L'origine du mal

Goed
L'origine du mal
2022
12/10/2022
langspeelfilm
125 minuten
thriller
speelfilm

verdeler

Paradiso Paradiso Films

acteur/actrice (7)

Doria Tillier → George
Laure Calamy → Stéphane
Jacques Weber → Serge
Dominique Blanc → Louise
Céleste Brunnquell → Jeanne
Véronique Ruggia-Saura → Agnès
Suzanne Clément

regisseur (1)

Sébastien Marnier

producent (1)

Caroline Bonmarchand

director of photography (1)

Romain Carcanade

scenarist (1)

Sébastien Marnier

beeldmonteur (2)

Valentin Féron
Jean-Baptiste Beaudoin

kostuumontwerper (1)

Marité Coutard

componist (2)

Pierre Lapointe
Philippe Brault
L'origine du mal

Nogal wat referentiepunten in deze derde worp van Sébastien Marnier: Chabrol, Hitchcock, De Palma … veel meug om terug te vinden in L’Origine Du Mal.

Op de markt gegooid als een moordthriller, maar tegelijkertijd is het ook een sardonische komedie en een somptueus babbelbanket. Fans van realistische scenario’s zullen waarschijnlijk iets minder geneigd zijn om te juichen dan die van kunstzinnig gedecoreerde cadrages. Ook hier veel meugen dus. En gadingen. Iedereen die niet vies is van een stuiterende spielerei zou die hier alvast over de bol moeten kunnen aaien.

L'origine du mal

De plotopzet van deze bouillabaisse komt met een fikse schuit Agatha Christie: brombeermiljonair Serge (Jacques Weber) woont in een statisch herenhuis waar hij het gezelschap moet zien te dulden van zijn echtgenote Louise (Dominique Blanc), zijn bemoeizieke dochter George (Doria Tillier), zijn kleindochter Jeanne (Celeste Brunnquell) en zijn huishoudster Agnes (Veronique Ruggia). Op een dag krijgt de man een telefoon van Stéphane (Laure Calamy), zijn dochter uit een eerder huwelijk die hij eigenlijk enkel maar als kind heeft gekend. Die laat weten dat zij haar vader eigenlijk eens ten goede wil ontmoeten en haar komst op het landgoed zorgt voor nogal wat mais enfin strubbelingen en vijandige reacties. Niet in het minst omdat lang niet alles is wat het lijkt. Zo blijkt.

L'origine du mal

Marnier gaat meer dan eens in visuele overdrive: zo zal de decorplanning in het landhuis heel wat binnenhuisarchitecten rode oren en groene vingers bezorgen. Plotgewijs zullen het vooral de liefhebbers van zwartgallige serpentinecinema zijn die zich kunnen laven, douchen en baden. Het zootje boosaardig ongeregeld dat hier twee uur om aandacht smeekt, steekt immers met genoegzaam genoegen genoeg dolken in elkaars rug om in luidruchtig geschater los te barsten. Wat bij zoveel slimme boosaardigheid wis en waarachtig is toegestaan.

Regiematig valt trouwens ook alles in de plooien, getuige een paar somptueus ingelaste splitscreenintermezzo’s. Weet je meteen ook waar de De Palma-referentie zijn oorsprong vindt. Marnier knauwt en grauwt voluit naar de excessen van egocentrisch materialisme en weet zijn sarcasme in te bedden in een stekelige doolhofplot. Flipperkastcinema met nogal wat bonuspunten dus deze L’Origine Du Mal. Wie een vileine glimlach op het gezicht wil toveren weet welke film tot hem/haar/hen/het te nemen.

Alex De Rouck


Synopsis

In een luxueuze villa aan zee treft een bescheiden jonge vrouw een vreemde familie aan: een onbekende en zeer rijke vader, zijn eigenzinnige vrouw, zijn dochter, een ambitieuze zakenvrouw, een rebelse tiener en een verontrustend dienstmeisje. Iemand liegt. Tussen vermoedens en leugens, neemt het mysterie de overhand en verspreidt het kwaad zich...