Babylon A.D.
verdeler
acteur/actrice (15)
regisseur (1)
Iedereen heeft wel een steekje los. Zo was ondergetekende gek genoeg om op de laatste (zomers warme) zaterdag van augustus om 17 uur naar de cinema te trekken voor een visie van “Babylon A.D.”. Een manoeuvre waar snel de mot inzat. Als je de nieuwe Vin Diesel-prent wil zien, kan Filmfreak je als ervaringsdeskundige tip alvast meegeven dat je dat best doet op een moment dat je echt niks, maar dan ook niks anders te doen hebt: zo bespaar je jezelf alvast het aura van ‘tijdverlies’ waar we zaterdag mee opgezadeld zaten.
“Babylon A.D.” is immers exemplarisch voor de rest van deze kwakkelende filmzomer. Behalve het bezoek van “Wall-E” en de duistere queeste van “The Dark Knight” was het op blockbustergebied huilen met de pet op. Ook deze film is een slag in het water: zelfs liefhebbers van robuuste actie (waar deze film wil in grossieren) zullen zich gaandeweg vooral in het hoofdhaar krabben terwijl ze uitvissen hoe het verhaal in elkaar steekt. Vooral het laatste halfuur is abominabel op narratief vlak. De plot wordt tijdens drie schabouwelijke minuten uit de plot gedaan, en daar moeten we het dan maar mee doen. Wat ons de vraag ontlokt: als filmmakers nauwelijks de moeite nemen om een verhaal degelijk te vertellen, waarom zouden wij dan in godsnaam nog de moeite nemen om te gaan kijken ?
Ergens in de nabije toekomst. Toorop (Vin Diesel) is een huurling in Eurazië die probeert te overleven in een wereld die er hoe langer hoe meer uitziet als een poel van verderf. De waarde van harde valuta is hij geenszins vergeten: hij stemt er in toe om de mysterieuze Aurora (Mélanie Thierry) over te brengen naar New York. Dat wordt echter geen gemakkelijke klus: het is sowieso al niet makkelijk om grenzen over te steken, en dan zijn er ook nog een heleboel snoodaards die het om duistere reden op Aurora hebben voorzien. Duistere redenen die te zoeken zijn in het gebied van pseudo-religieus geleuter en artificiële intelligentie…
De grote bezieler van “Babylon A.D.” is regisseur Mathieu Kassovitz (“La Haine”, “Les Rivières Pourpres”) die eerder al eens in Hollywood op zijn bek ging met “Gothika”. Hij probeerde de voorbije vijf jaar meermaals om een verfilming van de roman “Babylon Babies” van de Franse cyberpunkauteur Dantec op de rails te krijgen. In 2005 werd het startschot gegeven als co-productie tussen Canal Plus en Twentieth Century Fox. De opnames zouden starten in 2006 met Vincent Cassel in de hoofdrol, maar dat was voor een geïnteresseerde Vin Diesel aan boord kwam. Productieproblemen en tegenslagen zorgden de eerste keer voor vertraging: al snel was duidelijk dat de voorziene releasedatum van november 2007 niet haalbaar was. Zo moest een scène die voorzien was voor opname in Oost-Europa naar Zweden worden verschoven wegens gebrek aan sneeuw. Al gauw hinkte het project achter op tijd en budget. Maar het waren niet enkel die natuurelementen die Kassovitz een poot uitdraaiden. De producenten bij Fox hielden het project constant nauwlettend in de gaten, en hadden lak aan Kassovitz’ visie. Ook na de opnames kwam er geen einde aan de lijdensweg van de Fransman: Fox besloot om de film opnieuw te monteren voor de landen waar zij de distributierechten voor hadden. Daardoor loopt zowel in Amerika als Engeland bv. “Babylon A.D.” in een versie van om en bij de 90 minuten. In ons land is de langere versie (101 minuten) te zien. Kassovitz was alvast niet te spreken over de bemoeienissen: hij veroordeelde de aanpak van Fox publiekelijk en omschreef de US-versie zelfs “als een slechte aflevering van '24'. De intenties mogen er dan wel geweest zijn, het resultaat is knudde, los van wiens fout het is. Als zelfs de versie die in onze bioscopen draait in het laatste halfuur kant noch wel raakt, wat moet het dan wel niet in kortere versie zijn ? Alhoewel we ook het nut niet inzien van een film met tien minuten in te korten: het lijkt ons sterk dat een film meer volk gaat lokken door wat te zitten snoeien in een film die sowieso al nauwelijks weet van welk hout verhaalpijlen maken.
Kortom, “Babylon A.D.” kan nergens de pijnpunten van het moeilijke productieproces verhullen. Een geslaagde scène links of rechts niet te na gesproken (de scène met de duikboot is het meest geslaagd) is deze mengelmoes tussen “Blade Runner” en “Children Of Men” een rommeltje dat waarschijnlijk enkel maar de fans van Vin Diesel of RZA (die de soundtrack mag volzingen) zal bekoren. De rest slaat beter een schietgebedje en hoopt op een warme filmherfst en –winter.
29-08-2008 | Plaats 2 | $ 9.484.627 |
05-09-2008 | Plaats 6 | $ 4.180.570 |