The Awakening

Goed
The Awakening
2011
16/05/2012
langspeelfilm
106 minuten
thriller

acteur/actrice (3)

Rebecca Hall Rebecca Hall →  Florence Cathcart
Dominic West Dominic West →  Robert Malory
Imelda Staunton Imelda Staunton

regisseur (1)

Nick Murphy
The Awakening

The Woman In Black” is nog maar amper uit de zalen, of hier is al een andere Britse spokenthriller die de aandacht van de genrefreak in, naast, boven en onder jou zeker waard is. “The Awakening” is het langspeeldebuut van tv-regisseur Nick Murphy (hiervoor draaide hij onder meer afleveringen van de door prehistorische monsters bevolkte serie “Primeval”) en laat zich bekijken als een mooie hommage aan de romantische Victoriaanse spookverhalenerfenis van de Britten. Kenners zien ongetwijfeld het oeuvre van Wilkie Collins of Henry James’ onsterfelijke “The Turn Of The Screw” voorbij flitsen. James was weliswaar een Amerikaan, maar hij woonde het grootste deel van zijn leven in Engeland, dus hij hoort zeker in dit rijtje thuis. Zeker omdat “The Innocents” uit 1961 - de bekendste (en beste) verfilming van het boek – wel een paar raakpunten heeft met “The Awakening”. Wat criticasters dan weer in de mogelijkheid stelt om deze prent af te doen als jatwerk, en het is moeilijk te weerleggen dat ze geen punt hebben. Zij het een dat niet erg veel steek houdt, daar “The Awakening” prima jatwerk is.

Murphy en coscenarist Stephen Volk (bekend van de tv-reeks “Afterlife” en van zijn scenario’s voor Ken Russells “Gothic” en William Friedkins “The Guardian”) situeren hun spokenverhaal in het Engeland van 1921. Een nationale griepepidemie zorgde voor ettelijke karrenvrachten doden en ook de oorlogswonden na de strijd met den Duits worden nog volop gelikt. Kortom, het is een goede tijd voor geestverschijningen. De jonge Florence Cathcart (een meer dan uitstekende Rebecca Hall) verloor haar verloofde die stierf aan het front, en gaat sindsdien steevast op zoek naar fraudeurs die verhalen uit het hiernamaals misbruiken voor eigen gewin en daarbij diepbedroefde mensen financieel uitbuiten. Ze is dus eerder op zoek naar valse spoken in plaats van echte spoken en schreef in die optiek een boek over haar ervaringen.

The Awakening

Op basis van dat boek krijgt ze op een dag het bezoek van Robert Malory (Dominic “The Wire” West), een leraar op een statig jongensinternaat. Die wil onderzoeken of de recente dood van één van de leerlingen gerelateerd is aan de verschijningen van de geest van een jongen die enige jaren terug in de nabijheid werd vermoord. Uiteraard vermoedt de sceptische Florence dat de hele zaak opgezet spel is, maar even uiteraard ontdekt ze al snel dat er wel degelijk stront aan de spokenknikker is.

Nick Murphy toont zich een meester in het etaleren van secuur getimede kippenvelmomenten, maar verliest daarnaast nooit zijn personages uit het oog. Dat kan ook bijna niet, want naast Hall (volgend jaar te zien in “Iron Man 3” trouwens) en West loopt ook Imelda Staunton knap te acteren als de huishoudster op het internaat. En “Game Of Throne”-kijkers herkennen vast en zeker Isaac Hempstead-Wright (Bran Stark) als Tom, een van de leerlingen op het internaat.

The Awakening

Voeg bij dit alles nog een mooie fotografie en een bij vlagen verkwikkend intense cameravoering bij (de scène in het bad!) en het is duidelijk dat “The Awakening” genoeg troefkaarten in huis heeft om de onvermijdelijke minpuntjes met het laken der klopgeestliefde te bedekken. Zo is de finale waarin het mysterie uit de doeken wordt gedaan iets te uitleggerig voor zijn eigen goed. En opent die finale meteen het debat of het wel nodig is om in een bovennatuurlijke thriller alles te verklaren.

Maar zelfs wie de climax maar niets vindt, zal niet kunnen loochenen dat “The Awakening” topt in sfeerschepping, fotografie en suggestie. Of hoe dit alweer zo’n filmpje is dat veel te snel uit de zalen zal verdwenen zijn. Wie deze ietwat onderschatte prent op het grote witte doek wil zien, talmt best niet te lang.

Alex De Rouck