Expo Martin Scorsese op Filmfestival Gent

13/10/2012

De 39e editie van het Filmfestival Gent is nog in volle gang, maar dat weerhoudt de festivalploeg er niet van om nu al ee nieuwtje voor de feesteditie van volgend jaar de wereld in te sturen. Kunnen de filmliefhebbers deze editie nog tot in januari 2012 in het Caemersklooster terecht voor de expo rond Romy Schneider, volgend jaar in oktober wordt de exporuimte ingenomen door een expositie rond niemand minder dan Martin Scorsese.

Deze nieuwe tentoonstelling, die in januari in Berlijn in première gaat, wordt geproduceerd door de Deutsche Kinemathek. Wie dus enkel uren wil grasduinen rond memorabilia en rekwisieten die Scorseses volledige imposante oeuvre omvat, weet volgend jaar waarheen.

Maar nu eerst nog de Romy Schneider-expo bezoeken en veel films gaan zien op de huidige editie natuurlijk. “Wie iets zegt of schrijft over de regisseur van 'Taxi Driver', 'Raging Bull', 'Goodfellas' en 'Shutter Island' voegt er haast automatisch ‘Amerika’s grootste levende regisseur’ aan toe. Een omschrijving waar zowel collega filmmakers, filmjournalisten als het grote publiek zich kunnen in vinden - unanimiteit die hoogst zelden voorkomt in de filmwereld. De titels van Scorsese’s immense filmografie spreken voor zichzelf, roepen een unieke wereld en filmstijl op die iedereen vanaf het eerste beeld herkent, een wereld die inderdaad barst van het geweld, maar ook ruimte schept voor loutering, een wereld vol schuld en boete, intens verbeeld door een expressionist met de camera. De carrière van Martin Scorsese loopt ook een beetje parallel met de historiek van het Filmfestival Gent. Al van bij de tweede festivaleditie in 1975 stond Scorsese’s doorbraakfilm Mean Streets op het programma. Daarna volgden nog een dozijn andere films van Scorsese, van 'New York, New York' en 'The Age of Innocence' tot vorig jaar 'A Letter to Elia' (Kazan) en 'George Harrison: Living in the Material World', twee documentaires waarin Marty zijn twee grote passies de vrije loop laat: film en muziek. Bovendien heeft deze Italo-Amerikaanse regisseur wel degelijk een bijzondere band met Belgïe: zijn allereerste internationale erkenning kreeg hij op het door het Filmarchief georganiseerd festival van de experimentele film in Knokke, waar zijn confronterende kortfilm 'The Big Shave' (1968) in de prijzen viel.