Regression

Gewoon
Regression
2015
28/10/2015
langspeelfilm
106 minuten
thriller

verdeler

Entertainment One Entertainment One

acteur/actrice (9)

Ethan Hawke Ethan Hawke →  Bruce Kenner
Emma Watson Emma Watson →  Angela Gray
David Dencik David Dencik →  John Gray
David Thewlis David Thewlis →  Kenneth Raines
Lothaire Bluteau →  Beaumont
Dale Dickey →  Rose Gray
Peter MacNeill →  Cleveland
Devon Bostick →  Roy Gray
Aaron Ashmore →  George Nesbitt

regisseur (1)

Alejandro Amenabar
Regression

In de wereld van de cinema is 1 opgeteld bij 1 geen twee. Daar is “Regression” het recentste en beste voorbeeld van. Anders konden we, louter op basis van cast en crew, al voorafgaandelijk bepaalde verwachtingen koppelen aan een film. Even zien. Regisseur : Alejandro Amenabar. Oscarwinnaar voor “Mar Adentro”, zij het lang geleden. Kan dus niet tegenvallen. Cast : Emma Watson, ok… maar eh… Ethan Hawke ! Die kan toch moeilijk teleurstellen, los van het genre van film waarin hij te zien is. “Training Day”, recent nog “Good Kill” en dan die films met Julie Delpy… Aaaaaah… wat waren dat toch stuk voor stuk pareltjes : “Before Sunset”, “Before Sunrise”, “Before Midnight” en – recenter nog – “Boyhood”. Maar je mag er voor je verder leest alvast van uit gaan dat “Regression” niet past in het rijtje van daarnet opgesomde films.
In de wereld van film is 1 opgeteld bij 1 niet altijd twee. Maar toegegeven… dit maakt ons vak zo boeiend. Toch ?

1990. Minnesota. Rechercheur Bruce Kenner (Hawke) wordt op een zaak van aanranding gezet. Angela is een jong meisje dat haar vader beschuldigt van zedenfeiten. Wat begint met aanranding wordt snel ‘verkrachting’ wat ons doet besluiten dat de makers van “Regression” niet zo goed vertrouwd zijn met het Strafwetboek maar goed, daar gooien we in één beweging, tolerant als we zijn, al snel onze mantel der liefde overheen. Angela woonde een tijdje geleden een seminarie bij in de kerk van Dominee Beaumont en is daar volledig ingestort waarna ze het verhaal uitbracht

Regression

een story van straffe verhalen, gruwelijke feiten die zelfs een duivels, Satanistisch tintje hebben. John Gray, de verdachte, maakt ook al een verdachte indruk en kan geen zinnige verklaring geven, laat staan een waardevolle bekentenis geven rond het gebeurde, zeker niet één waar men mee richting Rechtbank kan trekken. En dus haalt men er een specialist bij

psycholoog Dr. Raines (David Thewlis) die een alternatief moet bieden voor de verhoortechnieken van de lokale Recherche.

 

Regression

Raines probeert te graven in het geheugen van Gray en hem de feiten van vroeger opnieuw te laten beleven om zo een stap dichter te komen bij de waarheid. Tot de grootste ontzetting van Kenner blijkt in dit zedendossier, die als een shockgolf door de ganse stad trekt en hierbij nog aan kracht wint door de media die zo’n verhalen wel lusten, ook iemand van de Politie betrokken te zijn. Het brengt de afhandeling van de zaak niet alleen in een stroomversnelling maar maakt het ook een stuk complexer want Kenner moet bewijzen hebben om de verdachte Politieman langer in de cel te houden. Stilaan groeit bij hem de idee dat het dossier gekoppeld kan worden aan Satanische rituelen en iets wat zoveel groter en omvattender is dan deze ene zaak : SRA (Satanic Ritual Abuse). En wanneer zijn Politiechef een lijvig bundel van de FBI weet te bemachtigen dat weliswaar geen bewijzen inhoudt maar deze visie onderschrijft is Kenner vastbesloten om zover te gaan als nodig om het volledige, duivelse netwerk bloot te leggen…

Koenraad Adams

Zowel aan het begin als op het einde van de film wordt vermeld dat “Regression” gebaseerd is op gebeurtenissen van zoveel jaar geleden. Een statement dat meestal hoopgevend is voor het niveau van wat volgt. Maar in het geval van “Regression” worden massaal ballonnetjes doorprikt op het einde van de film. Sommige daarvan waren al niet zo stevig, mede te danken aan de keuze van de filmtitel waardoor de makers nog voor het eerste beeld op het doek verschijnt al te veel in hun plot-kaarten laten kijken. Het is de kwetsbare Emma Watson die de meubelen nog net weet te redden en de film ei zo na behoedt van een waardering van minder dan 2 Filmfreak-sterren. De actrice bevestigt hiermee wat we al wisten : dat ze tot meer in staat is dan bijvoorbeeld de brave, eenvoudige rolletjes uit vorige Harry Potter-films. Maar… het gegeven van de film op zich blijft boeiend genoeg om niet de andere kant op te kijken of de film links te laten liggen. Jammer dat “Regression”, Amenabar’s zefse langspeelfilm, maar met weinig slagkracht en geloofwaardigheid wordt gebracht. Geen flitsende thriller-scènes, geen verschroeiende rush naar een spectaculaire ontknoping die je finaal met een mokerslag achterlaat in de bioscoopzetel waarna je moet bekomen tot het laatste lijntje van de aftiteling. Neen, niets van dat alles. Dit moest veel beter Alejandro…



Synopsis

Alejandro Amenabar is ondanks het eindresultaat, een heel klein beetje vertrouwd met dit soort van films. “The Others” was met zijn wereldwijde opbrengst van 200 miljoen Dollar toch vrij succesvol en ook nu is Fernando Bovaira weer producent van dienst. Voor Amenabar zelf betekent zijn “Regression” het bewust terugkeren naar het begin van zijn carrière met films als “Thesis” en “Open Your Eyes”. Waar “The Others” eerder geïnspireerd was op films uit de jaren ’40, ’50 en ’60 is “Regression” volgens de filmmaker eerder gelinkt aan de jaren ’70. We kunnen enkel maar vaststellen dat wat hij omschrijft als “beïnvloed door films als “The Exorcist” en “Rosemary’s Baby” eerder wishful thinking is dan een effectief gerealiseerd doel. Amenabar moest het voor “Regression” stellen met een budget van 20 miljoen Dollar en trok naar Toronto en de Canadese Pinewood Studios om er de film in pakweg twee maand op te nemen. Het was een bewuste keuze om de Canadese stad te kiezen als filmlocatie want die is een stuk vuiler dan (het échte) Minnesota. Het huis van de Grays bijvoorbeeld moest bijdragen aan de gewenste atmosfeer van de film maar zal je nauwelijks of niet vinden in de realiteit in de Amerikaanse stad.