Ted 2

Matig
Ted 2
2015
12/08/2015
langspeelfilm
115 minuten
komedie

verdeler

Sony Pictures Releasing Sony Pictures Releasing

acteur/actrice (15)

Mark Wahlberg Mark Wahlberg →  John Bennett
Liam Neeson Liam Neeson →  Klant
Amanda Seyfried Amanda Seyfried →  Samantha
Morgan Freeman Morgan Freeman →  Patrick Meighan
John Slattery John Slattery →  Shep Wild
Patrick Warburton Patrick Warburton →  Guy
John Carroll Lynch John Carroll Lynch
Seth Macfarlane →  Ted
Giiovanni Ribisi →  Donny
Jessica Barth →  Tami-Lynn
Sam J. Jones →  Zichzelf
Michael Dorn
Bill Smitrovich
Cocoa Brown
Ron Canada

regisseur (1)

Seth Macfarlane

producent (4)

Scott Stuber
Seth McFarlane
Jason Clark
John Jacobs
Ted 2

Drie jaar geleden viel er best aardig te lachen met “Ted”, een in jarentachtigvibes gedrenkte grap en grol-komedie over een vuilspuiende tot leven gekomen teddybeer. Bedenker Seth MacFarlane – die op het kleine scherm reeds succes had met de cultanimatiereeks 'Family Guy' – werd door Universal geroskamd als nieuw paradepaard, maar erg lang schitterde het blazoen niet. De opvolgende westernparodie “A Million Ways To Die In The West” was pijnlijk flauw, en ook het onvermijdelijke “Ted 2” is eerder mis dan hit. En dat is in hoofdzaak MacFarlanes eigen schuld dikke bult, gezien de manier waarop hij hier solliciteert naar de Oscar voor worst lazy writing. 

MacFarlanes oorspronkelijke idee voor de sequel was een roadmovie waarin Ted en baasje Johnny (Mark Wahlberg) een partij drugs moesten vervoeren. Een idee dat hij aan de kant schoof toen bleek dat “We’re The Millers” met min of meer dezelfde plot op de proppen kwam. Waarop hij koos voor een rechtbankfilm waarin Ted in een burgerrechtenzaak zijn gelijk moet halen en als mens wil worden gezien in plaats van als bezit. Na rechten voor de vrouw en de Afro-Amerikaan, ook rechten voor de miraculeus tot leven gewekte teddybeer dus.

Ted 2

De bal gaat aan het rollen als Ted een baby wil adopteren om zijn huwelijk met Tami-Lynn (Jessica Barth) van de ondergang te redden. Een baby via een spermadonor bleek niet te lukken daar Tami-Lynns baarmoeder nogal wat te leiden had onder overvloedig drugsgebruik. Tijdens het adoptieproces blijkt dat Ted eigenlijk geen rechten heeft als mens. Iets wat de driftige beer uiteraard wil aanvechten, en zijn zaak wordt verdedigd door de pasafgestudeerde pro bono werkende Sam L. Jackson (Amandy Seyfried). Een op wraak zinnende Donny (Giovanni Ribisi) hoopt alvast dat Ted zijn zaak verliest: zonder rechten is het immers veel gemakkelijker om Ted te ontvoeren, hem in stukken te hakken en vervolgens als prototype te gebruiken voor een hele nieuwe lijn Teds.

Niet dat het script belangrijk is: MacFarlane laat het veel te lang aanslepen en gebruikt het vooral als kapstok om zoveel mogelijk grotendeels flauwe, puberale en punchlinevrije grappen aan te hangen. Nu de nieuwigheidsfactor weg is, valt vooral op hoe pijnlijk onbeduidend MacFarlanes humor is. Het kind hoeft gelukkig niet volledig met het badwater weg: hier en daar kan zeker luidop gegniffeld worden en sommige popcultuurreferenties krijgen vlot de duim omhoog. Toch lijkt het wel alsof er voor elke geslaagde grap drie slechte hun opwachting maken, en die scheefgetrokken toestand zorgt eerder voor een calvariekomedie dan voor een dijenkletser eerste klas. Als je voelt dat de regisseur in een deuk ligt bij een grap rond (sic) zwarte lullen en daar vervolgens een running gag van maakt, dan is meteen duidelijk dat er vooral groen of beter gewoon niet gelachen wordt. De gastrol van Morgan Freeman is helemaal een slag in het water en de zelfrelativerende cameo van Liam Neeson – met uitloper na de eindgeneriek – passeert waarschijnlijk boven de hoofden van achtennegentig procent van het publiek.

Ted 2

“Ted 2” toont in de eerste plaats aan dat MacFarlanes zelfingenomen stijl de houdbaarheidsdatum heeft overschreden. Wat ook merkbaar was aan de kassa’s: de eerste “Ted” ging door het dak, deze opvolger haat net de verandadeur. Raar toch hoe het kwaliteitsverschil toch groot kan zijn tussen vervolgfilms die uit hetzelfde creatieve bruin komen. Het moet van “Kick-Ass” en “Kick-Ass 2” geleden zijn dat het verschil in kijkvreugde zo groot was. Kleine kans alvast dat de formule verder wordt uitgemolken met een derde kut met beren-film. Of zoals Butch Coolidge zou zeggen: Ted’s dead baby, Ted’s dead.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
26-06-2015 Plaats 3 $ 33.507.870
03-07-2015 Plaats 5 $ 11.171.520
10-07-2015 Plaats 7 $ 5.666.310
17-07-2015 Plaats 10 $ 2.602.390