White Sands

Middelmatig
White Sands
1992
30/07/1992
langspeelfilm
101 minuten
thriller

verdeler

Warner Bros Warner Bros

acteur/actrice (15)

Samuel L. Jackson Samuel L. Jackson →  Greg Meeker
Willem Dafoe Willem Dafoe →  Ray Dolezal
Mimi Rogers Mimi Rogers →  Molly
Mickey Rourke Mickey Rourke →  Gorman Lennox
Mary Elizabeth Mastrantonio Mary Elizabeth Mastrantonio →  Lane
M. Emmet Walsh M. Emmet Walsh →  Bert Gibsson
James Rebhorn James Rebhorn →  Flynn
Maura Tierney Maura Tierney →  Noreen
Beth Grant Beth Grant →  Roz
Alexander Nicksay →  Ben
Frederick Lopez →  Delmmar Blackwater
Miguel Sandoval →  Ruiz
John Lafayette →  Demott
Ken Thorley →  Kleinman
Jack Kehler →  Casanov

regisseur (1)

Roger Donaldson Roger Donaldson

producent (2)

Scott Rudin Scott Rudin
William Sackheim

De Nieuwzeelander Roger Donaldson maakte reeds aan het eind van de jaren 70 een paar actiefilms (Sleeping Dogs en Smash Palace) die ik alleen maar titelgewijs ken via één van mijn betrouwbare filmencyclopedietjes. In 1984 regisseerde Donaldson zijn eerste Amerikaanse prent The Bounty met Mel Gibson. Later volgden o.a. nog Cocktail en Cadillac Man.  Daar ergens tussenin (in 1987) overtrof de cineast zichzelf met de vijfsterrenmokerslag No Way Out, waarin al het goede van moeder filmaarde (zinderende spanning, zwoele erotiek, naar het hart grijpende dramatiek en meesterlijke vertolkingen, in dit geval van Kevin Costner, Sean Young en Gene Hackman vlekkeloos aan elkaar gesmeed werd.

White Sands heeft niet de allure van dit vroeger meesterwerk, al zorgt Donaldson voor meer adn één verbindende link.  Ook nu weer is de verhaallijn immers opgebouwd rond valse identiteiten, politiek gerommel en andere dubbele bodems.

Het decor is minder claustrofobisch dan het No Way Out-Pentagon, al telt de woestijn van New Mexico ook wel meer dan één doodlopende vlakte.

Vraag het maar aan deputy Roy Dolezal (een uitstekende Willem Dafoe) die in het mulle zand een lijk, vergezeld van een half miljoen dollar cash, vindt. Hij raakt gefascineerd door de dode man en neemt dienst identiteit aan, om zo uit te vissen in welke duistere zaak de man verwikkeld was.

En zo wordt Ray een speelbal in de handen van de FBI, die hem gebruikt als lokaas in een wapentransactiezaak. Met het paspoort van de dode op zak komt Ray in contact met zijn glibberige tegenstander (Mickey Rourke) en diens ex-liefje Lane (Mary Elizabeth Mastrantonio) die zo haar eigen plannen met Ray voor ogen heeft...

Scenarist Daniel Pyne (Pacific Heights) deed zijn uiterste best om deze actiethriller zo ingewikkeld mogelijk te maken, en Donaldson zette het allemaal om in fascinerende Panavisionbeelden, waarbij vooral de woestijnlocaties onophoudelijk gestreeld worden.

In feite is White Sands best te beschouwen als een moderne western, waarbij de paarden en huifkarren vervangen zijn door gemotoriseerde equivalenten en de stoffige zadeltassen ingeruild werden voor vlekkeloos attachékoffertjes.
En al waren die oude cowboyverhalen heel wat minder kronkelig, toch blijft ook deze White Sands ontegensprekelijk mooie cinema.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
24-04-1992 Plaats 4 $ 3.151.629
01-05-1992 Plaats 9 $ 1.530.435


Synopsis

Te midden van de tijdloze Anasazi ruïnes in de woestijn van New Mexico ligt het onberispelijk gekleed lijk van een man, met zijn gezicht naar beneden en zijn armen uitgestrekt. In de ene hand houdt hij een Punt 38-pistool, net buiten het bereik van de andere ligt een zwarte aktentas met daarin een half miljoen dollar cash.
Voor sheriff Ray Dolezal (Willem Dafoe) die in elk afgelegen stadje van het zevende knoopsgat meestal enkel met vervelende routineklussen te maken krijgt, betekent de niet geïdentificeerde dode een intrigerend mysterie. Pleegde de man zelfmoord, en zo ja, waarom heeft hij geen papieren of een zelfmoordbriefje op zak ? Of zou hij misschien vermoord zijn ? Maar waarom heeft de moordenaar dan het geld links laten liggen ? En wat helemaal onbegrijpelijk is, waarom zou iemand naar een totaal afgelegen plek komen om zelfmoord te plegen of afgemaakt te worden ?

Ondanks het protest van zijn vrouw Molly (Mimi Rogers), raakt Ray door zijn diepgravend onderzoek binnen enkele uren verzeild in de gevaarlijke wereld van spionage-aktiviteiten en geheime operaties. Als undercover neemt Ray dan maar zelf de identiteit aan van het slachtoffer en wordt hij zo de sleutelfiguur in een stekelige FBI-transactie, geleid door geheimagent Greg Meeker (Samuel L. Jackson).
Het komplot wordt steeds ingewikkelder als Ray voor een internationale wapendeal in zee gaat met een charimsatische wapenhandelaar (Mickey Rourke) en een verleidelijke avonturierster (Mary Elizabeth Mastrantonio). Aan deze riskante en illegale onderneming zijn uiteraard miljoenen dollars, veel bedrog en korruptie verbonden. Algauw raakt Ray verstrikt in een verraderlijk web, waarin de voortdurend wisselende omstandigheden hem om een gegeven moment zelfs aanduiden als de hoofdverdachte in een onontwarbaar kluwen van dubbele identiteiten, verraad en moord.