Oorlogswinter

Middelmatig
Oorlogswinter
2008
03/12/2008
langspeelfilm
103 minuten
thriller

verdeler

B.F.D. B.F.D.

acteur/actrice (10)

Tygo Gernandt Tygo Gernandt
Martijn Lakemeier → Michiel
Ad van Kempen → Schafter
Raymond Thiry → Johan
Anneke Blok → Lia Van Beusekom
Yorick van Wageningen
Dan van Husen
Jamie Campbell Bower
Gerard Jan Rijnders
Melody Klaver

regisseur (1)

Martin Koolhoven

producent (2)

Els Vandevorst
San Fu Maltha

beeldmonteur (1)

Job ter Burg

componist (1)

Pino Donaggio
Oorlogswinter

Nogal wat toonaangevende Nederlandse jeugdboeken vinden momenteel hun weg naar een filmprojector. Kwestie van zowel de huidige generatie jongeren als de in nostalgie en weemoed gedrenkte volwassenen naar de zaal te krijgen, waarschijnlijk. Twee doelgroepen die elkaar zouden moeten vinden met de verfilming van Oorlogswinter, de met een Gouden Griffel bekroonde jeugdroman van Jan Terlouw uit 1972. Het is trouwens niet de eerste adaptatie van het boek: in het najaar van 1975 was er op de Nederlandse tv een destijds heel succesvolle dertiendelige tv-serie te zien.

De teletijdmachine transporteert je naar de laatste winter van het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog, ergens in een wit besneeuwd dorpje in de Nederlandse Veluwe. Centraal staat de vijftienjarige Michiel van Beusekom (een uitstekend debuterende Martijn Lakemeier). Samen met zijn moeder en zus (die allebei in het lokale ziekenhuis werken) en zijn vader (die burgemeester is van het dorp) hebben ze schijnbaar weinig te vrezen van de ‘bevriende’ Duitsers. Pa van Beusekom doet er immers alles aan om de kerk in het midden te houden en er voor te zorgen dat hij de bezetter niet tegen de borst stoot, zelfs als hij daarvoor dixit Michiel moet slijmen met de Duitsers. Michiel, die de bezetter geen warm hart toedraagt, is immers niet opgezet met de in zijn ogen laffe houding van zijn vader.

Oorlogswinter

Wanneer een RAF-vliegtuig neerstort in de bossen van het dorp, ervaart Michiel plots hoe ‘spannend’ een oorlog kan zijn. Hij ontdekt de schuilplaats van de gewonde Britse piloot, en besluit te helpen om te ontsnappen naar het veilige Zwolle. Een heroïsche daad, maar niet zo eenvoudig uit te voeren voor een vijftienjarige. Zeker omdat Michiel niet weet of hij wel iedereen kan vertrouwen en ook omdat de Duitsers stelselmatig de bossen uitkammen op zoek naar de vluchteling…

Oorlogswinter

Oorlogswinter stelt niet teleur als spannende jongenscinema. De openingsscène is zelfs een sterk staaltje cinema dat ook in een film ‘voor volwassenen’ niet zou misstaan. Maar de film (en het boek) richten zich in de eerste plaats tot de niche die gelabeld staat als de ‘jong volwassenen’. Daarmee past de film ook netjes in de traditie van aantrekkelijke Nederlandse jeugdfilms met cross-overpotentieel voor alle leeftijden. Iedereen die is opgegroeid met het oeuvre van Karst Van Der Meulen weet vast wel waar de klepel hangt (over weemoed gesproken). Toch is Oorlogswinter niet constant een hoogvlieger. Regisseur Martin Koolhoven vertelt het verhaal te vaak met heel brede verhaallagen. Op een bepaald moment biedt de familie van Beusekom onderdak aan een tante en een nichtje, maar later komen die personages niet meer aan bod. Wat meteen het nut van die ene expositiescène oproept. Sommige actiescènes zijn dan weer te ongeloofwaardig, en braafjes op maat gemaakt van jeugdige kijkers die niet met een hartaanval terug naar huis willen (de scène met de paardenkoets). En twee cruciale executiescènes volgen dan weer heel klassiek de gangbare regeltjes van het filmmaken, tot aan de slowmotioncrescendo toe. En net omdat het scenario grotendeels met de grove borstel doorheen de meeste karakteriseringen gaat, is ook de twist in het laatste halfuur niet echt een verrassing.

Regisseur Koolhoven filmt alles wel heel mooi witter dan wit: voornamelijk opgenomen in Litouwen (met echte sneeuw) of in Nederland (met digitale of kunstsneeuw) is dit een film die je best bekijkt met warme chocolademelk, een dikke sjaal en een scherp afgestelde ACME sneeuwbalmachine binnen handbereik.

Alex De Rouck


Synopsis

Het is de ijskoude winter van 1944/1945. Nederland is bedekt met een dik pak sneeuw. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger, waardoor veel mensen naar het oosten trekken om daar voedsel te vinden voor hun gezinnen. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel, die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Als zijn buurjongen Dirk, die meedoet aan een overval op het munitiedepot, aan Michiel vraagt of hij een brief aan iemand wil bezorgen als het mis gaat, voelt hij zich eindelijk serieus genomen. De overval blijkt verraden, Dirk wordt opgepakt en degene bij wie hij de brief moet bezorgen, is doodgeschoten door de Duitsers.

Michiel moet uitgaan van zijn eigen kracht. Hij leert al snel dat goed en kwaad dicht bij elkaar liggen. Dat oorlog misschien spannend lijkt, maar vooral ook gruwelijk is. Met zijn eenzaamheid groeit ook zijn onafhankelijkheid. Als een volwassen man moet hij zijn eigen beslissingen nemen. Die laatste oorlogsmaanden zal hij zijn hele leven met zich meedragen. Hij zal nooit meer dezelfde zijn.

Gebaseerd op het boek van Jan Terlouw. Met muziek van Pino Donaggio (Blow Out, Carrie, Body Double en Dressed to Kill).