Lee

Middelmatig
Lee poster

verdeler

The Searchers
2023
09/10/2024
langspeelfilm
116 minuten
drama

acteur/actrice (15)

Kate Winslet Kate Winslet → Lee Miller
Andy Samberg Andy Samberg → Davy Scherman
Alexander Skarsgard Alexander Skarsgard → Roland Penrose
Marion Cotillard Marion Cotillard → Solange D'Ayen
Andrea Riseborough Andrea Riseborough → Audrey Withers
Noémie Merlant Noémie Merlant → Nusch Eluard
Josh O'Connor → jonge man/Antony Penrose
James Murray → kolonel Spencer
Arinzé Kene → majoor Jonesy
Vincent Colombe → Paul Eluard
Patrick Mille → Jean D'Ayen
Zita Hanrot → Ady Fidelin
Samuel Barnett → Cecil Beaton
Enrique Arce → Pablo Picasso
Camilla Aiko → Maud

regisseur (1)

Ellen Kuras

producent (6)

Kate Winslet Kate Winslet
Kate Solomon
Troy Lum
Andrew Mason
Marie Savare
Lauren Hantz

uitvoerend producent (13)

Thorsten Schumacher Thorsten Schumacher
Clare Hardwick
Finola Dwyer
Claire Taylor
Julia Stuart
Laura Grange
Lem Dobbs
Liz Hannah
John Collee
Jason Duan
Crystine Zhang
John Hantz
Billy Mulligan

director of photography (1)

Pawel Edelman

scenarist (3)

Liz Hannah
Marion Hume
John Collee

beeldmonteur (1)

Mikkel E.G. Nielsen

productieontwerper (1)

Gemma Jackson

artdirector (3)

Adam Squires → Supervising Art Director
Bence Erdélyi
Zoltan Sardi

kostuumontwerper (1)

Michael O'Connor

componist (1)

Alexandre Desplat Alexandre Desplat
Lee

Markante levens leveren niet altijd markante biografisch films op. Kees in punt: het leven van Lee Miller dat in Lee vrij tegenvallend en zelfs wat banaal uit de doeken wordt gedaan. Terwijl haar leven allesbehalve banaal was.

Miller maakte tijdens de tweede wereldoorlog als oorlogsfotografe en -correspondente voor het maandblad Vogue iconische beelden van veldhospitalen, strijdtonelen en concentratiekampen. Ze ging zelfs even in Hitlers bad zitten in zijn villa nadat die bunkerzelfmoord had gepleegd. Kortom: ze schreef fotogenieke geschiedenis, en werd eigenlijk pas echt bekend bij het grote publiek nadat haar zoon Antony na haar dood in 1977 heel wat archiefstukken en -foto’s publiekelijk liet uitstallen. En hij schreef in 1985 ook het biografische boek The Lives Of Lee Miller waarop deze film officieel is gebaseerd.

Lee

De filmfocus op Millers oorlogsfotografie is begrijpelijk: het is nu eenmaal dat deel van haar werk waarom ze wordt bewonderd en geëerd. Haar carrière als model en haar beau monde-kennissenkring komen niet tot nauwelijks aan bod. En als ze dat wel doen is het op een zeer gefragmenteerde manier. Met als gevolg dat het preoorlogse deel van de prent nogal wat focus mist, en het vrij lang duurt vooraleer Lee op kracht komt. Waardoor bijna iedereen in de bijrollen (Marion Cotillard, Noèmie Merlant, Alexander Skarsgard, Josh O’Connor, Andrea Riseborough) er voor spek en bonen bijloopt.

Lee

Wie dat niet doet is Kate Winslet die zich op een potente manier de titelrol toe-eigent. Logisch, daar Lee een echt passieproject is voor Winslet. Acht jaar was ze in de weer en de wind om het project gefinancierd te krijgen. In haar rol van producent koos ze zelfs eigenhandig de cast uit. En de regie schonk ze aan voormalig director of photography Ellen Kuras met wie ze op de set van Eternal Sunshine of the Spotless Mind bevriend was geraakt.

Winslets draagkracht zorgt ervoor dat je wel degelijk geïnteresseerd raakt in het leven van Miller. Ook als de film maar wat aanmoddert door bijvoorbeeld het seksueel misbruik waar Miller op jonge leeftijd mee te maken kreeg bijna als een voetnoot in het geheel te gooien. De ware toedracht van de journalistieke raamvertelling die het narratieve kader vormt weet wel te verrassen, maar is niet van die aard om het geheel plots boven zijn tekortkomingen te laten uittorenen. Net zoals een fiks aantal krachtige scènes of bergen passie dat ook niet doen.

Of hoe Lee een film is die zijn potentieel niet volledig benut en te slaafs het pad van de standaardbiopic volgt. Om het met een perkamentuitsmijter te zeggen: dat is spijtig ende jammer.

Alex De Rouck