Night Watch (Nochnoi Dozor)

Middelmatig
Night Watch (Nochnoi Dozor)
2004
28/09/2005
langspeelfilm
115 minuten

verdeler

20th Century Fox 20th Century Fox

acteur/actrice (6)

Konstantin Khabensky →  Anton Gorodetsky
Vladimir Menshov →  Boris Geser
Valery Zolotukhin →  Kostya's vader
Maria Poroshina →  Svetlana
Galila Tunina →  Olga
Victor Verzhbitsky →  Zavulon

regisseur (1)

Timur Bekmambetov

producent (2)

Anatoly Maximov
Konstantin Ernst
Night Watch (Nochnoi Dozor)

Het eerste fastfood-restaurant in Moskou haalde destijds het wereldnieuws, en de verwestering van het Oostblok is duidelijk niet opgehouden na het oord van hamburgerverderf en cola-misbruik. Ook de Russische cinema modelleert zich met Night Watch inmiddels naar het Hollywood-patroon. Vorig jaar was deze film de grootste kaskraker in Rusland, en haalde hij meer miljoenen roebels binnen dan het derde LOTR-deel of Spider-Man 2. Geen wonder dus dat de film ook een kans krijgt in het vrije Westen. Distributeur Fox gelooft alvast in de franchise (Night Watch is het eerste deel van een trilogie) en zal het derde deel zelfs onmiddellijk in het Engels draaien.

Night Watch (Nochnoi Dozor)

“Night Watch” wordt zowat overal vergeleken met “The Matrix” (vooral vanwege de trilogie-opzet), maar het is al snel duidelijk dat de film op nog heel wat andere plaatsen mosterd hamsterde : “Blade”, “Underworld”, “Highlander”, “The Terminator”… het lijstje met invloeden lijkt schier eindeloos.“Night Watch” is gebaseerd op de fantasyromans van Sergei Lukyanenko en verhaalt over de eeuwigdurende strijd tussen het goede en het kwade, overgoten met een mythologisch sausje.De mensenwereld wordt geïnfiltreerd door ‘anderen’, mensen met bovennatuurlijk gaven : 'Lichte anderen’ en ‘Donkere anderen’.De Lichte kozen voor het goede, de Donkere voor het kwade.Licht en Donker leven al eeuwen op gespannen voet, ook al is er een wapenstilstand tussen beide partijen.Anderen moeten steeds vrij kunnen kiezen of ze Licht of Donker worden, en het is voor beide partijen verboden om een tegenstander te vermoorden.Een middeleeuwse proloog doet de strijd uit de doeken, daarna springt het scenario naar 1992 en krijgen we te zien hoe Licht en Donker met elkaar in de clinch liggen.Een telepathische Donkere dame besluit een man een plezier te doen door vanop afstand zijn overspelige echtgenote met een miskraam op te zadelen, zodat de vrouw terug naar hem komt.Net voor de vrouw haar vloek kan uitspreken, wordt ze gearresteerd door een patrouille van de ‘Night Watch’, de beschermers van hetLicht.2004 : Anton, de man met de overspelige vrouw, heeft ontdekt dat hij ook speciale krachten heeft en hij maakt nu deel uit van de Night Watch.Zijn taak : het opsporen van Donkere anderen die niet binnen de lijntjes kleuren.Zoals een vampierenkoppel dat een volwaardig feestmaal ziet in een twaalfjarige jongen.Anton en de zijnen krijgen zelfs een taak toegewerpen die de strijd tussen Licht en Donker kan doen kantelen : een gereïncarneerde blonde vrouw die destijds verantwoordelijk was voor de strijd tussen Licht en Donker is in Moskou gesignaliseerd en de kans is groot dat haar aanwezigheid de wapenstilstand verbreekt.Aan Licht om de vloek te verbreken en aan Donker om de strijd terug te laten openbarsten…

Night Watch (Nochnoi Dozor)

“Night Watch” is een sterk beginnende hybride tussen sf en horror, maar verliest gaandeweg de pedalen. Het verhaal wordt hoe langer hoe ingewikkelder, laat verhaallijnen liggen en strooit meer vragen rond dan er antwoorden komen. Leuk hoor, een opgezette uil die plots in een Strijdster Van Het Licht verandert, maar op het hoe en het waarom blijft het nodeloos wachten. De bombast van “Night Watch” ontspoort snel : de shots van de rondvliegende kraaien boven het appartementsgebouw (of zijn het vleermuizen of geschilderde papegaaien) wordt ad infinitum herhaald, en het blijft alweer nodeloos wachten op een voldoening schenkend slot (ook al is het verhaal nog niet af, een beetje meer coherentie was meer dan welkom). “Night Watch” gaat kopje onder in een vat goede bedoelingen, maar heeft gelukkig nog net genoeg aantrekkingskracht voor de meerwaardezoeker in het fantasygenre. De scène waarin Anton in een verlaten pand in het halfduister de strijd aangaat met zich langzaam materialiserende vampiers is er eentje om in te lijsten, maar jammer genoeg staat die scène niet garant voor het niveau van de volledige film. Een halfbakken beestje dus, waarin je door de takken de bomen niet ziet.

Alex De Rouck