Transit

Middelmatig
Transit
17/10/2018
2018
langspeelfilm
101 minuten
Drama
Thriller

verdeler

Imagine Film Distribution

acteur/actrice (12)

Franz Rogowski →  Georg
Paula Beer →  Marie
Godehard Giese →  Richard
Lilien Batman →  Driss
Maryam Zaree →  Melissa
Matthias Brandt →  Mont Ventroux barman/verteller (stem)
Sebastian Hülk →  Paul
Emilie de Preissac →  Eigenaar hotel in Parijs
Antoine Oppenheim →  George Binnet
Ronald Kukulies →  Heinz
Alex Brendemühl →  Mexicaanse Consul
Trystan Putter →  Amerikaanse Consul

regisseur (1)

Christian Petzold

producent (2)

Florian Koemer von Gustorf
Michael Weber

director of photography (1)

Hans Fromm

scenarist (1)

Christian Petzold

beeldmonteur (1)

Bettina Böhler

componist (1)

Stefan Will
Transit

De Duitse cineast Christian Petzold grossiert de laatste jaren in humane en historische cinema. Zijn twee vorige langspelers waren het in het Oost-Duitsland van de jaren tachtig gesitueerde “Barbara” en het zich vlak na de tweede wereldoorlog afspelende “Phoenix”, beide met Nina Hoss in de hoofdrol. In “Transit” gaat hij op hetzelfde elan verder, al laat hij ditmaal wel tijd en ruimte vervagen.

De basis is een uit 1944 stammende roman van de uit eigen ervaringen puttende schrijfster Anna Reiling - schrijvend onder het pseudoniem Anna Seghers. Daarin verhaalt ze de vlucht van een uit een concentratiekamp ontsnapte gevangene die probeert om vanuit Marseille naar een niet door de Duitsers bezet land te vluchten. De man neemt daarbij de identiteit aan van een schrijver die zelfmoord pleegde en wordt uiteindelijk verliefd op de weduwe van die schrijver, die niet weet dat haar man dood is.

Transit

Petzold behoudt Seghers narratie, en plaatst die in het hier en nu. Het hoofdpersonage Georg (Franz Rogowski) is dus ook anno vandaag op de vlucht voor de Duitse bezetter en probeert vanuit Marseille een boot naar Mexico te nemen terwijl hij langzaam maar zeker in de ban geraakt van de zoekende weduwe Marie (Paula Beer). Moderne touch: de Duitsers en hun handlangers zien er hier uit als stevig bewapende hedendaagse oproerpolitie. Hedendaagse verwijzing: uiteraard trekt Petzold parallellen met de (Europese) vluchtelingen tijdens de tweede wereldoorlog en de huidige vluchtelingen-/migrantentoestroom. Kwestie van de puntjes op de twee geschiedenis-i’s te plaatsen.

Transit

Toch slaat Petzold niet aan het preken. “Transit” kan je wars van zijn humanitaire insteek zelfs bekijken als een spannend thrillerdrama. Door 1942 te weerspiegelen in 2018 creëert Petzold in elk geval een aparte sfeerschepping. Tot op zekere hoogte hypnotiserend zelfs, wat het dubbel jammer maakt dat de film nooit echt volledig weet open te bloeien. Dat komt onder meer ook door een overbodige voice over die vooral te onpas komt duiden wat eigenlijk gewoon op het scherm zichtbaar is. Een stijlbreuk die meteen ook een stuk van de filmische magie de das omdoet.

Opvallend is wel dat je door de (kroegen)setting in transitcentrum en kuststad Marseille “Transit” eigenlijk zelfs als parallelfilm van “Casablanca” kan bekijken, ook een film waarin het hoofdpersonage zijn eigen lot in de waagschaal legt voor le grand amour. Al had Petzold met “Transit” waarschijnlijk toch iets helemaal anders voor ogen dan een rondje puur escapisme.

Gezien op het Filmfestival van Gent.

Alex De Rouck

Synopsis

In Marseille hopen vluchtelingen uit heel Europa een plaatsje te kunnen krijgen op een schip dat naar Amerika vaart, om zo aan de fascistische bezetter te ontsnappen. Een van hen is de Duitser Georg. Hij neemt de identiteit van een overleden schrijver aan om zo diens visum te kunnen gebruiken. Hij wordt verliefd op Marie, die wanhopig op zoek is naar de man van wie ze houdt en zonder wie ze niet zal vertrekken…