Spirit - Stallion of the Cimarron
verdeler
acteur/actrice (14)
regisseur (1)
producent (2)
De tijd van de échte tekenfilms is niet meer, overigens al een gans tijdje... Vandaar dat een nieuw woord in het leven moest geroepen worden: het werd animatiefilm.
Er worden dus geen films meer gemaakt op de manier van vroeger wat natuurlijk veel meer voordelen heeft dan nadelen.
De computermuis is nu het magische wapen van de animatie-crew, weliswaar gekoppeld aan de gepaste programma's en, niet te vergeten, de vaardigheden van de mannen met de muizen, met de technologie alleen lukt het natuurlijk niet, en da's maar goed ook.
Producer Jeffrey Katzenberg heeft dus niet volledig ongelijk wanneer hij stelt dat een computer nooit het artistieke aspect mag of zal gaan vervangen.
We willen zeker geen afbreuk doen aan hun skills, hoegenaamd niet, maar de huidige manier van werken laat geen ruimte meer voor onvolmaaktheden en dat is geen goeie zaak.
Een cirkel is qua vorm perfect, de letters US zijn niet meer getekend in de nauwste zin van het woord, neen ze zijn geknipt en (op het paard) geplakt, maar straks daarover meer.
Dat Spirit Stallion of the Cimarron een film is over een paard wist je al. De vertaler van dienst heeft het over de hengst van het woeste (?!) westen.
Het is het verhaal van het (woeste, of misschien beter wilde ?) westen maar dan vanuit de ogen van een paardenkop bekeken dus.
De prent steekt van wal met de geboorte van de hoofdrolspeler, onder de passende vertelstijl van Matt Damon.
Tijdens een bevalling wordt uiteraard niet veel gesproken, maar wie verwacht dat de dieren later in de film gaan spreken, zal tot zijn verbazing moeten vaststellen dat het blijft bij wat gehinnik en gebries.
Volgens de makers ook al een bewuste keuze, men wou alle regels overboord gooien en een verhaal vertellen door de ogen van een paard, maar dan in vertelstijl zonder dat het paard spreekt.
Kelly Asbury stelt dat vanaf het ogenblik een paard spreekt, het een komedie wordt.
Spirit is een prachtig paard (anders had het dier allicht niet de hoofdrol gekregen?) dat met zijn soortgenoten geniet van zijn vrijheid in de prachtige, ongerepte natuur van het Westen. Niet echt lang, want door zijn jeugdige nieuwsgierigheid wordt hij al snel achternagezeten door (sprekende?) mannen op paarden die hun vangst even later overdragen aan de cavalerie. De plaatselijke verantwoordelijke is vastbesloten later zo fier als een gieter het paard te berijden, maar daar heeft ons superpaard zo zijn eigen ideeén over... Enkel wanneer Little Creek, een jonge Lakota-indiaan kan gered worden uit de handen van de Amerikanen, is Spirit bereid wat te helpen.
Spirit is een tekenfilm uit de DreamWorks-stal, geregisseerd door Kelly Asbury en Lorna Cook. Asbury werkte aanvankelijk ('83) bij Disney Feature Animation vooral aan de storyboards van grote disney-successen, waaronder The Little Mermaid en Beauty and the Beast. Na 12 jaar hield hij het voor bekeken. Lorna Cook, die met Spirit meteen haar regie-debuut maakt, werkte al samen met Asbury als story supervisor voor The Prince of Egypt.
Zoals reeds aangehaald heeft men met de huidige computer-technieken de mogelijkheid om perfect werk af te leveren.
Maar een absolute volmaaktheid in een animatiefilm aanhouden over de ganse lijn is niet altijd een goeie zaak vinden wij zelf.
De scéne waarin indianen hun paarden beschilderen is een voorbeeld hiervan: de met de losse hand getrokken verf-cirkeltjes bijvoorbeeld komen tevoorschijn als perfecte computer-cirkels, zowel qua vorm als op het vlak van contouren.
De gebrandmerkte paarden zijn nog zo'n spijtig voorbeeld : de lettertjes US werden niet in de paarden gebrand, neen ze werden geknipt en geplakt vanaf de desktop.
Jammer.
Lopende paarden omzetten in dravende computerpaarden is niet makkelijk, alhoewel de inspanningen van de makers op dit vlak dan wél een behoorlijk resultaat hebben opgeleverd.
De getekende figuren zijn echter nogal hoekig, de bewegingen wat houterig.
Opvallend en ongebruikelijk is ook hoe en wanneer de muziek in de film zijn plaats heeft gekregen. Bryan Adams kreeg de taak op basis van de reeds afgewerkte film passende muziek te gaan schrijven, liedjes die de emoties van het paard tot uiting zouden brengen...
Bryan Adams heeft al een aantal Oscar- en Golden Globe-nominaties op zak voor film-liedjes (I do it for you uit Robin Hood - Prince of Thieves, Have you ever really loved a woman uit Don Juan DeMarco en I've finally found someone uit The Mirror Has Two Faces), dus echt verrassend is het niet dat zijn inbreng ook nu weer van een hoog niveau is.
Wie de moeite doet om naar de tekst van de liedjes te luisteren, zal merken dat die bijzonder toepasselijk is.
Naast het vocale gedeelte deed Katzenberg terug een beroep op Hans Zimmer, die voor zijn eerste samenwerking met Katzenberg destijds (The Lion King) een Oscar kreeg.
Tot slot nog dit : in de Vlaamse versie van de film zal Paul Michiels alle liedjes gaan zingen, de stemmen zijn onder andere van Kurt Rogers (Spirit), Vic De Wachter (de Kolonel) en Hugo Meesters III (Kleine Kreek...).
24-05-2002 | Plaats 4 | $ 17.770.036 |
31-05-2002 | Plaats 5 | $ 11.303.814 |
07-06-2002 | Plaats 6 | $ 9.303.808 |
14-06-2002 | Plaats 9 | $ 5.223.491 |