House of Gucci

Goed
House of Gucci
Mogelijk schadelijk tot 12 jaar
Geweld
Grof taalgebruik
24/11/2021
2020
langspeelfilm
157 minuten
biografie
drama
speelfilm

verdeler

Sony Pictures Releasing Sony Pictures Releasing

acteur/actrice (8)

Jared Leto Jared Leto → Paolo Gucci
Jeremy Irons Jeremy Irons → Rodolfo Gucci
Al Pacino Al Pacino → Aldo Gucci
Salma Hayek Salma Hayek → Pina Auriemma
Lady Gaga → Patrizia Reggiani
Adam Driver → Maurizio Gucci
Jack Huston → Domenico De Sole
Camille Cottin → Paola Franchi

regisseur (1)

producent (4)

Giannina Scott
Kevin J. Walsh
Mark Huffam

director of photography (1)

Dariusz Wolski

uitvoerend producent (6)

Kevin Ulrich
Megan Ellison
Aidan Elliott
Marco Valerio Pugini
Aaron L. Gilbert
Jason Cloth

scenarist (2)

Becky Johnston
Roberto Bentivegna

beeldmonteur (1)

Claire Simpson

productieontwerper (1)

Arthur Max

kostuumontwerper (1)

Janty Yates

componist (1)

Harry Gregson-Williams
House of Gucci

Wanneer je je lijf en leden edel laat neervlijen voor een film die gebaseerd is op een boek met in de ondertitel woorden als murder, madness, glamour en greed dan weet je dat er op zijn minst wat animo zal zijn. Nog meer zo als die woorden en ondertitel verwijzen naar een waar gebeurd verhaal. In het geval van A Sensational Story Of De Vier Woorden Hierboven gaat het om The House Of Gucci: ooit een gerespecteerd familiaal gedreven modebedrijf maar nadat de familie aan interne kuiperijen ten onder ging is het modehuis volledig vercorporatiseerd. En het zijn die kuiperijen die centraal staan in een tijdsspanne van pakweg twintig jaar die Ridley Scott uit Sara Gay Fordens in 2001 gepubliceerde boek haalt.

Opvallend is dat Scott – de man dropte dit jaar zowaar vijf uur film in de zalen – zichzelf hier zo goed als volledig wegcijfert. Waar hij in het verleden al een aantal keer de kritiek kreeg te overregisseren, doet hij nu aan onderregisseren. Geen flitsende camerastanden of vernieuwende filmtaal, maar een verrassend sobere en heel klassiek ogende mise-en-scène die volledig in dienst staat van het script, de rijke en gevarieerde decors en vooral de cast. Ja, de Italiaanse accenten werken veelal (bewust) op de lachspieren, maar het schenkt de acteurs die ze uitspreken wel de kans om zich zichtbaar te amuseren voor de camera – en dat zonder de geschifte essentie van het verhaal uit het oog te verliezen.

House of Gucci

De Gucci’s openbaren zich op het scherm in de jaren zeventig. De broers Rodolfo en Aldo Gucci zijn afstammelingen uit een lange rij handtassen en mode-goeroes die beiden ongeveer de helft van het imperium in handen hebben. Rodolfo’s zoon Maurizio wil advocaat worden en is op het eerste zicht niet geïnteresseerd in het familiebedrijf. Aldo’s zoon Paolo wil dan weer wél opklimmen op de bedrijfsladder maar heeft er de visie of het talent niet voor. Het is in dit kegelspel dat Patrizia Reggiani voor nog wat meer chaos en wanorde komt zorgen. Tegen de zin van Rodolfo huwt de Noord-Italiaanse furie met Maurizio en zij wil de naam Gucci wel degelijk voluit dragen, aangelokt door de bling bling en tjing tjing. Of zoals ze ooit zei: ‘Ik ben liever verdrietig in een Rolls-Royce dan gelukkig op een fiets’.

Zoals veel andere epen hapt House Of Gucci af en toe even naar adem waardoor essentiële scènes/gebeurtenissen dreigen te verzuipen in de overvloed. Maar Scott is vakman genoeg om als winnaar over de finishlijn te schrijden. Hoe langer House Of Gucci duurt, hoe beter het wordt. Lees: eens alle pionnen op het schaakbord staat, is het meer dan fijn om het geschuif van de speelstukken gade te slaan. Met dank aan de eclatante cast dus. Adam Drivers grootste verdienste – naast het feit dat hij hier geen houten dochter heeft – is dat hij zich als Maurizio niet van het scherm laat spelen door een alles gevende Lady Gaga die als de middelpuntvliedende kracht uitdagende harpij Patrizia een nieuwe betekenis geeft aan de term jetsetvenijn. En dat terwijl een onherkenbare Jared Leto er hilarisch op los schmierend vorm geeft aan Paolo, daarbij schuilgaand achter ettelijke kilo’s make-up. En deze recensie zou niet compleet zijn zonder twee dikke duimen hemelwaarts voor een heerlijke Al Pacino als Aldo. De man haalt het in het najaar van zijn carrière niet echt bij het voorjaar en de zomer, maar hij bewijst hier – net als in Martin Scorsese The Irishman twee jaar terug – dat de acteervulkaan nog wel degelijk vurige lava kan spuwen, alle konnichawa’s nog aan toe.

House of Gucci

Waar House Of Gucci zich nestelt in het omvangrijke oeuvre van Scott is moeilijk te zeggen en eigenlijk zelfs naast de kwestie. Het lijkt wel alsof Scott tijdens twee uur en een half alle clichés van Dallas, Dynasty en Falcon Crest op een hoop gooit, maar met zo’n cast en gedrevenheid mag en kan dat. Mocht Maximux Decimus Meridius ook hier komen vragen of we geëntertaind zijn, het antwoord zou wis en waarachtig ‘jawel’ zijn.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
26-11-2021 Plaats 3 $ 14.423.794
03-12-2021 Plaats 3 $ 7.002.043
10-12-2021 Plaats 4 $ 4.122.028
17-12-2021 Plaats 6 $ 1.985.602
07-01-2022 Plaats 10 $ 616.744

Synopsis

House of Gucci is geïnspireerd op de schokkende waargebeurde gebeurtenissen rond het familie-imperium achter het Italiaanse modehuis Gucci. In een verhaal dat zich over drie decennia uitstrekt, komen liefde, verraad, decadentie, wraak en uiteindelijk ook moord voorbij. We zien hoe ver de familie bereid is te gaan in hun streven naar macht en om de naam van het befaamde modemerk hoog te houden.