De Belgische film “Chiennes de vie” opent het 17e Offscreen Film Festival
Het Offscreen Film Festival vind plaats van 6 maart tot 24 maart in Brussel, biedt 15 premières en belicht verschillende thema’s in omvangrijke retrospectieves. Opmerkelijke secties zijn onder andere Scandinavian Sins, een kijk op Scandinavische exploitatiecinema in de jaren zestig en zeventig, een duik in Kazuhiko Hasegawa’s Director’s Company en de integrale vertoning van Piotr Szulkin’s Apocalypse Tetralogy.
Het mainstreamcinema uitdagende festival begint met de première van Chiennes de vie, een tragikomisch drieluik dat de relatie tussen mensen en hun honden verkent. Regisseur Xavier Seron en zijn team zullen de film introduceren, gevolgd door een Q&A-sessie.
Naast deze openingsfilm strekt het Offscreen Film Festival zich uit over verschillende retrospectieves en speciale vertoningen op drie locaties: Cinema Nova, Cinematek en Cinema RITCS.
Offscreenings
In de officiële premièresectie van het festival, de zogenaamde Offscreenings, kan je kennismaken met de cultfilms van morgen. Een greep uit het aanbod: Slide, van de Amerikaanse animator Bill Plympton; Embryo Larva Butterfly, een intrigerende bijdrage uit de Griekse weird wave; Shadow Of Fire, het krachtige sluitstuk van Shinya Tsukamoto’s anti-oorlogstrilogie; The Invisible Fight, een Estse martial arts-komedie die kungfu en heavy metal combineert; La Morsure, een Franse coming-of-age-film met giallo-invloeden; The Universal Theory, een Duitse quantummechanica-thriller; Hundreds of Beavers, een slapstickextravaganza; Property, een nagelbijtende Braziliaanse thriller en Mamántula, een retro-futuristische sci-fi-fantasie. Slotfilm is de ijzingwekkende Canadese psychothriller Les chambres rouges.
Drie andere films worden vertoond in aanwezigheid van filmmakers of crew. Adrien Beau presenteert zijn geestige, griezelige, etherische debuut Le Vourdalak; de avant-première van de Luxemburgse western (en Belgische coproductie) The Last Ashes vindt plaats in aanwezigheid van leden van de cast en crew; en de Britse regisseur Robert Morgan introduceert zijn buitengewone speelfilmdebuut Stopmotion, en presenteert ook een exclusieve selectie van zijn wonderlijke korte films.
Scandinavian Sins
Onder de noemer Scandinavian Sins verdiept het festival zich in de (s)exploitatiecinema van de jaren 60 en 70, toen landen als Zweden en Denemarken het taboe rond seks doorbraken en de grenzen van filmcensuur testten. Christina Lindberg, de eregast van het festival, heeft verschillende erotische klassiekers op haar naam (zoals Maid In Sweden en Exposed). In 1973 kreeg ze cultstatus door haar rol in de ultragewelddadige wraakfilm Thriller: A Cruel Picture die later Quentin Tarantino inspireerde voor Kill Bill en die bij zijn release onmiddellijk verboden werd in Zweden. Met meer dan 25 films, waarvan velen in pas gerestaureerde versies, serveert Offscreen Film Festival een stevig smörgåsbord van onuitgebrachte genreparels; smaakvol naturalisme en “educatieve” pornodocumentaires.
Kazuhiko Hasegawa & Director’s Company
Kazuhiko Hasegawa is een sleutelfiguur in de Japanse cinema, maar zijn naam is nauwelijks bekend buiten zijn geboorteland. Hij regisseerde slechts twee films, waaronder het opmerkelijke The Man Who Stole The Sun uit 1979, en richtte het onafhankelijke productiebedrijf Director’s Company op. Dit bedrijf koesterde gedurende een decennium de carrières van een nieuwe generatie opkomende filmmakers, zoals Sogo Ishii, Kiyoshi Kurosawa en Shinji Sōmai. Hasegawa had daardoor een grote invloed op de Japanse filmwereld en overbrugde het gat tussen de erotische pinku eiga en het genre-cinema uit de jaren 70 en de J-horror-hausse van de jaren 90. Door gebrek aan commercieel succes werd het bedrijf in 1992 opgeheven, en gedurende de volgende drie decennia raakten veel van hun films in de vergetelheid. In 2021 ontdekte een voormalige medewerker echter een verzameling verloren gewaande negatieven. Nu worden nieuwe digitaal gerestaureerde afdrukken van Director’s Company-films beschikbaar, waardoor deze langverwachte hommage aan de nu 78-jarige Hasegawa eindelijk vorm kan krijgen. Het programma bij Cinema Nova omvat onder andere Sōmai’s Typhoon Club en Luminous Woman, Ishii’s The Crazy Family, en Toshiharu Ikeda’s Evil Dead Trap.
Piotr Szulkin
Offsreen Film Festival zet ook een schijnwerper op de visionaire filmmaker Piotr Szulkin (1950-2018), wiens satirische Apocalypse-tetralogie het best bewaarde geheim van de Poolse cinema is. Szulkin kwam herhaaldelijk in conflict met de censuur van het communistische regime door zijn onverbloemd politiek materiaal dat slechts licht vermomd was als absurdistische allegorieën over machinaties van de macht. Offscreen vertoont deze vier buitengewone sciencefictionfilms - Golem (1979), The War of the Worlds: Next Century (1981), O-Bi, O-Ba: The End of Civilisation (1985) en Ga-ga: Glory to Heroes (1986) - in nieuwe digitaal gerestaureerde versies, met een inleiding door filmexpert Daniel Bird, kenner van Oost-Europese cinema.
Specials
En dat is nog lang niet alles: je kan bij het Offscreen Film Festival ook nog terecht voor een cineconcert, masterclasses, een selectie kortfilms voor kinderen, een matinee met de voorstelling van David Allens postuum afgewerkte The Primevals, een tweedehands filmbeurs en heel wat sfeer in de kelderbar van Cine Nova, sinds jaar en dag dé echte thuishaven en ontmoetingsplaats voor de fans van het festival.
Info over de films, het volledige programma en de voorverkoop vind je op www.offscreen.be.
Kom langs, laat je verrassen en … join the cult.