Nightmare Alley

Goed
Nightmare Alley
2021
langspeelfilm
150 minuten
speelfilm
drama
thriller

verdeler

Walt Disney Studios Motion Pictures Walt Disney Studios Motion Pictures

acteur/actrice (10)

Bradley Cooper Bradley Cooper → Stanton Carlisle
Cate Blanchett Cate Blanchett → Dokter Lilith Ritter
Toni Collette Toni Collette → Zeena Krumbein
Willem Dafoe Willem Dafoe → Clem Hoatley
Richard Jenkins Richard Jenkins → Ezra Grindle
Rooney Mara Rooney Mara → Molly Cahill
Ron Perlman Ron Perlman → Bruno
David Strathairn David Strathairn → Pete Krumbein
Mary Steenburgen Mary Steenburgen → Felicia Kimball
Tim Blake Nelson Tim Blake Nelson → Carny Boss

regisseur (1)

Guillermo Del Toro Guillermo Del Toro

producent (3)

Guillermo Del Toro Guillermo Del Toro
Bradley Cooper Bradley Cooper
J. Miles Dale

director of photography (1)

Dan Laustsen

scenarist (2)

Guillermo Del Toro Guillermo Del Toro
Kim Morgan

beeldmonteur (1)

Cameron McLaughlin

productieontwerper (1)

Tamara Deverell

kostuumontwerper (1)

Luis Sequeira

componist (1)

Nathan Johnson
Nightmare Alley

Nightmare Alley anno 2021 laat zich zowel bekijken als een remake van Edmund Gouldings gelijknamige noirthriller uit 1947 en als nieuwe versie van William Lindsay Greshams gelijknamige roman uit 1946. Ofwel als niets van dat alles: ook wie niet wil of kan vergelijken zit goed met dit zwartgallig thrillerdrama dat met Bradley Cooper, Cate Blanchett, Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara, Ron Perlman, Mary Steenburgen en David Strathairn een hoogst appetijtelijke cast bij elkaar wist te harken. Alleen voor die namenrondedans al: allez hop, naar de cinema … pronto.

Vergelijkingsgewijs houdt het trouwens meer steek om het te zien als een nieuwe verfilming van het boek, daar Guillermo Del Toro het originele einde integraal overneemt. In de versie van 1947 werd dat verzacht onder invloed van commercieel denkende studiohoofden die ook zwaar rekening hielden met de toen op de loer liggende censuurcommissie.

Nightmare Alley

Aan de plot en het tijdvak werd niets veranderd: eind jaren dertig, begin jaren veertig – ‘die knakker die op Chaplin lijkt is zopas Polen binnengevallen’ – strandt de mysterieuze zwerver Stanton Carlisle (Cooper) – die afgaand op de openingsscène nogal wat mentale bagage meesleept – tijdens een stortvloednacht op een kermis. Of liever op een freakshow. Met sterke mannen, kleine mannen, waarzeggers, mensdieren, spinnenvrouwen, slangenmensen, zwaardenslikkers, foetussen op sterk water en andere elektriciteitsabsorberende publiekslokkers. Stanton vindt er zowaar een nieuwe thuis en bekwaamt zich in de edele kunst van het waarzeggen en mentalisme. Het is te zeggen: hij leert de trucjes waarmee hij nietsvermoedende slachtoffers in de luren kan leggen, want al dat gedachtenlezen en zo … allemaal bedrog, net als de meeste dromen. Uiteindelijk besluit Stanton om samen met de frêle Molly (Mara) zijn geluk te beproeven als gerespecteerd theater- en loungebarwaarzegger in de grootstad waar hij gedreven door hebzucht in troebele wateren terechtkomt. Of vindt hij op het juiste moment toch nog de Simon & Garfunkel-brug?

Nightmare Alley

Del Toro zoekt de gruwel dit keer niet in het paranormale, in monsters of in fabelwezens maar in menselijk gedrag, symbolisch ingebed in een waaier van zowel lichamelijke als geestelijke atrociteiten. Mensen die een handicap uitbuiten om te overleven of die een handicap fingeren om er munt uit te slaan. Mensen die het verdriet van anderen uitbuiten om zichzelf te verrijken, of die geliefden aan de kant schuiven uit eigenbelang. Del Toro verfilmt het niet als een kamerdrama maar als een in exorbitante decors aangeklede barokke nachtmerrieboulevard. Zowel de aankleding van de kermisgronden als van Blanchetts niet zo nederig stulpje zijn pupilverwijdend mooi. Tegelijkertijd kan je de vraag stellen of een speelduur van twee uur en een half wel nodig is. Uiteraard kon dit verhaal korter worden verteld, maar langs de andere kant is het mooi om te zien hoe een cineast rustig de tijd neemt om je zijn film te laten voelen door de karakters uitgebreid te laten ademen en vibreren. Vade retro swipevingersatanas.

Somptueuze oogsnoep dus, deze Nightmare Alley, maar in de eerste plaats toch een verhalend karakterstuk waarin het verdorven hoofdpersonage zowel naar sympathie als antipathie hengelt – en ironisch genoeg uiteindelijk nog niet eens de grootste hufter op het speelveld blijkt te zijn.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
17-12-2021 Plaats 5 $ 2.811.703