The Snorkel

Goed
The Snorkel
1958
langspeelfilm
90 minuten
thriller

acteur/actrice (4)

Gregoire Aslan → de inspecteur
Peter Van Eyck
Betta St. John
Mandy Miller

regisseur (1)

producent (1)

Michael Carreras

scenarist (2)

Jimmy Sangster
Peter Myers

De perfecte moord. Peter van Eyck komt er (bijna) mee weg in deze nette en natte Hitchcocksiaanse misdaadthriller van Hammer. In het grote Hammerplaatje is dit trouwens een vrij obscure titel: zelfs in de meeste Hammernaslagwerken is het fraai door voormalig director of photography Guy Green geregisseerde The Snorkel vaak niet meer dan een voetnoot.

Nochtans is het eerder een exemplarische film dan eentje die zomaar achteraf kwam: het is de eerste vrouwen in nood-misdaadthriller die Jimmy Sangster voor de studio (mee)schreef en het is ook de eerste Hammerthriller die grotendeels in het zuiden van Europa werd opgenomen, enerzijds om een mediterrane saus over de spanning te kunnen gieten, anderzijds misschien ook wel om de crew en cast een vakantie te kunnen aanbieden. Niet dat Sangster aan zijn Hammerproefstuk toe was daar hij met zijn scenario’s voor X The Unknown, Dracula, The Curse Of Frankenstein en The Revenge Of Frankenstein zelfs al had meegewerkt aan een paar van de grootste successen van de studio.

De perfecte moord waar van Eyck (bijna) mee wegkomt is trouwens niet zomaar een moord, maar volgens Vlaamsche gazettenpubliciteiten van destijds zelfs ‘de schranderste moord ooit gezien’. Een zin met waarheid in: de eerste tien dialoogloze minuten laten zien hoe van Eyck zijn echtgenote vermoordt door haar zelfmoord te ensceneren met gas in een volledig afgesloten kamer terwijl hij zich verschuilt met een snorkel op het gezicht in een kruipruimte onder de vloer. Het ware een perfecte moord geweest, ware het niet dat zijn tienerstiefdochter (Mandy Miller) hem toch verdenkt daar ze er van overtuigd is dat hij eerder ook al haar echte vader vermoordde. En omdat Miller tijdens haar speurtocht dicht bij de waarheid komt ziet hij uiteindelijk maar een oplossing: haar ook vermoorden op een manier waarop hij niet verdacht is bij de plaatselijke politie-inspecteur en Millers gouvernante (Betta St. John).

The Snorkel is misschien wel de gekste titel die ooit is gegeven aan wat een bonafide (familievriendelijke) thriller is, en het gebruiksvoorwerp werd door de marketingbazen voluit als gimmick uitgespeeld. Dat het er eerder wat belachelijk dan angstaanjagend uitziet werd daarbij netjes over het hoofd gezien. Het helpt natuurlijk wel dat de film in zijn geheel alles behalve belachelijk is. Hoogstens hier en daar wat traag tussen de eerste tien minuten die excelleren in fijne spanning en de laatste tien die scherpe suspense serveren. Sangster was trouwens terecht misnoegd omdat hij van de studio/distributeurs verplicht werd om een coda toe te voegen. Want zonder de toevoeging van die laatste halve minuut scheef Sangster een script bij elkaar dat duivels duister eindigende. Maar het moest dus wat minder duister. Boe.

Voor kindactrice en zangeres Miller was The Snorkel haar laatste film daar ze hierna koos voor een meer anoniem bestaan in de schaduw van haar vroege successen. Door de tante te zijn van actrice Amanda Pays bleef ze wel met anderhalve teen met de filmwereld verbonden.

Alex De Rouck


Synopsis

Een man vermoordt op slimme wijze zijn vrouw en wil daarna zijn stiefdochter ook opruimen. Maar dan ontdekt ze wat hij van plan is...