Blair Witch

Middelmatig
Blair Witch
12 jaar
21/09/2016
2016
langspeelfilm
89 minuten
horror

verdeler

Belga Films Belga Films

acteur/actrice (6)

James Allen McCune →  James
Callie Hernandez →  Lisa
Corbin Reid →  Ashley
Brandon Scott →  Peter
Wes Robinson →  Lane
Valoire Curry →  Talia

regisseur (1)

Adam Wingard

producent (4)

Roy Lee Roy Lee
Steven Schneider
Keith Calder
Jess Calder

director of photography (1)

Robby Baumgartner

uitvoerend producent (4)

Jenny Hinkey
Daniel Myrick
Eduardo Sanchez
Gregg Hale

beeldmonteur (1)

Louis Cioffi

productieontwerper (1)

Tom Hammock

artdirector (1)

Sheila Haley

kostuumontwerper (1)

Katia Stano

componist (1)

Adam Wingard
Blair Witch

Het antwoord op de vraag of je van een klassieker als “Ben Hur” een remake kunt/mag maken werd beantwoord in onze recensie rond “Ben-Hur”.  Bij “Blair Witch” zal bij velen de vraag rijzen of je van een cult film als “The Blair Witch Project” üpberhaupt een sequel mag/kan maken.  Ahoewel… sequel, het is iets wat op zich al voer is voor discussie, ons lijkt “Blair Witch” eerder een reboot van het origineel dan een echte sequel.

Wat je ziet in “Blair Witch” is eigenlijk niets meer dan de beelden die men vond in het ‘Black Hills Forest’ in Maryland een tijd nadat vier – eigenlijk zes – nieuwsgierige jongeren op onderzoek zijn uitgegaan op locatie om meer te weten te komen over het lot van de vorige woud-bezoekers. Dit is alvast de stelling waarmee deze B.W.-film mee van wal steekt.

Eigenlijk is het een video op YouTube die ervoor heeft gezorgd dat James, Lisa, Ashley en Peter er samen op uit trekken.  In één specifiek shot van het internet-filmpje is immers een schim te zien die misschien wel eens James’ zus Heather zou kunnen zijn.  James mag dan pas vier jaar geweest zijn toen zijn zus verdween, het is iets wat hem al jaren heeft beziggehouden.  Er zijn de talrijke legendes rond de heks van Blair natuurlijk, maar dit filmpje leek te concreet om het zomaar links te laten liggen.  Eigenlijk is het hen allemaal te doen om het huis waarvan al zo veel sprake is geweest maar tijdens groots opgezette zoekacties na de verdwijning(en) zelfs nooit werd teruggevonden of gelocaliseerd.  Maar waar Lane, de persoon die het filmpje op internet heeft gezet, naar eigen zeggen de precieze GPS-coördinaten van kent.  Wanneer hij als voorwaarde voor het bekendmaken ervan stelt dat hij en zijn vriendin de vier willen vergezellen op hun zoektocht zit er maar weinig meer op dan op zijn eis in te gaan.  De twee zijn daarenboven uit de streek en beweren de omgeving toch vrij goed te kennen.

Men probeert weinig aan het toeval over te laten en dus neemt ieder voor zich een head cam mee met ingebouwde GPS-module (zo’n toestelletje dat je vastmaakt achter je oor en alles registreert dat je ziet en hoort), een zaklamp en wat kampeergerief.  Als extraatje gaat ook een heuse drone mee, die moet in moeilijke momenten voor het viertal zorgen voor een helicopter view van de omgeving.

Maar al na nacht één wordt duidelijk dat er iets bijzonder angstaanjagends is aan het woud en het hoegenaamd geen ‘walk in the park’ wordt…

Op basis van de resultaten van de openingsweek van de film moet men bij Belga Films wel tevreden zijn.  Een plaatsje bovenaan de Belgische Box Office was mischien wel meer en beter dan men in gedachten had.  We vermoeden echter dat het succes na de eerste week snel zal afnemen naar analogie van hoe het de film verging in de Verenigde Staten : slechts een dikke 9 miljoen Dollar in het openingsweekend, nauwelijks nog vier miljoen in weekend 2.

De grootste troef van “Blair Witch” is enerzijds het origineel, anderzijds de nieuwsgierigheid waar men voornamelijk tieners mee heeft geprikkeld in de vrij beperkte marketing-campagne die de release van de film voorafging.

Blair Witch

“Blair Witch” werd geregisseerd door Adam Wingard.  Niet verrassend als je weet dat die ook al “V/H/S” en “V/H/S 2” op zijn filmografie als filmmaker heeft staan, twee films die qua conept toch nauw aansluiten bij de “Blair”-films.  Tweede gemeenschappelijke noemer is scenarist Simon Barrett die ook al het script schreef voor de vermelde VHS-films en nu dus ook van “Blair Witch”.  De idee voor de film ontstond toen Wingard en Barrett in 2013 op het Sundance Film Festival hun film “V/H/S/ 2” zoveel als mogelijk in de kijker zetten.  Een stevige babbel met Lionsgate-baas Jason Constantine later stond het vast dat de twee de beste keuze waren voor het maken van de sequel.  De ambitie van Barret was dan ook niet min : hij wou met “Blair Witch” een film maken “die verder ging dan wat op vlak van horror werd gerealiseerd de laatste 17 jaar (!), inbegrepen films als “The Conjuring”, “Insidious” en “Saw” aldus de filmmaker nog.  Tijdens het zoeken naar de cast werd na het vinden van de respectievelijke acteurs en actrices maar op het allerlaatste moment meegedeeld dat het ging om een nieuwe Blair Witch film.  Wingard probeerde tijdens het productie-proces waar het kon zoveel als mogelijk rekening te houden met de eerste film en liet hiervoor bijvoorbeeld bijzonder nauwgezet het huis uit de eerste film nabouwen met een bijzondere aandacht voor de kelder…

Het zal voor niemand een verrassing zijn dat het bij “Blair Witch” voornamelijk meer van hetzelfde is alhoewel dit puur technisch bekeken natuurlijk niet volledig klopt : zo heb je geen 16mm-camerabeelden meer zoals in het origineel en heeft men ook het zwart/wit ingeruild voor iets moderners als een heuse drone en de reeds vermelde ‘head cams’.  Los van deze concrete technische verschillen met de eerste film is de aanpak zo’n beetje dezelfde als in de eerste film maar werden de gebruikte opnamemogelijkheden wat geactualiseerd, bijgestuurd als het ware naar de opnametechnieken en specifieke mogelijkheden van bijna twee decennia later.  Je zou bijna kunnen zeggen dat, mocht dit de eerste Blair Witch film zijn ooit gemaakt, hij er dan zou uitgezien hebben als “Blair Witch” nu…

En toch ‘werkt’ de aanpak, het concept, deze keer nog, maar is de impact ervan op de kijker een stuk minder geworden.  Biep-biep, krak-krak, flits, schokkerige schuddende camerabewegingen (zij het minder dan in de eerste film), heel veel donkere passages, enz…  we hebben het allemaal wel eens eerder gezien (in “The Blair Witch Project”).  Wél beter : de scène naar het einde van de film waarin één van de vier het wat benauwd krijgt in een ultieme poging om te ontsnappen. 

Blair Witch

“Blair Witch” probeert zowel de kijkers die vertrouwd zijn met de erste film als wie hem niét zag te overtuigen.  De B.W. die hard fans zullen misschien opmerken dat Valoire Curry (Talia in de film) dezelfde (pentagram)ring draagt als Heather terwijl Lane dan weer een halsketting draagt die één van de personages droeg in de eerste film (!).  Leuk maar op zich eigenlijk al een stevige aanzet om een boompje op te zetten hoe het nu allemaal wel in elkaar zit in het Blair Witch universum…  Wie helemaal niet vertrouwd is met het genre van de found footage movies kunnen we enkel maar – voor het kopen van een kaartje voor “Blair Witch” - adviseren goed na te denken indien men zelfs maar in beperkte mate aanleg heeft voor claustrofobie.  En… indien je nachtrust je lief is, de film vooral niet te bekijken tijdens de laatavondvertoning…

Koenraad Adams
Weekend Box Office VS
23-09-2016 Plaats 1 $ 34.703.397
30-09-2016 Plaats 6 $ 6.541.205

Synopsis

James trekt met een groep vrienden naar naar de bossen van Black Hill in Maryland om er de mysterieuze verdwijning van zijn zus te onderzoeken. Velen geloven dat haar verdwijning verband houdt met de legende van de Blair Witch. De groep begint hoopvol aan de zoektocht, zeker wanneer twee jongeren uit de buurt aanbieden om hen door de duistere bossen te loodsen. Maar wanneer de avond valt, voelt de groep een dreigende aanwezigheid. Langzaamaan beseffen ze dat de legende maar al te echt is en veel angstaanjagender dan ze ooit hadden kunnen denken…