Milton Krasner
Milton Krasner was pas 16 jaar toen hij als assistent-cameraman en cameraman bij de Vitagraph en Biograph Studios in New York werkte. Het was een ideale springplank voor het verder uitbouwen van zijn loopbaan in de jaren '30. In 1933 werd hij cameraregisseur bij RKO, MGM en Universal.
Maar Milton Krasner wordt natuurlijk geassocieerd met The Woman in the Window en Scarlet Street, twee sterke thrillers van Fritz Lang uit de jaren '40 waarin dank zij Krasners camerawerk Joan Bennett bijzonder goed tot haar recht kwam als de aantrekkelijke en intrigerende verleidster. Opvallend was ook hoe hij in Scarlet Street dingen zoals regen en schaduwen in beeld bracht op een manier waardoor ze bijna een personage werden in de film. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog had Krasner al in meer dan 90 films de camera bediend.
Krasner hanteerde ook de camera bij de 20th Century Fox-films The Seven Year Itch en Bus Stop en zorgde ervoor dat Marillyn Monroe bijzonder goed tot haar recht kwam dank zij het CinemaScope formaat, tegen een achtergrond van kunstlicht en door het gebruik van heel veel kleuren. Krasner beheerste als geen ander de grootbeeldtechniek en won er zelfs een Oscar mee voor Three Coins in the Fountain.
Oscars ® 1965 | Genomineerd | Camerawerkzwart-wit | Fate is the Hunter |
Oscars ® 1964 | Genomineerd | Camerawerkkleur | How The West Was Won |
Genomineerd | Camerawerkzwart-wit | Love with the Proper Stranger | |
Oscars ® 1958 | Genomineerd | Camerawerk | An Affair to Remember |
Oscars ® 1955 | Gewonnen | Camerawerkkleur | Three Coins in the Fountain |
Oscars ® 1951 | Genomineerd | Camerawerkzwart-wit | All About Eve |
Oscars ® 1943 | Genomineerd | Camerawerkkleur | Arabian Nights |