Harry Potter and the Half-Blood Prince

Gewoon
Harry Potter and the Half-Blood Prince
2009
15/07/2009
langspeelfilm
150 minuten
avontuur

verdeler

Warner Bros Warner Bros

acteur/actrice (15)

Daniel Radcliffe Daniel Radcliffe →  Harry Potter
Emma Watson Emma Watson →  Hermione Granger
Maggie Smith Maggie Smith →  Minerva McGonagall
Jim Broadbent Jim Broadbent →  Horace Slughorn
Helena Bonham Carter Helena Bonham Carter →  Bellatrix Lestrange
Robbie Coltrane Robbie Coltrane →  Rubeus Hagrid
Michael Gambon Michael Gambon →  Albus Dumbledore
Alan Rickman Alan Rickman →  Severus Snape
Tom Felton Tom Felton →  Draco Malfoy
Rupert Grint →  Ron Weasley
Evanna Lynch
Bonne Wright
Jessie Cave
Hero Fiennes Tiffin
Frank Dillane

regisseur (1)

David Yates

producent (1)

David Heyman David Heyman
Harry Potter and the Half-Blood Prince

Toegegeven, het is niet eenvoudig om de Harry Potter-boeken in gebalde filmische taal te gieten. Een deel van de schuld ligt natuurlijk bij J.K. Rowling die haar multimiljoenenreeks per aflevering dikker en omvangrijker maakte. Bij Warner Bros kennen ze inmiddels het klappen van de zweep en weten ze dat ze van elk deel een marathonzitting kunnen maken, omdat het doelpubliek en hun entourage toch als trouwe lemmingen naar de bios en later naar de dvd-zaak afzakken. Het is niet anders bij Harry Potter and the Half-Blood Prince, de verfilming van het zesde boek uit de reeks. Net zoals bij de vorige Harry Potter and the Order of the Phoenix en de volgende Harry Potter and the Deathly Hallows (dat om verhaaltechnische en marketingstrategische redenen uit twee films zal bestaan) is de regie in handen van David Yates. De producenten van de reeks gaan dus niet meer op zoek naar een nieuwe regisseur per deel, maar kiezen voor veilige consistentie. Meteen al een reden waarom The Half-Blood Prince stilistisch niet veel verschilt van The Order of the Phoenix.

Harry Potter and the Half-Blood Prince is uiteraard niet gemaakt voor de toevallige bioscoopganger (laat staan voor de filmrecensenten), dus alle vorm van kritiek is eigenlijk praat voor de vaak. De fans zijn en blijven ongetwijfeld in hun nopjes met de uitgebreide en trouwe pelliculetransformaties van Rowlings fantasyproza. Als Rowling haar verhalen donkerder maakt (in deze film legt een belangrijk personage het loodje), dan zijn de films dat ook. En als Rowling niet in rechte lijn op haar doel afgaat, dan gaan de films eveneens steevast aan het zwalpen. De strijd tussen Potter en Voldemort moet nu eenmaal in zeven boeken (en acht films) worden behandeld, en de ultieme confrontatie tussen die twee komt er pas helemaal op het eind. In Harry Potter and the Half-Blood Prince komt Voldemort zelfs niet eens voor (tenzij als kind in flashbacks). Dat het verhaal op macroniveau pas op het eind met het tovenaarsduel voor de dag komt, is uiteraard verstaanbaar. Maar ook per afzonderlijk verhaal maakt Rowling heel veel bochten. In een boek stoort dat minder omdat je zelf bepaalt hoe en in hoeveel schijven je alles verorbert, in de cinema zit je geklemd voor twee uur en een half, en dat is lang voor een verhalenreeks die meer ter plaatse trappelt dan haast maakt.

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Het mag duidelijk zijn dat wij deze film vooral voor de volledigheid afvinkten: we hebben alle boeken gelezen, alle films gezien, nu afhaken is geen optie. Dat de kans klein was dat we huppelend van plezier de zaal gingen verlaten, lag in de lijn der verwachtingen. Vooral omdat de prent dezelfde ‘fouten’ heeft als de vorige delen. Er is nauwelijks een dramatische drive, de narratie sputtert en hapert, de helft van de cast komt amper aan bod en zelfs belangrijke bijrolspelers verdwijnen voor lange tijd van het scherm. Het extravagant production design (al is die na zes films uiteraard niet meer verrassend te noemen) is nog steeds in orde, de visuele effecten worden steeds grootser, maar de hoge spektakelwaarde slaagt er niet in de pijnpunten weg te werken.

Harry Potter and the Half-Blood Prince is ritmeloos, traag en repetitief. Eens te meer komt Harry Potter in het bezit van een voorwerp dat uiteindelijk belangrijk zal blijken te zijn in de strijd tegen Voldemort. Ditmaal is dat een schoolboek waarin in de marge aanwijzingen zijn gekrabbeld door iemand die zichzelf de halfbloedprins noemt. Die verhaallijn wordt om de haverklap onderbroken door de amoureuze avonturen van Potter en Ron Weasley of door de filosofische inzichten van Dumbledore. Veel gebeurtenissen zijn nauwelijks met elkaar verbonden. Zo ontdekt Potter ditmaal geheimen uit Voldemorts jeugd door gebottelde herinneringen van Dumbledore in water te gieten en die te inhaleren. Als die bestaan, waarom halen ze die dan niet in de tweede film tevoorschijn, kan je je afvragen. De Potter-films vallen ook in herhaling omdat alle verhalen zich op dezelfde locatie afspelen (Hogwarts) waar altijd wel iets boven water komt dat een stukje van het geheim prijsgeeft, zonder dat het verhaal daarom verder evolueert. Het is ditmaal niet anders: neem een half uur weg uit de film of monteer sommige scènes in een andere volgorde, en de kans is klein dat het resultaat substantieel verschilt.

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Raar dat we na dit slabakkende deel toch nog nieuwsgierig zijn hoe Warner en Yates de climax gaan aanpakken. Al is het maar omdat The Deathly Hallows zich voor het grootste deel eens niet op Hogwarts afspeelt, en zowaar bijna een odyssee wordt met een duidelijk afgelijnd parcours dat niet om de haverklap een nodeloze bocht maakt. Quidditchfans zullen misschien teleurgesteld afdruipen, maar misschien levert het wel betere cinema op. Maar dat zien we dan wel in 2010-2011.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
17-07-2009 Plaats 1 $ 77.835.227
24-07-2009 Plaats 2 $ 29.462.187
31-07-2009 Plaats 2 $ 17.909.385
07-08-2009 Plaats 4 $ 8.928.349
14-08-2009 Plaats 7 $ 5.141.072
21-08-2009 Plaats 8 $ 3.478.149


Synopsis

Voldemort versterkt zijn greep op de werelden van Dreuzels en tovenaars en zelfs Zweinstein is niet meer de veilige haven van weleer. Harry vermoedt dat het gevaar zelfs binnen het kasteel schuilt, maar Perkamentus is vooral bezig met hem voor te bereiden op de laatste strijd, die alsmaar sneller dichterbij komt. Samen proberen ze de sleutel te vinden om Voldemorts verdediging open te breken. Hiervoor roept Perkamentus de hulp in van zijn oude vriend Hildebrand Slakhoorn, van wie hij vermoedt dat hij belangrijke informatie achterhoudt.
Intussen worden de studenten door andere problemen geteisterd: op hol geslagen tienerhormonen. Harry voelt zich steeds meer aangetrokken tot Ginny, maar dat geldt ook voor Daan Tomas. Belinda Broom beslist dat Ron haar grote liefde is, maar heeft geen rekening gehouden met de magische krachten van Regina Valsters chocolade! En dan is er nog Hermelien, die wordt verteerd door jaloezie, maar is vastberaden om haar gevoelens niet prijs te geven. Terwijl de romantiek bloeit, is er één student die zich afzijdig houdt, vastberaden om zijn duister plan uit te voeren. Liefde hangt in de lucht, maar tragedie ligt in het vooruitzicht en Zweinstein zal misschien nooit meer hetzelfde zijn.