast in haar onschuld gelooft – zijn op bouwwerven verdiende dollars vooral gebruikt om regelmatig naar Marseille te vliegen om haar te kunnen bezoeken. Tijdens zo’n bezoek komt hij op het spoor van de mogelijke echte dader. De onderzoeksrechter is er echter niet happig op om de zaak opnieuw te openen, waarop Bill dan maar zelf besluit om op onderzoek te gaan. Als niet-Franssprekende is hij in een voor hem vreemde omgeving een vis uit het water, maar in een theateractrice (Camille Cottin) en haar dochtertje vindt hij gelijkgestemde zielen die hem willen helpen de waarheid te achterhalen terwijl ze hem ook een opvangplaats geven in de voor hem onwennige omgeving.

Stillwater

McCarthy haalde voor de moordzaak inspiratie bij de destijds hevig gemediatiseerde zaak van Amanda Knox, een Amerikaanse studente die in 2007 in Italië werd beschuldigd van moord op een kamergenote en daardoor in een plaatselijke cel belandde. De inmiddels vrijgesproken Knox is naar verluidt trouwens niet echt in haar nopjes met deze film – al is dit geenszins Knox’ verhaal. Stillwater draait eigenlijk ook niet om eens om die moord, al maakt die wel een belangrijk deel uit van de plot. De film is in de eerste plaats een ode aan de vaak verguisde en zo goed als zeker op Trump stemmende working class hero die welhaast vanuit de onderbuik van de maatschappij op stugge manier wil vermijden dat zijn American Dream een American Nightmare wordt. Een ode die noch veroordeelt noch verheerlijkt maar enkel registreert.

Damon is uitstekend als dragende steunmuur van Stillwater en hij krijgt mooi weerwerk van de couleur locale in Marseille – het zou zowaar een film van Robert Guédiguain kunnen zijn. Maar het zijn andere Fransen die meehielpen aan de film: McCarthy schreef het script samen met onder meer Thomas Bidegain, de semivaste schrijfpartner van Jacques Audiard. Wat van Stillwater eigenlijk meer een Amerikaans-Franse hybride maakt dan een volbloed Hollywoodepistel.

Wat het ook is of mag zijn: Damon, de couleur locale, de gevoelig uitgetekende personages en de sluimerende actualiteitswaarde van het script houden Stillwater overeind. Alleen jammer van de onbevredigende conclusie dus: op de valreep een slok en een borrel verwijderd van een nog betere afdronk.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
30-07-2021 Plaats 5 $ 5.188.150
06-08-2021 Plaats 5 $ 2.828.690
13-08-2021 Plaats 8 $ 1.295.360


Synopsis

Stillwater vertelt het verhaal van een vader uit Oklahoma die het heft in eigen handen neemt om zijn dochter, die in een Franse gevangenis vastzit, vrij te krijgen. Amerikaan Bill Baker reist uit Oklahoma naar Marseille om zijn dochter in de gevangenis te bezoeken voor een moord die ze beweert niet te hebben gepleegd. In zijn missie om zijn dochter vrij te krijgen wordt hij geconfronteerd met de taalbarrières en de cultuurverschillen en wordt hij tegengewerkt door de Franse autoriteiten. Hij blijft volharden om de onschuld van zijn dochter te bewijzen en besluit om in Frankrijk te blijven en alles op alles te zetten om de echte moordenaar te vinden.