Wonder Woman 1984 (Blu-ray)

Gewoon
wonder Woman 1984 (Blu-ray)
Mogelijk schadelijk tot 9 jaar
Geweld
07/04/2021
Blu-ray
151 minuten
Fantasy
Avontuur
Dolby Digital 5.1 Ⓡ
Dolby Atmos Ⓡ
2.40
16:9

Blu-ray-/DVD-/TV-verdeler (1)

Warner Home Video

acteur/actrice (13)

Gal Gadot → Diana Prince/Wonder Woman
Chris Pine → Steve Trevor
Kristen Wiig → Barbara Ann Minerva/Cheetah
Pedro Pascal → Max Lord
Robin Wright → Antiope
Connie Nielsen → Hippolyta
Lilly Aspell → jonge Diana
Amr Waked → Emir Said Bin Abydos
Kristoffer Polaha → mooie man
Natasha Rothwell → Carol
Ravi Patel → Babajide
Oliver Cotton → Simon Stagg
Lucian Perez → Alistair

regisseur (1)

Patty Jenkins

producent (6)

Charles Roven
Deborah Snyder
Zack Snyder
Patty Jenkins
Gal Gadot
Stephen Jones

director of photography (1)

Matthew Jensen

uitvoerend producent (7)

Rebecca Steel Roven Oakley
Richard Suckle
Marianne Jenkins
Geoff Johns
Walter Hamada
Chantal Nong Vo
Wesley Coller

scenarist (3)

Geoff Johns
David Callaham
Patty Jenkins

beeldmonteur (1)

Richard Pearson

productieontwerper (1)

Aline Bonetto

kostuumontwerper (1)

Lindy Hemming

componist (1)

Hans Zimmer
wonder Woman 1984 (Blu-ray)

Toen Christopher Reeve in 1978 Superman-gewijs door de wolken mocht klieven, was dat nieuw en sensationeel. Nu Gale Gadot dat in haar Wonder Woman-outfit 42 jaar later ook mag doen, is het belegen en déjà-vu. Een probleem toch wel voor de superheldenfilms waar Hollywood momenteel voluit voor gaat: hoe origineel blijven in een oververzadigde markt? En hoe het verschil blijven maken nu zowat elke grote studio zijn eigen universum heeft en dat zelfs laat uitvloeien naar televisie-spin-offs? Warner Bros is er eigenlijk nog niet echt in geslaagd om met hun DC Extended Universe een vuist te maken tegen het Marvel Cinematic Universe waar Disney overvloedig geld in pompt. Wonder Woman kwam in 2017 volgens velen het dichtst in de buurt, maar was die film eigenlijk niet wat overroepen?

Ja, toch wel. Al zat er tussen de tandwielen van de superheldinnenbouillabaisse een goede film verborgen die nooit volledig uit de schuilplaats kwam. En het was een van de meer aangename titels uit de DC-reeks, geprangd tussen de saaie mastodonten Suicide Squad en Justice League. En het was lichter van toon dan Zack Snyders Batman vs Superman-worp. En het had een best interessante WO I-setting. En het was - achteraf bekeken - een veel betere film dan deze onvermijdelijke sequel. Het eerste DCEU-avontuur van Wonder Woman bracht wereldwijd meer dan 800 miljoen dollar op, en dan is het economisch wetmatig logisch dat er een vervolg kwam. Regisseuse Patty Jenkins toonde zich opnieuw bereid om in de regiestoel plaats te nemen, en ze dokterde ook samen met comicauteur Geoff Johns het scenario uit.

wonder Woman 1984 (Blu-ray)

Het voordeel van onsterfelijke halfgoden is dat je niet gebonden bent aan tijd en ruimte om een verhaal te vertellen. Waardoor de dochter van Zeus en amazonekoningin Hippolyta er zeventig jaar na haar eerste film nog geen spatje verouderd uitziet. Al draagt ze sinds de vorige keer wel een verlies mee: dat van haar geliefde Steve Trevor (Chris Pine). Ook superhelden kennen verdriet als een levensliefde afloopt. In 1984 werkt Diana Prince als archeologieprofessor bij het Smithsonian Institute in Washington. En het is ook daar dat de kiem wordt gezaaid voor een clash met een superschurk die zowaar de totale vernietiging van de wereld voor ogen heeft. Ook dit is niet echt origineel meer te noemen in de superheld-/comicwereld. Snoodaard van dienst is de megalomane maar in zak en as zittende olieman Max Lord (Pedro Pascal) die de materialistische mogelijkheden van het Reagantijdperk gebruikt om voluit voor eigen gewin te gaan. En ja, er zijn ook parallellen met Trump. Lord komt in het bezit van een droomsteen die destijds op aarde werd geplaatst door de Griekse God Dolos. De steen vervult de wens van iedereen die hem aanraakt, maar degene die zijn wens vervuld ziet moet ook een deel van zijn persoonlijkheid opgeven. De steen zorgde er eerder al voor dat onder meer het Romeinse en Mayarijk zichzelf failliet zagen gaan, en door de capriolen van Lord is nu de aarde aan de beurt. Door de vervulde wensen staan de wereldmachten immers vrij snel lijnrecht met getrokken kernkoppen tegenover elkaar. Aan Diana de eer om de wereld alsnog te redden. Ook in de verhaalmix: schuchtere Smithsonianmedewerkster Barbara Minerva (Kristen Wiig) die door haar wens de superkrachten van Wonder Woman krijgt. En jawel hoor, ook de terugkeer van Diana’s grote liefde Steve is een plotelement.

Wonder Woman 1984 is op zijn/haar best als het speelse element de bovenhand heeft. Al zijn die momenten niet zo dik gezaaid. De eightiessetting zet Jenkins niet echt aan tot nostalgie. Frankie Goes To Hollywood heet je welkom in de plezierdoom, maar dat is het zowat. De setting lijkt er in de eerste plaats om een nucleaire wapenwedloop annex koude oorlog annex derde wereldoorlog geloofwaardig te kunnen kaderen. Laat maar vallen, het komt er toch wel van, het geeft niet of je rent. Die setting dus. Al heeft Wonder Woman lak aan dat advies, en rent ze toch. Naast zwiepen en vliegen.

wonder Woman 1984 (Blu-ray)

Jenkins slaagt er niet in om de film twee uur en een half boeiend te houden. Lord en Minerva zijn al bij al weinig opwindende personages, en zelfs de gehypte terugkeer van Pine veroorzaakt nauwelijks een rimpeling. Ook het spreekstoelgehalte is hoog: de nogal potsierlijk emotioneel uitgewerkte plotlijn tussen Lord en zijn zoon bijvoorbeeld mag dan een mooie boodschap propageren, op stripniveau werkt het eerder op de giechelspieren. Blijft over: de actie. Netjes over de speelduur gespreid om toch voor een soort opbouw te zorgen of gewoon om iedereen op tijd even wakker te schudden. Het is maar hoe je het bekijkt. Staan op het programma: mini-Olympische spelen op Themyscira, een gevecht in een winkelcentrum, een Indiana Jones-eske achtervolging met tanks in Egypte (opgenomen in Spanje, weliswaar), een mano-a-womano in de gangen van het Witte Huis en natuurlijk een apocalyptisch eindgevecht waarin WW eerst Cheetah Minerva van zich moet zien af te schudden vooraleer ze Lord kan stoppen, die dan al bezig is om via een satellietsignaal wensen uit te delen aan elke wereldburger.

Wie graag comicfilms heeft met een duidelijke ‘hou van elkaar, respecteer elkaar en doe geen oneerlijke dingen om iets te maken van je leven’-boodschap mag netjes gekamd en geschoren - of geëpileerd - voor het scherm plaatsnemen. Wie enkel maar zit te wachten op een vernieuwend element in de gebruikelijke superheld vs superschurkconfrontaties kan zich die moeite besparen.

De extra’s ogen op het eerste zicht niet onaardig, maar de kwantiteit is niet recht evenredig met de kwaliteit. Dingen als ‘Gal & Krissy Having Fun’ mag je gerust links laten liggen. Het beste ben je af met de ‘making of’ van iets meer dan een half uur waar je wat meer te weten komt over de locaties, het script, de stunts en aanverwante achter de schermen-zaken. Daarnaast worden er ook twee actiescènes ontleed in twee ‘scènestudies’. Er is ook nog een rondetafelgesprek tussen Patty Jenkins en een paar actrices die de amazones vertolken. Je vult er een uurtje mee, maar echt veel meer inzicht in de film krijg je er niet door. Wat trouwens nog wel meer voorkomt bij ‘making of’-pakketten van recente films: meer reclamepraat dan echt inzicht.

Alex De Rouck


Extra's

  • The Making Of Wonder Woman 1984: Expanding The Wonder (36’23”)
  • Gal & Kristen: Friends Forever (5’10”)
  • Small But Mighty (10’55”)
  • Scene Study: The Open Road (6’11)
  • Scene Study: The Mall (5’03”)
  • Gal & Krissy Having Fun (1’12”)
  • Meet The Amazons (21’28”)
  • Black Gold Infomercial (1’38”)
  • Gag Reel (6’26”)
  • Wonder Woman 1984 Retro Remix (1’40”)

Zie ook...