Road to Perdition

Zeer goed
Road to Perdition
11/09/2002
2002
langspeelfilm
120 minuten
drama

verdeler

20th Century Fox 20th Century Fox

acteur/actrice (8)

Tom Hanks Tom Hanks →  Michael Sullivan
Paul Newman Paul Newman →  John Rooney
Jude Law Jude Law →  Maguire
Jennifer Jason Leigh Jennifer Jason Leigh →  Annie Sullivan
Stanley Tucci Stanley Tucci →  Frank Nitti
Daniel Craig →  Connor Rooney
Tyler Hoechlin →  Michael Sullivan Jr.
Liam Aiken →  Peter Sullivan

regisseur (1)

Sam Mendes

producent (3)

Richard D. Zanuck
Dean Zanuck
Sam Mendes

Na American beauty van 1999 was het afwachten of de in Engeland geboren Sam Mendes in staat was om nog een film te maken die een vergelijking met z'n eerste Oscar-prent zou mogelijk maken.
Mendes kreeg voor American beauty, overigens zijn langspeelfilm-debuut (!), niet voor niets de Oscar voor beste regie.
Voor zijn film-periode had Mendes op het vlak van toneel al bewezen dat hij een groot talent was.
Zo blies hij de musical Cabaret bijvoorbeeld nieuw leven in, eerst in Londen en daarna op Broadway, waarvoor hij vier 'Tony Awards' kreeg, waaronder die voor Best revival of a musical?
Sam Mendes studeerde aan de Universiteit van Cambridge en na zijn studies met succes te hebben be?indigd, zorgde zijn toneelregie-debuut (The cherry orchard, met Judi Dench) ervoor dat hij zijn eerste onderscheiding kreeg : de 'Critics Circle Award' voor beste nieuwkomer.

De kans is re?el dat zijn Oscar voor American beauty nog lang niet de laatste vermelding wordt in het prijzen-rijtje, want nu is er dus Road to Perdition.

De film typeren in weinig, maar veelzeggende woorden is mogelijk : Road to Perdition is Oscar stuff?

Road to Perdition heeft nogal wat potentieel in de rangen : tweevoudig Oscar-winaar Tom Hanks (één van de twee overigens die twee jaar na elkaar het beeldje mocht naar huis meenemen - voor Philadelphia en Forrest Gump), Oscar-winaar Paul Newman (Oscar voor 'beste acteur' in Martin Scorsese's The color of money), de destijds voor een Oscar genomineerde Jude Law (The talented Mr. Ripley) en Jennifer Jason Leigh, tot onze spijt voorlopig zonder Oscar-vermelding, maar vroeger wel al genomineerd voor een Golden Globe (Mrs. Parker and the Vicious Circle).
Haar rol is Road to perdition is zoals gewoonlijk overtuigend, maar allicht te beperkt om aanspraak te kunnen maken op de hoogste onderscheiding in filmland.

Michael Sullivan is een huurmoordenaar voor de maffia.Zijn twee zoons hebben er enkel het raden naar wat hun vader eigenlijk doet om de kost te verdienen, alhoewel het wapen dat pa steeds bij zich draagt, weinig goeds doet vermoeden.Michael is in de maffia-stiel terechtgekomen door John Rooney (Paul Newman), die hem een huis gaf op een moment dat Michael's leven in een dalletje zat en zich op deze manier kon verzekeren van zijn diensten voor de toekomst.Rooney ziet Michael een beetje als zijn eigen zoon, alhoewel Connor zijn enige nakomeling is.Ergens is er toch enige vorm van rivaliteit tussen de twee, die op een dag van John Rooney een opdracht krijgen die gezamenlijk moet uitgevoerd worden.Het is de bedoeling om Finn McGovern (Ciaran 'The sum of all fears' Hinds) een bezoekje te brengen en er wat mee te spreken…Die heeft het bezoek te danken aan wat hij zei na de wake van zijn overleden broer, overigens de tweede wake in één week tijd die met veel luister werd georganiseerd door en betaald mét maffiageld van Rooney.De maffia-baas duldt geen kritiek of tegenspraak, vandaar dus…Het bezoek van Michael en Connor heeft ernstige gevolgen voor de relatie tussen Sullivan en zijn werkgever.Het gescheiden houden van het professionele en het privé-gedeelte van hun leven is niet langer mogelijk en heeft tragische gevolgen...Het is even geleden dat we nog eens de loftrompet mochten boven halen, maar een film als Road to Perdition verdient een gepaste erkenning.Het produkt, die een film toch eigelijk is, is af.Een film maken die zich integraal afspeelt in de jaren '30 vraagt de gepaste kostuums, de passende decors, de beste filmlocaties, de sfeer van zeventig jaar geleden, de gepaste acteurs ook.Sam Mendes heeft op geen enkel vlak gefaald.Het is opmerkelijk hoeveel tijd werd gespendeerd aan de kleinste details en niets over het hoofd werd gezien.

Zoals gezegd heeft hij de klasse in huis, maar een aantal van zijn collega-regisseurs weet onderhands wel dat dit alleen niet voldoende is.
Er is een perfecte harmonie vereist tussen alle aspecten van een filmproduktie en er zijn weinig filmmakers die het talent hebben die kunst te beheersen.
Sam Mendes slaagt dus over de ganse lijn en weet ook dat de muziek voor een passende sfeerschepping kan of eigenlijk moet zorgen.
De muziek werd geschreven door Thomas Newman.
Het is te begrijpen dat ze ons doet terugdenken aan de muziek uit American beauty want ook die werd door Newman geschreven (en werd trouwens genomineerd voor een Oscar, de vierde trouwens voor Newman).
De muziek wordt gekenmerkt door zijn eenvoud, maar ook door het feit dat ze blijft hangen en zelfs na geruime tijd door menig filmkenner met de film zal geassocieerd worden.

Het knappe camera-werk in Road to Perdition is van Conrad L. Hall.
Die kreeg exact dertig jaar geleden zijn eerste Oscar voor Butch Cassidy and the Sundance Kid (!) en werkt met Mendes ook al samen in American beauty, wat hem een tweede beeldje opleverde...
Wanneer hem gevraagd wordt hoe hij weet op welke manier en op wat hij de camera moet richten, is zijn antwoord I point it at the story...
Dat zoveel talent herenigd is in eenzelfde film, bevestigt de stelling Never change a winning team...

Wat ons betreft mogen een aantal mensen die aan Road to perdition gewerkt hebben of er in te zien zijn, hun plaatsje reserveren bij de Oscar night van volgend jaar...

Koenraad Adams
Weekend Box Office VS
12-07-2002 Plaats 2 $ 22.079.481
19-07-2002 Plaats 1 $ 15.412.515
26-07-2002 Plaats 2 $ 11.106.213
02-08-2002 Plaats 5 $ 6.600.143
09-08-2002 Plaats 7 $ 4.203.196
16-08-2002 Plaats 8 $ 3.800.097
30-08-2002 Plaats 10 $ 2.654.918