Furiosa: A Mad Max Saga
verdeler
acteur/actrice (7)
regisseur (1)
producent (2)
director of photography (1)
scenarist (2)
beeldmonteur (2)
productieontwerper (1)
kostuumontwerper (1)
componist (1)
We needen geen andere held, maar George Miller voegt er toch eentje toe in zijn wasteland-universum. De eerste Mad Max-film zonder Max Rockatansky, zijn ‘ik sta op een heuvel en kijk naar beneden’-cameo even niet te na gesproken.
Alles draait ditmaal om Furiosa, door Miller negen jaar geleden netjes geïntroduceerd aan de zijde van kwade Max in Mad Max: Fury Road. In deze prequel legt Miller met naald, draad en tachograaf uit hoe Furiosa is geworden tot wie ze is. Deze keer niet met Charlize Theron op het voorplan, maar met Anya Taylor-Joy. Alvast een goede beslissing van Miller om niet te kiezen voor Theronverjongende CGI, een plan dat aanvankelijk op tafel lag. Straf is dat het script van Furiosa al kant en klaar was vooraleer Miller Fury Road verfilmde: Theron en andere betrokkenen moesten het zelfs helemaal lezen om zich gevoed met het verleden van het personage nog sterker te kunnen inleven.
Miller filmde alweer een heel sterke actiefilm bij elkaar, naadloos aansluiting vindend bij de vorige vier. Heel sterk, maar daarom niet de beste. Eigenlijk is dit zelfs maar de vierde beste uit de franchise: je moet niet vragen hoe sterk de drie die nog beter zijn dan wel niet zijn. Veel heeft ook met de tijdsgeest te maken: zowel Mad Max als Mad Max II zijn onlosmakelijk geschiedschrijvend verbonden met de jaren waarin ze werden gereleaset, respectievelijk in 1979 en 1981. Wat Miller toen liet zien was nieuw, controversieel, sensationeel en uniek en veroorzaakte de hartverzakkingen ook bij de gratie van het relatief kleine budget waarmee ze het levenslicht zagen. Mel Gibson kwam daarbij onder de aandacht van het grote publiek als getergde (ex-)politieman die in het eerste deel komaf maakt met een motorbende die zijn vrouw en kind vermoordt, en die in de sequel moet zien te overleven in een postapocalyptische woestenij waarin meedogenloos om olie wordt gestreden. En dat twee keer binnen een tijdsframe van amper negentig minuten: exploitatie draaiend op snelheid en intelligentie. Midden jaren tachtig volgde de milde uitschuiver Mad Max Beyond Thunderdome, en zelfs die smeekt er nog om om minstens een keer per jaar in de digitale schijvendraaier te mogen tollen.
In 2015 toonde Fury Road aan dat Miller het nog steeds kon: andermaal draaiden de actiecomposities overuren en kreeg je welhaast bovennatuurlijk gechoreografeerde zandkorrelclashes en crashes te zien met motoren, vrachtwagens, duinwagens en er zal vast ook wel ergens een bakfiets tussen gezeten hebben. Een film die de erfenis van de Rockatansky-franchise geen oneer aandeed, ook niet met Tom Hardy als nieuwe hoofdrolspeler. En Theron was fenomenaal goed als Furiosa, die een verbond sloot met Max in haar strijd tegen de zotte Immortan Joe.
In Furiosa’s origineverhaal is Joe niet eens de grootste zot in het kegelspel: dat blijkt Dementus (Chris Hemsworth met heel veel baardhaar en een Kapitein Haak-neus) te zijn die in het eerste halfuur de plot opstookt door de moeder van Furiosa te vermoorden. Opnieuw een wraakverhaal dus, een dat zich over vijftien jaar uitsmeert en waarin Furiosa en Dementus na heel wat vlam in de pijp-gevechten en -achtervolgingen onverbiddelijk tegenover elkaar komen te staan in een toch wel ietwat bevreemdende climax.
Millers schaalvergroting is geen volledige winkelhaaktreffer: her en der stokt de plot, en duikt het iets te diep in omkaderende wereldschepping waardoor de focus niet eens altijd op Furiosa of Dementus ligt. In eender welke losstaande film zou dit geen euvel zijn geweest, maar als je vergelijkt met Mad Max I, II en Fury Road voelt het wel als een mankementje aan. Wat niet wegneemt dat Furiosa: A Mad Max Saga – want zo heet de film officieel volledig – een opwindende brok tandvleescinema is en blijft. Een die visueel en tonaal heel dicht aanleunt bij Fury Road, zozeer zelfs dat je tijdens het eerste deel van de eindgeneriek een recap krijgt van die film. De weg daarnaartoe is bevolkt met een bonte verzameling freaks van alle randen en standen, en met bonanzabolides die vliegen, zoeven, snorren en exploderen. Het eerste halfuur zet al meteen de toon, en wie na het dubbele olietankertreffen in het midden zijn kin niet van de grond moet schrapen was die waarschijnlijk aan de ontbijttafel vergeten. De actietaferelen zijn zo adrenalinespuiend gaaf dat ze zelfs bij een tiende versie nog nieuwe details zullen prijsgeven. Het duurde naar verluidt achtenzeventig dagen om het centrale stuk in het midden te filmen: amai, onze Australische frak.
Furiosa is een furieuze – ja ja – apocalyptische metallurgiewestern wiens grootste minpunt is dat de (op een na) vorige uit dit franchiseverse nog beter en adembenemender compact waren. Geen reden om te kniezen dus. Gaat en komt dat zien, en polijst zowel het chroom als het schroot.
24-05-2024 | Plaats 1 | $ 26.326.462 |
31-05-2024 | Plaats 2 | $ 10.782.606 |
07-06-2024 | Plaats 6 | $ 4.206.477 |
14-06-2024 | Plaats 7 | $ 2.642.147 |