The Mule

Goed
The Mule
2019
23/01/2019
langspeelfilm
116 minuten
drama
speelfilm
thriller

verdeler

Warner Bros Warner Bros

acteur/actrice (11)

Clint Eastwood Clint Eastwood → Earl Stone
Laurence Fishburne Laurence Fishburne → 'special agent' DEA
Dianne Wiest Dianne Wiest → Mary
Andy Garcia Andy Garcia → Laton
Bradley Cooper Bradley Cooper → agent Colin Bates
Michael Pena Michael Pena → agent Trevino
Ignacio Serricchio → Julio
Alison Eastwood → Iris
Taissa Farmiga → Ginny
Loren Dean → agent Brown
Eugene Cordero → Luis Rocha

regisseur (1)

producent (6)

Tim Moore
Kristina Rivera
Jessica Meier
Daniel Friedkin
Bradley Thomas

uitvoerend producent (1)

Aaron L. Gilbert Aaron L. Gilbert

director of photography (1)

Yves Bélanger

scenarist (1)

Nick Schenk

beeldmonteur (1)

Joel Cox

productieontwerper (1)

Kevin Ishioka

kostuumontwerper (1)

Deborah Hopper

componist (1)

Arturo Sandoval
The Mule

Vrouw Holle en Repelsteeltje zijn geloofd en geprezen: de gefaalde patriottische draak The 15:17 to Paris is niet de zwanenzang van Clint Eastwood geworden. Voorlopig is dat The Mule, een oudeknarrenportret dat zich vlot als vintage Clint laat omschrijven. En dat op zijn achtentachtigste. In Amerika verzilverde de prent zelfs meer dan honderd miljoen dollar aan de kassa’s. Goed gedaan, Trumpsupporters.

Het opmerkelijkst is misschien niet het feit dat Eastwood op zijn achtentachtigste nog regisseert, maar ook nog acteert. Nochtans had hij tien jaar terug aangekondigd dat Gran Torino de laatste keer was dat hij zelf ging acteren in een film die hij regisseerde. Later zag het er naar uit dat zijn vertolking in het niet door hem geregisseerde (of toch minstens niet officieel) Trouble With The Curve uit 2012 zijn laatste vertolking zou zijn. Maar kijk: Clint blijft gewoon doorgaan. Respect is op zijn plaats.

The Mule

The Mule is gedeeltelijk gebaseerd op ware feiten. Eastwoods personage Frank Stone haalde de mosterd bij Leo Sharp, een bloementeler die in de herfst van zijn leven een serieuze duit bijverdiende door op zijn dooie gemakje met zijn pick-up drugs te smokkelen voor het kartel van El Chapo. In totaal smokkelde hij op tien jaar tijd cocaïne met een gezamenlijke waarde van meer dan 1,25 miljoen dollar Michigan binnen. In oktober 2011 reed hij tegen de lamp en werd hij gearresteerd: de man was toen 87. Het verhaal van Sharp vormde in 2014 de basis voor een artikel in The New York Times Magazine.  Een verfilming kon niet uitblijven. Oorspronkelijk zou Ruben Fleischer (Zombieland, Venom) de regie op zich nemen, maar ergens halverwege het preproductieproces verhuisde het volledige project naar Eastwood die het project in een rotvaart verder ontwikkelde en naar zijn hand wist te zetten. De opnames gingen van start in juni en nog voor de jaarwisseling liep de prent al in de Amerikaanse zalen. De punk voelde zich duidelijk gelukkig.

De plotlijn is weliswaar gebaseerd op een waar verhaal, heel wat invulling is fictie. Zo is de volledige achtergrond van Eastwoods personage (en dan vooral zijn familiale toestand) dichterlijke vrijheid. Scenarist Nick Schenk – die ook Gran Torino schreef – lijkt wel de ideale sparringpartner voor de bejaarde Eastwood. The Mule schenkt Eastwood immers opnieuw de kans om uit te pakken met klassieke ingrediënten uit de klassieke Amerikaanse cinema en om er tegelijkertijd een eigen draai aan te geven. Frank Stone zou evengoed een bejaarde versie kunnen zijn van Gran Torino’s Walt Kowalski of Every Which Way but Loose/Any Which Way You Can”’s Philo Beddoe: Eastwood gooit hier zowel zijn sentimentele, redneck- als subversieve zijde in de karakterstrijd. Waardoor hij ongegeneerd Afro-Amerikanen, Latino’s en iPhoneverslaafden kan schofferen, maar tegelijkertijd laat zien dat hij wel degelijk een rechtschapen mens is. In een en dezelfde film je filmische erfenis eren en relativeren: buiten Clint kunnen niet veel anderen het doen. Logisch, daar Eastwood nooit buiten zijn eigen oeuvre is getreden: bijrollen in producties van anderen heeft hij nooit gedaan. Ook dat is een unicum: zelfs Woody Allen kleurde heel af en toe even buiten de lijnen.

The Mule

Dat The Mule entertainend is, staat buiten kijf. Eastwoods laconieke roadtrips zijn zo tongue in cheek-amusant dat je als fan van recht voor de raapse-Hollywoodcinema wel overstag moet gaan. De manier waarop hij met zijn oude knoken het bejaardendom te lijf gaat (op een bepaald moment bungelen er zelfs blote borsten boven zijn neus) is behalve geestig vertederend-nostalgisch. En door Bradley Cooper, Michael Pena, Andy Garcia, Laurence Fishburne, Dianne Wiest en Taissa Farmiga in bijrollen te casten zorgt Clint ervoor dat niet alle aandacht naar hem hoeft te gaan.

Of The Mule een goede film is, is een andere vraag. Eastwoods regie is bij momenten zo droog-functioneel dat het zelfs allemaal wat vlak dreigt te worden. Maar tegelijkertijd herken je wel nog de hand van de meester die meer dan twee handvollen klassiekers heeft afgeleverd. Ook al moet je The Mule niet zien om de cinematografische kwaliteiten, Clints oudezakkenregie weet in al zijn economisch efficiënte eenvoud nog steeds te begeesteren. Dat de met de negentig flirtende Eastwood erin geslaagd is om op zijn manier een verhaal te vertellen dat volledig past binnen zijn eigen universum alleen al is een reden om The Mule als een kleinood te koesteren. Foute cinema in een juist jasje: de oude zilvervos heeft het hem weer gelapt. Pink weg die traan en laat gallen die lach. En laat het de anderen gerust zien en horen.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
14-12-2018 Plaats 2 $ 17.509.431
21-12-2018 Plaats 5 $ 9.500.000
28-12-2018 Plaats 5 $ 12.162.024
04-01-2019 Plaats 6 $ 9.109.693
11-01-2019 Plaats 9 $ 5.674.006


 

 



Synopsis

Earl Stone is een eenzame man van in de tachtig die failliet is en zich genoodzaakt ziet om zijn bedrijf te sluiten. Hij krijgt een job aangeboden waar hij alleen voor hoeft te rijden. Simpel toch? Maar zonder het te beseffen is Earl een drugskoerier voor een Mexicaans drugskartel geworden. Hij doet het goed, zo goed zelfs dat zijn ladingen exponentieel toenemen en Earl een handlanger krijgt toegewezen. Hij is niet de enige die Earl in de gaten houdt, de mysterieuze nieuwe koerier komt ook op de radar van de ambitieuze DEA-agent Colin Bates. Maar zelfs nu zijn geldproblemen van de baan zijn, beginnen Earls fouten uit het verleden door te wegen. Het is onzeker of hij zijn fouten op tijd kan rechtzetten met de autoriteiten en het drugskartel op zijn hielen.