King Vidor
acteur/actrice
(1)
Het eerste contact met film had King Vidor toen hij als kaartjesknipper werkte in een bioscoop maar ook wat hielp bij de projectie van de films. Toen hij vijftien jaar was had hij al zijn eerste camera waarmee hij meteen aan de slag ging : hij filmde een heuse wervelstorm die in Galveston raasde, het was meteen een schot in de roos en zorgde voor Vido voor een echte doorbraak.
In 1915 verhuisde hij met zijn echtgenote - Florence Vidor - naar Californië. Hij kreeg er een baantje als figurant en ging ook al wat kortfilms gaan regisseren. In 1919 maakte hij dan zijn eerste langspeelfilm, meteen het begin van een heel lange carrière.
In de jaren '20 werkte hij zo goed als exclusief voor de MGM-studio en dit was meteen ook de periode waarin hij de meesterwerken The Big Parade en The Crowd filmde. Maar er was meer : ook de komedies The Patsy en Show People met Marion Davies sloegen aan, terwijl we ook Hapiness met Laurette Taylor zeker moeten vermelden, Taylor die voornamelijk gekend was in het wereldje van toneel.
Hallelujah werd dan weer een film mét geluid. King Vidor koos ervoor om het leven als een strijd als een rode draad door zijn films te laten lopen. Wat volgde na de vermelde periode waren wat vreemde films : Ruby Gentry en The Fountainhead bijvoorbeeld waren op een bijzondere manier melodramatisch en zorgden eerder voor een (ongewenste ?) lach dan voor het misschien beoogde drama.
Tot slot vermelden we nog War and Peace
King Vidor trad maar liefst drie keer in het huwelijk : Met Florence, Eleanor Boardman (The Crowd) en Elizabeth Hill, een schrijfster.
Oscars ® 1957 | Genomineerd | Regie | War and Peace |
Oscars ® 1939 | Genomineerd | Regie | The Citadel |
Oscars ® 1933 | Genomineerd | Regie | The Champ |
Oscars ® 1931 | Genomineerd | Regie | Hallelujah |
Oscars ® 1929 | Genomineerd | RegieDrama | The Crowd |