To Olivia

Gewoon
To Olivia
Mogelijk schadelijk tot 9 jaar
Angst
Grof taalgebruik
03/08/2022
2021
langspeelfilm
94 minuten
drama

verdeler

Paradiso Paradiso

acteur/actrice (7)

Hugh Bonneville → Roald Dahl
Keeley Hawes → Patricia Neal
Bobby O'Neill → Gus Perkins
Darcy Ewart → Olivia Dahl
Isabella Jonsson → Tessa Dahl
Sam Heughan
Eve Prenell

regisseur (1)

John Hay

Pathetisch en potsierlijk zijn sleutelwoorden die nogal eens conclusietrekkende deuren durven openen bij een film die ongegeneerd clichés op een hoop smijt als ware het … uhm op … uhm … Sorry, inspiratie zit even vast in het putje van de afvoer. En dat zijn gevaarlijke dingen – kijk maar naar The Blob.

Dit alles – of niets, het is maar hoe je het bekijkt – om te duiden dat sommige films weinig pogingen doen om meer te bieden dan de karige basis: wat je denkt te zullen zien is wat je krijgt en geen grammetje meer, zo van die dingen. To Olivia is er voor het grootste deel zo een: een oerklassieke Britse film/biopic die tevreden is met het opwarmen van breed uitgesmeerde clichés, based on a true story of niet. En dat ware verhaal is de dood van de zevenjarige dochter van Roald Dahl die in 1962 stierf aan een door mazelen opgewekte hersenvliesontsteking. Dat je tussen de nadrukkelijke ‘ok, en hier mag je wenen en meeleven’-regieaanwijzingen door wel wat bijleert over Dahl en zijn toenmalige echtgenote – Hollywoodactrice Patricia Neal – helpt echter om bij de les te blijven. Net als de passievolle vertolkingen van Hugh Bonneville en Keeley Hawes.

Regisseur John Hay trekt de grondlaag van de emoties wijd open om alles te duiden: overdadige emomuziek en theatrale close-ups inclusief. Ietwat opmerkelijk is dat het centrale ankerpunt van To Olivia – de dood van een kind en het daaropvolgend ouderlijk rouwproces – eigenlijk grotendeels ondergeschikt is aan een inkijk op de verdere carrières van Dahl en Neal. En of die succesvol waren … Dahl was in 1962 nog niet zo bekend en zijn James And The Giant Peach was bezwaarlijk een bestseller te noemen. Maar Dahl vond daarna wel het grote succes: zijn eerste boek na de dood van zijn dochter was Charlie And The Chocolate Factory en betekende de definitieve start van een roemrijke carrière. En Neal mocht plaats op het nachtkastje voorzien voor een Oscar voor beste vrouwelijke bijrol die ze kreeg voor Hud.

Leuk is dat het maken van die door Martin Ritt geregisseerde en door Paul Newman gedragen neowestern integraal in de plot is verwerkt. Wat dus maakt dat To Olivia interessanter is dan boek- en filmcultuurduidende wistjedatjesfilm dan als standvastige tranentrekker. Frappant, maar op die manier is To Olivia alsnog een waardige kijk- en tijdsinvestering. Waarbij je ook nog leert dat Hawes bij elke film steeds meer op Kristin Scott Thomas gaat lijken, dat Newman een ranchrijk optrekje had en dat er in het hiernamaals geen kakzakjes nodig zijn.

Alex De Rouck

Synopsis

In 1962 was Roald Dahl een opkomend kinderboekenschrijver en zijn vrouw, Patricia Neal een filmster uit Hollywood. Dit onwaarschijnlijke koppel trok zich terug op het Engelse platteland om hun groeiende jonge gezin groot te brengen, alleen werd hun leven op zijn kop gezet toen hun dochter Olivia het mazelenvirus opliep en overleed. Haar dood verwoestte het koppel, maar hun gedeelde verdriet werd een bron van verlossing en kracht.