Tar

Goed
Tar
mogelijk schadelijk tot 12 jaar
geweld
grof taalgebruik
25/01/2023
2023
langspeelfilm
157 minuten
drama
muziek
speelfilm

verdeler

Sony Pictures Releasing Sony Pictures Releasing

acteur/actrice (9)

Cate Blanchett Cate Blanchett → Lydia Tar
Mark Strong Mark Strong → Eliot Kaplan
Allan Corduner Allan Corduner → Sebastian Brix
Noémie Merlant → Francesca Lentini
Nina Hoss → Sharon Goodnow
Julian Glover → Andris Davis
Sophie Kauer → Olga Metkina
Julian Glover
Sylvia Flote

regisseur (1)

Todd Field

producent (3)

Todd Field
Alexandra Milchan
Scott Lambert

director of photography (1)

Florian Hoffmeister

uitvoerend producent (8)

Phil Hunt Phil Hunt
Cate Blanchett Cate Blanchett
Stephen Kelliher
Compton Ross
David Schiff
Nigel Wooll
Marcus Loges
Uwe Schott

scenarist (1)

Todd Field

beeldmonteur (1)

Monika Willi

productieontwerper (1)

Marco Bittner Rosser

kostuumontwerper (1)

Bina Daigeler

componist (1)

Hildur Gudnadottir
Tar

Zelden zag een valse biografische film er zo echt uit. Ergens in het eerste kwartier – nadat Todd Field zijn film is begonnen met de eindgeneriek, de grapjurk – krijg je een biografie te horen van Lydia Tár waarbij je denkt: amai, wat een straffe madam. Pianist, muziekprofessor, leerling van Leonard Bernstein, winnaar van Tony, Grammy, Emmy en Academy Awards en bovenal de eerste vrouwelijke hoofddirigent van het Berliner Philharmoniker. ’t Lijkt allemaal echter dan echt, maar het is dus allemaal valser dan vals.

Al duidt het wel aan hoever Field – die zelf het script schreef – ging om zijn film zo realistisch mogelijk te maken. Over een nacht ijs is hij niet gegaan: sommige rollen worden vertolkt door professionele muzikanten, Cate Blanchett leerde bootcampgewijs echt dirigeren en de gedetailleerde manier waarop aan namenwerpen wordt gedaan en over klassieke muziek en hoogwaardige kunst wordt gepalaverd gaat ver voorbij het hoogdravende. Een maniakale film dus, deze derde worp van Field – die er pas is gekomen zestien jaar na zijn vorige smijterd Little Children. En voor hetzelfde geld was die worp er niet eens gekomen: Field wou Tár enkel draaien met Blanchett in de titelrol. Indien zij de rol zou weigeren, was er ook geen Tár geweest. En dan kreeg de arme Field in het begin ook een njet te horen omdat de agenda van Blanchett volledig was volgeboekt … maar kijk, uiteindelijk viel alles in de plooien en werd Tár een feit.

Tar

Een portret van een obsessieve dirigent die verdomd goed weet waar ze mee bezig is en leeft voor haar werk en haar plaats aan de top van de voedselketen, zij het blijkbaar niet zonder slachtoffers te maken. Verwacht je daarbij niet aan Whiplash-toestanden. Field en Blanchett spelen het spel subtieler dan Damien Chazelle en J.K. Simmons destijds. Geen openlijke woede-uitbarstingen, maar meer onderhuids autoritair egocentrisme. Gekoppeld aan onderwerpen du jour dan nog wel: hangijzers als de cancelcultuur en genderissues wringen zich een weg naar de oppervlakte en maken van Tár af en toe bijna een prekerige boodschapfilm. Bijna, want Todd gaat nooit op de barricaden staan en laat ruimte voor interpretatie. Complexiteit is het sleutelwoord: Tár laat zich noch als personage noch als film zomaar in een afgelijnd hokje stoppen.

Meteen de sterkte en de zwakte van de prent. Door alles traag maar zeker meanderend en psychologisch mysterieus op te bouwen weet je nooit echt waarheen Tár je gaat leiden. Wat maakt dat je op je qui-vive blijft. Het maakt ook dat Tár geen gemakkelijke zit is. Kon het meer gecondenseerd? Zeker. Beknopter? Welja. Zou de film dan dezelfde trefzekere intensiteit hebben gehad? Een interessante vraag zonder antwoord. Want intens is het zeker, niet in het minst door Blanchetts vertolking die zowel de neuroses, psychoses, barbaarsheid als tederheid van haar personage tot in de puntjes beheerst. Indien Tár aan het eind van de rit op alle vragen en plotpunten een helder antwoord of klare kijk zou bieden was de film ongetwijfeld minder bezwerend.

Tar

Tár is geen duidelijke antwoorden-film, neemt zijn tijd om het verhaal te laten ontvouwen, doet welhaast geen commerciële toegevingen en is in die optiek te nemen of te laten. Maar speldeprikkerig onder de huid kruipen doet het wis en waarachtig, getuige ook het thrilleraura dat af en toe als een bezwerende sluimerwolk over de narratie hangt. En er mag zowaar ook al eens gelachen worden: is het niet met de manier waarop Blanchett in demonisch Duits een pestkop bedreigt dan toch zeker met de nieuwsgaring rond de krokodillen van Marlon Brando.

Neem je tijd, kijk of de vervaldatum van je valiumpillen nog niet is verstreken, stort je nog even snel in een spoedcursus Klara en Tár zal helemaal de jouwe zijn.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
28-10-2022 Plaats 10 $ 1.048.315

Synopsis

Tar onderzoekt de veranderende aard van macht, de impact en duurzaamheid ervan in onze moderne wereld.