9% Kinepolis-bezoekers kiest voor Cinemanie

28/02/2007

In 2006 mochten de kwaliteitsfilms van Cinémanie, de 'alternatieve' programmatie van Kinepolis België voor het cinefiele filmpubliek, samen meer dan 931 000 filmliefhebbers verwelkomen. Dit is ruim 9% van alle Belgische Kinepolis-bezoekers. Bij de drukbezochte toppers behoren titels als World Trade Center, Perfume: Story of a Murderer, United 93, Brokeback Mountain, Babel, An Inconvenient Truth, The New World, Walk The Line en The Black Dahlia.

Via de Cinémanie-programmatie speelt Kinepolis in op de zoektocht van bioscoopbezoekers naar films met meer diepgang. Algemeen wordt een Cinémanie-label toegekend aan beloftevolle kwaliteitsfilms. Naast de grote producties als World Trade Center en Brokeback Mountain is er oog voor filmpareltjes als Little Miss Sunshine en Je Vais Bien, ne t'en Fais Pas.

Dankzij een weloverwogen filmprogrammatie en communicatie, gaat het aandeel Cinémanie-liefhebbers alsmaar in stijgende lijn. In 2006 was dot 9%, in 2005 7,8%, in 2004 6,6%. Cin?manie 2007 is goed ingezet met films als The Departed, Babel en The Last King of Scotland. Deze sleepten inmiddels ook Oscars in de wacht.

De cinémanie-liefhebber blijkt doorgaans ouder te zijn dan de gemiddelde Kinepolis-bezoeker en gaat onder meer via film en cultuur op zoek naar persoonlijke verrijking. Hij/zij verzamelt vooraf filminformatie via websites, trailers of programmaboekjes, en koopt de filmtickets meestal op voorhand aan. Een zeer belangrijke factor bij de filmkeuze is de gepercipieerde inhoudelijke kwaliteit en boodschap van de film. Ook documentaires worden gewaardeerd. Over een film dient nagedacht en gesproken te worden met partner of vrienden. Hij/zij hecht belang aan comfortabele en rustige zalen.