Robert Surtees
Riobert Lee Surtees
![Robert Surtees Robert Surtees](/sites/default/files/Medewerkers/robertsurteesbio.jpg)
![winnaar Oscars ® 1951 voor Camerawerk (King Solomon's Mines) winnaar](/sites/default/files/inline-images/AAwin.jpg)
![winnaar Oscars ® 1953 voor Camerawerk (The Bad and the Beautiful) winnaar](/sites/default/files/inline-images/AAwin.jpg)
![winnaar Oscars ® 1960 voor Camerawerk (Ben-Hur) winnaar](/sites/default/files/inline-images/AAwin.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1945 voor Camerawerk (Thirty Seconds Over Tokyo) genomineerd Oscars ® 1945](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1952 voor Camerawerk (Quo Vadis) genomineerd Oscars ® 1952](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1956 voor Camerawerk (Oklahoma!) genomineerd Oscars ® 1956](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
![genomineerd Oscars ® 1963 voor Camerawerk (Mutiny on The Bounty) genomineerd Oscars ® 1963](/sites/default/files/inline-images/AAnom.jpg)
Anno 1927 leerde hij het vak als assistent-cameraman bij onder andere Joseph Ruttenberg en Gregg Toland wat meteen een prima springplank was om de volgende tien jaar te kunnen werken bij verschillende studio’s in Hollywood.
In de jaren ’40 deed hij bij MGM als cameraman met een eigen aanpak op vlak van belichting wat weinigen hem hadden voorgedaan. Hij werkte maar liefst 20 jaar bij MGM waar hij in een eerste periode op technisch vlak eerder eenvoudige zwart-witfilms maakte zoals Thirty Seconds Over Tokyo (1944) en Our Vines Have Tender Grapes (1945). In de periode die hierop aansloot volgden voornamelijk avonturenfilms maar dan wel in kleur; Quo Vadis, Oklahoma! en de remake van Ben-Hur. Voor de laatst vermelde film kreeg hij een Oscar/Academy Award.
Robert Surtees bleef actief in zijn domein tot in de jaren ’70 waar hij aan het einde van zijn carrière zijn kennis en kunnen deelde én doorgaf aan een nieuwe generatie regisseurs: Mike Nichols en Peter Bogdanovich die in Surtees de beste man voor de job zag om The Last Picture Show op te nemen in zwart-wit.
En dat de spreekwoordelijke appel nooit ver van de al even spreekwoordelijke boom valt bewees zijn zoon Bruce Surtees: in de jaren ’70 deed hij camerawerk voor films van onder andere Clint Eastwood (!).
Wordt soms ook vermeld als Robert L. Surtees.
Oscars ® 1963 | Genomineerd | Camerawerkkleur | Mutiny on The Bounty |
Oscars ® 1960 | Gewonnen | Camerawerkkleur | Ben-Hur |
Oscars ® 1956 | Genomineerd | Camerawerkkleur | Oklahoma! |
Oscars ® 1953 | Gewonnen | Camerawerkzwart-wit | The Bad and the Beautiful |
Oscars ® 1952 | Genomineerd | Camerawerkkleur | Quo Vadis |
Oscars ® 1951 | Gewonnen | Camerawerkkleur | King Solomon's Mines |
Oscars ® 1945 | Genomineerd | Camerawerkzwart-wit | Thirty Seconds Over Tokyo |
Video 2: 1953 - Robert Surtees wint Academy Award/Oscar in de categorie Beste camerawerk voor The Bad the Beautiful.
Video 3: 1951 - Robert Surtees wint Academy Award/Oscar in de categorie Beste camerawerk voor King Solomon's Mines.