Maps To The Stars

Middelmatig
Maps To The Stars
2014
30/07/2014
langspeelfilm
111 minuten
komedie

verdeler

Cinéart Cinéart

acteur/actrice (15)

John Cusack John Cusack →  Dr. Stafford Weiss
Robert Pattinson Robert Pattinson →  Jerome Fontana
Julianne Moore Julianne Moore →  Havana Segrand
Mia Wasikowska Mia Wasikowska →  Agatah Weiss
Olivia Williams Olivia Williams →  Cristina Weiss
Evan Bird →  Benjie Weiss
Sarah Gadon →  Clarice Taggart
Niamh Wilson →  Sam
Dawn Greenhalgh →  Genie
Kiara Glasco →  Cammy
Jonathan Watton
Jennifer Gibson
Gord Rand
Justin Kelly
Clara Pasieka

regisseur (1)

producent (2)

Martin Katz
Saïd Ben Saïd
Maps To The Stars

Twee jaar na de love it or hate it-adaptatie van Don De Lillo’s “Cosmopolis” levert David Cronenberg opnieuw een satire af. Niet meteen het beste nieuws voor wie hoopt dat de eigenzinnige Canadees nog eens met een straffe body horror voor de dag gaat komen. De satire richt zich ditmaal niet op de leegzuigers van de financiële markten, maar op het reilen en zeilen in de sterrenvilla’s in de schaduw van het Hollywoodbillboard. Op het eerste zicht lijkt deze duister-komische kijk op de leeghoofdige uitwassen van de L.A.-cultuur niets nieuws onder de zon te bieden, en dat is tot op zekere hoogte zo. Al is de groteske burleske van Cronenberg en scenarist Bruce Wagner tegelijkertijd een unieke belevenis die zelfs spookfilmingrediënten in de mix gooit.

Bruce Wagner (ooit vier jaar getrouwd met Rebecca De Mornay) richtte zijn pijlen al eerder op de Hollywoodcultuur, onder andere met het scenario van Paul Bartels “Scenes From The Class Struggle In Beverly Hills” en de nineties cultserie “Wild Palms”. Zelfs zijn medewerking aan het scenario van Wes Cravens derde “Nightmare On Elm Street”-film destijds ziet hij in dat verhaal passen, daar het gros van die prent zich afspeelde in een psychiatrische instelling. Cronenberg voelde zich aangetrokken tot de boude stijl van Wagner en was zo’n zes jaar in de weer om dit project gefinancierd te krijgen. In het hedendaagse megablockbuster-Hollywood is oude rot Cronenberg immers een van de zovele meesters die helaas niet meer bovenaan het verlanglijstje staan als het aankomt op het uitdelen van fondsen. Het project viel uiteindelijk toch in de juiste financiële plooien en ging eerder dit jaar in première op het festival van Cannes, waar Julianne Moore de prijs voor beste actrice in ontvangst mocht nemen.

Maps To The Stars

Moore zal alvast tevreden zijn dat ze de rol de hare kon maken toen Rachel Weisz – net als Viggo Mortensen trouwens – paste voor de opnames nadat het draaischema niet meer in hun persoonlijke planning paste. Frappant is dat “Maps To The Stars” de eerste Cronenbergfilm is die grotendeels in de States werd gedraaid. Cronenberg zette immers nooit eerder voet in Amerika om er een film te regisseren: zelfs Cronenbergs bekende commerciële werken (“The Dead Zone”, “The Fly”) werden volledig in Canada opgenomen.

Moore gaat absurd in overdrive als wereldvreemde actrice/rijke teef Havana Segrand, die de hoofdrol wil vertolken in een remake van een film waarin haar moeder destijds schitterde. Dat ze haar inmiddels overleden moeder ervan beticht haar seksueel te hebben misbruikt toont aan hoe het gesteld is met haar innerlijke psyche. Nog geschifter is de Weiss-clan: moeder en vader (Olivia Williams en John Cusack) zijn eigenlijk broer en zus, hun dertienjarige acterende zoon Benjie (Evan Bird, geen onbekende voor wie vertrouwd is met de Amerikaanse versie van “The Killing”) is een etter eerste klas en verslaafd aan drugs, en hun dochter Agatha (Mia Wasikowska) is persona non grata nadat ze ettelijke jaren terug het ouderlijk huis in de fik stak. Ook Robert Pattinson (blijkbaar goed op weg om de nieuwe fetisjacteur van Cronenberg te worden) is van de partij als aspirant-acteur annex limousinechauffeur die zowel in het web van Wasikowska als Moore verstrengeld raakt.

Maps To The Stars

De overlappingen tussen fictieve en echte personages (er wordt nogal wat aan name dropping gedaan en Carrie Fisher vertolkt zichzelf) zorgt voor een fijne touch in de narratie. In tegenstelling tot in “Cosmopolis” is er ditmaal een duidelijke plot, waardoor het resultaat gelukkig minder navelstaarderig overkomt. Wat niet wegneemt dat de Hollywoodjetset (inclusief de 'has been' en 'never was' jetset) een makkelijk doelwit blijft. De helft van de tijd zit je je af te vragen waarom je om deze personages zou moeten geven, en wat hen overkomt raakt nauwelijks de koude kleren. Wat niet wegneemt dat “Maps To The Stars” een bij tijd en wijlen hilarische kijkervaring is (de 'na na na hey hey kiss him goodbye' rondedans!). Toch zal lang niet iedereen dit een goede film vinden. Je moet eigenlijk al Cronenberg-fan van het eerste uur zijn om dit echt te kunnen appreciëren en om het eventueel te willen kaderen binnen zijn volledig oeuvre. Verdwaalde zielen die per ongeluk de zaal binnenwaaien waar “Maps To The Stars” op het programma staat mogen zich schrap zetten voor een op zijn zachtst gezegd onevenwichtige bioservaring die in gelijke mate bekoort en afstoot.

Alex De Rouck


Synopsis

Hollywood, de stad die doet dromen en waar de sterren tegen elkaar op botsen: Benjie, 13 jaar en al een filmster, zijn vader, Sanford Weiss, een succesvol schrijver en coach van beroemdheden waaronder de mooie Havana Segrand, die hij helpt zichzelf te vervolledigen als vrouw en actrice.
Het mekka van de film belooft ook succes op het witte doek en in de glossy magazines aan degenen die proberen toe te treden tot het selecte clubje van de sterren: Agatha, een jong meisje en nog maar net aangekomen in Hollywood, wordt de persoonlijke assistente van Havana. Ze verleidt en begint een relatie met Jerome Fontana, chauffeur van een limousine die hoopt beroemd te worden.
Maar waarom wordt er dan gefluisterd dat Hollywood de stad van perverten en neuroten is, waar incest en jaloezie hoogtij vieren ?  De stad die doet dromen, laat oude kwelgeesten herleven en belooft vooral de uitbarsting van ongecontroleerde driften en de smaak van bloed.

Een film uit de 'Officiële Selectie' op het Filmfestival van Cannes (2014).

Genomineerd voor één Golden Globe :
- Beste Actrice in een musical of komedie (Julianne Moore).