Brokeback Mountain (DVD)
acteur/actrice (8)
regisseur (1)
producent (2)
1963, Signal Wyoming. Ennis die op een ranch werkt en Jack, iemand die in het verleden actief was op het vlak van rodeo, ontmoeten elkaar eerder toevallig wanneer ze buiten wachten aan het kantoortje van Aguirre (Randy Quaid). De twee zoeken werk en mijnheer Aguirre heeft misschien wel wat voor hen. Het feit dat hij vorig seizoen heel wat schapen heeft verloren door ze onbewaakt in de bergen achter te laten noodzaakt hem tot een andere aanpak. Hij ziet in Jake en Ennis dan ook een mogelijkheid om de ongeveer duizend viervoeters een tijd lang onder hun hoede te laten. Eén van hen moet in het 'kamp' blijven, de ander moet overnachten bij de kudde, zodat de coyotes niet voor slachtoffers onder de dieren kunnen zorgen.
De locatie wordt Brokeback Mountain, zoals de naam al doet vermoeden een plaats in de bergen die gekenmerkt wordt door een prachtige omgeving en een alles overheersende rust. Jack en Ennis zijn er volledig op zichzelf aangewezen, weliswaar beperkt in hun mogelijkheden. De man die op regelmatige basis hun boodschappenlijstje komt halen heeft op het vlak van eten weinig meer dan bonen in de aanbieding. En bonen. En bonen.
De aanvankelijk bijzonder zwijgzame Ennis zoekt na enige tijd toch wat contact met Jack en vertelt over zijn voornemen om in het huwelijk te treden met Alma, eens zijn verblijf in de bergen zal afgerond zijn. Maar de gebeurtenissen op Brokeback Mountain maken dit een moeilijke beslissing en een nog moeilijker afscheid wanneer de twee uit elkaar gaan.
Voorzichtigheid is geboden bij het bespreken van een film als Brokeback Mountain, zo leert de ervaring. De homo-lovers en -haters liggen zo'n beetje op de loer en één kwaad woord over de seksuele status van de twee protagonisten en je bent verzekerd van heel wat boze reacties/mails. Het ligt allemaal nogal gevoelig bij die categorie van mensen (had ik hier 'soort' geschreven, 't was al 'prijs'...) en het feit dat ons email-adres ongewenst en ongevraagd in het adresboek van de verantwoordelijke van een holebi-vereniging zit, illustreert dat men alle kanalen wil aanspreken om hun standpunten duidelijk te maken. Een korte maar zeer boze reactie van een lezer van mijn benadering destijds van Almodovars La Mala Educacion bewijst mijn stelling. In die film waren nogal wat personages te zien die tot een minderheid in de samenleving behoren (oef, net nog het woord 'afwijkend' kunnen vermijden...) en... enfin, lees het zelf maar (nog) eens na. Alhoewel we hiermee misschien terug het vuur aan de lont gestoken hebben maar goed, we zien wel. En liggen er vooral niet wakker van.
In Brokeback Mountain is de seksuele geaardheid van Ennis Del Mar (Heath Ledger, niet te geloven dat hij nog zo slecht was in The Sin Eater) en Jack Twist (Jake Gyllenhaal) niet het centrale gegeven dat tot de laatste druppel uitgemolken worden, laat staan dat een en ander wordt beoordeeld of veroordeeld. Ang Lee brengt het allemaal op een serene en vooral menselijke manier waardoor een vermelding aan het begin van de film dat dit toch wel allemaal echt gebeurd is bij niemand enige argwaan zou gewekt hebben. Niet dat het zo is, maar het had gekund. Het is maar vanaf het ogenblik Ennis Del Mar in het huwelijksbootje is gestapt, voor enkele nakomelingen heeft gezorgd en zijn echtgenote toevallig getuige is van iets wat ze nooit voor mogelijk had gehouden, dat de film een trapje hoger klimt op de waarderingsladder bij ons. Tot dan behoorde Brokeback Mountain, overigens met een mooie soundtrack en een prachtig 'thema' op muzikaal vlak, tot de middenmoot. Los van het geslacht van zijn minnaar houdt Ennis er eigenlijk een buitenechtelijke relatie op na wat leidt tot een gedrag dat een overspelige man (of vrouw) kenmerkt. De blinde liefde zorgt er voor dat alles wat rond Ennis gebeurt of gezegd wordt van geen belang meer is voor hem. Hij heeft nog maar één wens : samenzijn met die (man in dit geval) waarvan hij houdt, iets waar hij toch wel menig leugentje voor over heeft. Wat op Brokeback Mountain is gebeurd bepaalt dan ook het verdere verloop van wat hen nog rest in het leven. Het loopt uit op een diep-menselijk drama maar zoals Jack Twist naar het einde van de film toe beweert : het had ook anders gekund.
Gelukkig niet voor Ang Lee want die kiest niet voor een melig einde, zo één waarop de twee mannen zich terugtrekken op een farm of ranch en nog heel lang gelukkig zijn (zonder kinderen want in die (op dit vlak betere) tijd waren de mogelijkheden van nu voor een homo-koppel 'not done'). Het zijn dit soort van keuzes, alsook de sterke vertolkingen van Ledger en Gyllenhaal die, samen met de soms prachtige fotografie (let op die langgerekte wolkenslierten in de openingsscène bv.), die van Brokeback Mountain een bijzondere film maken.
Wij kregen van Brokeback Mountain de 'Limited Edtion' in handen. Prachtige verpakking én met twee schijfjes in het doosje. Op de eerste DVD staat de film en een viertal trailers (waaronder drie van andere films die door A-Film worden verdeeld), de tweede DVD is er één die gewijd is aan de extra's van de film. In 'Cowboys en rodeo's' heeft men het over de voorbereiding van de acteurs op wat hen te wachten stond tijdens de opnames zelf. Zo gingen Ledger en Gyllehaal op 'cowboy-kamp' om wat meer vertrouwd te raken met de vaardigheden van de doorsnee cowboy. Men legt er hierna ook wel de nadruk op dat, enkele scènes/uitzonderingen daar gelaten, de meeste dingen wel zelf werden gedaan door de acteurs. In 'Regisseren vanuit het hart, Ang Lee' vertellen cast en crew allemaal hoe tof en goed ze Ang Lee wel vinden (een klassieker onder de extra's dus) maar komt ook de regisseur aan het woord. Ang Lee legt uit hoe hij films maakt en vult zijn visie aan met een toelichting op Brokeback Mountain.
In 'Van script tot scherm'hebben scenaristen Larry McMurtry en Diana Ossana het over de manier waarop men het kortverhaal van Annie Proulx dat destijds in de New Yorker werd gepubliceerd, heeft herwerkt. Een story van een dertigtal bladzijden werd herschreven naar een scenario van ongeveer 100 pagina's. Niet onbelangrijk was dat de basis (iets wat men zelfs ziet als elk afzonderlijk zinnetje) niet verloren mocht gaan bij het herschrijven, het moest enkel allemaal wat uitvergroot en gedetailleerd worden.
De 'Making of Brokeback Mountain' is meer een korte documentaire rond de film, dan een goede, interessante kijk achter de schermen. Hier hebben cast en crew het over de film, iets wat dus nogal oppervlakkig blijft. Hier missen we vooral interessante weetjes rond de film, dingen die het allemaal nog een stuk boeiender konden maken voor de filmliefhebber.
Extra's
- Cowboys en rodeo's (5' 44)
- Regisseren vanuit het hart : Ang Lee (7' 27)
- Van script tot scherm : interviews met Larry McMurtry en Diana Ossana (10' 53)
- Making of Brokeback Mountain (20' 48)