Allen daarheen (of toch zij met durf): het 18e Offscreen Film Festival

18e Offscreen filmfestival 2025
08/03/2025

Tijd om terug te genieten van onversneden nieuwe en oude cultcinema. De 18de editie van het Offscreen Film Festival vind plaats van 12 tot 30 maart. Drie weken lang nemen we een duik in de wondere wereld van cutting-edge cinema, cultfilms en B tot Z genres. Naast een officiële sectie van premières, pakken het festival zoals steeds uit met een speciale focus, een hommage en een retrospectieve. 

Openen gebeurt met de vertoning van de Frans-Belgische coproductie Else van Thibault Emin in aanwezigheid van de regisseur en de filmploeg. Deze bevreemdende film over een ontluikende romance tegen de achtergrond van een bizarre epidemie die de geïnfecteerden met hun omgeving doet samensmelten, is de eerste van 18 Offscreenings, een sectie van nieuwe en onuitgegeven langspeelfilms. Onder andere Sanatorium under the Sign of the Hourglass van de Quay Brothers, Body Odyssey van Grazia Tricarico, Timestalker van Brits filmmaakster en actrice Alice Lowe vertoond in haar bijzijn, Dead Mail van Kyle McConaghy & Joe DeBoer en Cloud van Kiyoshi Kurosawa vervolledigen de selectie, alsook Reflet dans un diamant mort, de nieuwste van het Brusselse regisseurskoppel Hélène Cattet en Bruno Forzani in een exclusieve Belgische avant-première. 

Het retrospectieve programmaonderdeel The Haunted Isles: Folk Horror and the Wyrd in the UK and Ireland bevat meer dan dertig films, verdeeld over Cinema Nova en Cinematek. Naast de ‘onheilige drie-eenheid’ van folk-horrorfilms, Witchfinder General (1968), The Blood on Satan’s Claw (1971) en The Wicker Man (1973), die een gemeenschappelijke obsessie met het Britse landschap, zijn folklore, legenden en bijgeloof delen, vinden we folkloristische elementen zoals heidendom, hekserij, steencirkels en spoken terug in langspelers waaronder de pas herontdekte film The Outcasts (1982), vertoond in aanwezigheid van filmregisseur Robert Wynne-Simmons, de Hammer/Terence Fisher prent The Devil Rides Out (1968) of The Lair of the White Worm van Ken Russell (1988). De griezelige bevreemding die folk horror kenmerkt overschrijdt de grenzen van genre en medium en omvat eveneens science fiction en fantasy, alsook televisiedrama’s en -series, getuige daarvan een bijzondere Wyrd British Television Night met episodes uit enkele markante televisieseries zoals BBC’s A Ghost Story For Christmas, de memorabele televisie-uitzending van Ghostwatch (1992) en een rits ijzingwekkende publieke overheidsfilmpjes die een hele generatie de stuipen op het lijf joeg. Filmmaker Rupert Russell zal deze retrospectieve aftrappen met de vertoning van zijn fascinerende documentaire The Last Sacrifice die de perfecte inleiding vormt tot deze thematiek. Het folk horror genre en wyrd media concept worden verder ontleed en uitgediept tijdens een internationale conferentie met drie sprekers en een paneldiscussie.

Onder de noemer Weird Greece is er een speciale focus op onorthodoxe films van Griekse makelij. Er staan zowel films uit de recente Greek Weird Wave als bizarre B-films en exploitatiecinema vol gangsters, jaloerse minnaars, passionele moordenaars en onzedig pootje badende jongeren op het programma. Een uniek moment om films met ronkende titels als The Wild Pussycat of Diamonds on Her Naked Flesh te ontdekken. Jacques Spohr, een specialist in Griekse exploitatiecinema is de gastheer van een speciaal avondvullend programma met trailers, outtakes en twee Griekse sexploitation films. Hij brengt eveneens een deel van zijn uitgebreide collectie zeldzame affiches, lobbycards en andere parafernalia mee om die tijdens het festival in Cinema Nova tentoon te stellen. 

De exclusieve vertoning van maar liefst zeven pas door Cinematek/het Koninklijk Belgische Filmarchief gerestaureerde films vormt de aanleiding voor een speciale hommage aan de creatieve Belgische tandem van Picha en Boris Szulzinger. Picha is de artiestennaam van Jean-Paul Walravens, de in 1942 in Brussel geboren cartoonist die zich met vaak scabreuze en brutale, soms karikaturale, maar altijd originele en grensverleggende animatiefilms zoals The Missing Link of The Big Bang mikte op een publiek van volwassenen. Hij zette zijn eerste stappen in de filmwereld onder de vleugels van de twee jaar geleden overleden producent Boris Szulzinger, zelf een bijzonder verdienstelijk regisseur van cultfilms als Les tueurs fous (1973) en Mama Dracula (1980). Twee documentaires - Cartoon Circus van Picha en Benoît Lamie uit 1972 en de nagelnieuwe Picha, Envers et contre tout zorgen voor context, terwijl Picha in hoogst eigen persoon zijn schandaalsucces Tarzoon, Shame of The Jungle (1975) van tekst en uitleg komt voorzien. 

Alle info over vertoningen, aanvangsuren en tickets vind je op www.offscreen.be Kom langs en geniet van de unieke sfeer op dit unieke festival.