Eddie and the Cruisers

Gewoon
Eddie and the Cruisers poster
1983
langspeelfilm
92 minuten
speelfilm
drama

acteur/actrice (8)

Tom Berenger Tom Berenger → Frank Ridgeway
Michael Paré Michael Paré → Eddie Wilson
Joe Pantoliano Joe Pantoliano → Doc Robbins
Ellen Barkin Ellen Barkin → Maggie Foley
Matthew Laurance → Sal Amato
Helen Schneider → Joann Carline
David Wilson → Kenny Hopkins
Michael 'Tunes' Antunes → Wendell Newton

regisseur (1)

Martin Davidson

producent (2)

Joseph Brooks
Robert K. Lifton

director of photography (1)

Fred Murphy

uitvoerend producent (2)

Rich Irvine
James L. Stewart

scenarist (2)

Martin Davidson
Arlene Davidson

beeldmonteur (1)

Priscilla Nedd-Friendly

artdirector (1)

Gary Weist

kostuumontwerper (1)

Sandra Davidson

componist (1)

John Cafferty

Geen gebrek aan ambitie bij regisseur-coscenarist Martin Davidson. Die kiest zowaar voor een Cités Kane-aanpak in het ontrafelen van het mysterie dat vasthangt aan de vraag: wat gebeurde er in 1964 met zanger Eddie Wilson?

Een vraag die auteur P.H. Kluge zich ook stelde in zijn uit 1980 stammende gelijknamige roman. Davidson vond zijn eigen passie voor muziek terug in die roman en kocht op eigen houtje de filmrechten aan. Hij slaagde er vervolgens in om een budget van zo’n 5 miljoen dollar bij elkaar te sprokkelen en distributie bij Embassy Pictures te verzilveren. Eddie and the Cruisers werd geen hit tijdens zijn bioscarrière, maar kreeg de status van culthit nadat hij meermaals op het kabelstation HBO te zien was in 1984.

Dat bleek onder meer uit de verkoopcijfers van de soundtrack. Die begon plots als gek te verkopen, en negen maand nadat de film initieel in de zalen was te zien scoorden John Cafferty & The Beaver Brown Band zelfs een toptienhit in de Billboard 100 met het vaak in de film voorkomende On The Dark Side. Davidson huurde Kenny Vance – een lid van de sixties en seventiesband Jay and the Americans – in om de muziek in de film te superviseren en die ging aankloppen bij John Cafferty en zijn band om de soundtrack te verzorgen.

Cafferty en co benaderden de muziekmelange die Davidson voor ogen had vrij dicht. Tijdsmatig raar is dat Eddie en zijn Cruisers door de aanpak van Cafferty meer als Bruce Springsteen & The E-Street Band klinken dan als pakweg Dion & The Bellmonts. Niet verwonderlijk, want John Cafferty was nu eenmaal een Springsteenkloon. Dat ver doorgedreven Springsteengeluid past – hoe lekker het ook klinkt – toch niet echt in de tijdsgeest van de vroege jaren zestig die Davidson wil evoceren. Ook de algehele aankleding is eerder eighties dan sixties trouwens. Daarnaast valt het ook moeilijk te geloven dat een overblijvend lid van een groep die maar een elpee heeft uitgebracht twintig jaar later nog succes zou hebben met een veredelde covergroep, laat staan dat diezelfde groep ook terug bovenaan de hitparade zou staan.

Maar de vraag is dus wat er gebeurde met leadzanger Eddie Wilson – Michael Paré in zijn bioscoopdebuut – wiens wagen de dag na de opnames van de tweede Cruisers-elpee uit het water werd opgevist, zij het zonder dat zijn lichaam ooit werd gevonden. Wat de mythe voedt dat Eddie best nog wel eens in leven zou kunnen zijn en zijn eigen dood in scène heeft gezet. De muziek klinkt goed, Paré en zijn muzikanten hebben de juiste rock ‘n roll-look en Tom Berenger brengt het er ook niet slecht van af als voormalige cruiser die zich geconfronteerd ziet met zijn verleden. Maar filmisch en scenariotechnisch weet Davison nooit een gebalde vuist te maken waardoor Eddie and the Cruisers finisht als een much ado about nothing-tussendoortje.

De behaalde cultstatus zorgde er verrassend genoeg voor dat Paré in 1989 mocht opdraven voor de sequel Eddie and the Cruisers II: Eddie Lives.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
23-09-1983 Plaats 4 $ 1.444.886


Synopsis

Eddie & The Cruisers was een rock & roll groep uit de jaren '60. Hun eerste album werd meteen een hit. Aan hun tweede album kwamen ze nooit toe, want Eddie Wilson, de leider van de groep, verongelukte met zijn wagen. Zijn lijk werd nooit teruggevonden. Met hem verdwenen ook de master-tapes van hun 2de album. Op het moment dat de Cruiser-successen opnieuw op de hitlijsten staan, voelt Frank Ridgeway, de vroegere tekstschrijver en pianist van de band - hij is nu onderwijzer - zich als het ware gedreven om het verleden terug op te rakelen. Of zoals de regisseur het formuleert: Frank Ridgeway gaat niet alleen op zoek naar het meisje dat toen uit zijn leven verdween en naar de persoon die Eddie zou geweest zijn indien hij niet verongelukt was.