Godzilla vs Kong (Blu-ray)

Middelmatig
Godzilla vs Kong (Blu-ray)
Mogelijk schadelijk tot 12 jaar
Geweld
15/09/2021
2020
Blu-ray
113 minuten
Actie
avontuur
Dolby Atmos Ⓡ
Dolby Digital 5.1 Ⓡ
2.40
16:9

Blu-ray-/DVD-/TV-verdeler (1)

Warner Home Video

acteur/actrice (11)

Millie Bobby Brown → Madison Russell
Julian Dennison → Josh Valentine
Brian Tyree Henry → Bernie Hayes
Alexander Skarsgard → Nathan Lind
Rebecca Hall → Ilene Andrews
Shun Oguri → Ren Serizawa
Eiza Gonzalez → Maya Simmons
Kyle Chandler → Dr. Mark Russell
Demian Bichir → Walter Simmons
Zhang Ziyi → Dr. Ilene Chen
Jessica Henwick

regisseur (1)

Adam Wingard

producent (6)

Mary Parent
Alex Garcia
Eric McLeod
Jon Jashni
Thomas Tull
Brian Rogers

director of photography (1)

Ben Seresin

uitvoerend producent (6)

Jay Ashenfelter
Herbert W. Gains
Dan Lin
Roy Lee
Yoshimitsu Banno
Kenji Okuhira

scenarist (2)

Eric Pearson
Max Borenstein

beeldmonteur (1)

Josh Schaeffer

productieontwerper (2)

Owen Paterson
Tom Hammock

kostuumontwerper (1)

Ann Foley

componist (1)

Tom Holkenborg

Vier films ver in het Monsterverse van Warner Bros en Legendary Entertainment en het is nu al handig om een notaboekje bij de hand te hebben om je weg te vinden tussen het gekonkelfoes van Monarch en Apex Cybernetics. World building heet zoiets met een ambitieus woord. Als het gevolg is dat je tijdens de eerste twintig minuten al dertig minuten in je haar zit te krabben om de machinaties van de plot te snappen, dan mag het duidelijk zijn dat de stukadoor van dienst een paar essentiële gaten van zijn bouwsel niet heeft weten te dichten.

Gooi hier een helder script tegenaan en je krijgt een fantasyprent die ongetwijfeld goed te pruimen is binnen de krijtlijnen van het mythologieblockbusterschap. Niet dus: achtergrond- en karakterloze personages lopen elkaar voor de voeten zonder echt te weten waarom, er is nauwelijks een spoor van een intrigerende scenario-opbouw … en voor je het weet ben je veertig minuten ver en heb je het moeten doen met een paar blikken op Godzilla en Kong die zo rond de veertigste minuut aan hun eerste rondje vechten beginnen. Waarom ze dat doen? Omdat de wereld niet groot genoeg is voor twee titanen blijkbaar. Rebecca Hall heeft al betere zinnen gehad om mee te werken.

Wie direct mee wil zijn met de clash tussen the God en The King doet er goed aan om eerst (nog eens) naar Godzilla, Kong: Skull Island en Godzilla: King Of The Monsters te kijken. Al mag je daarna waarschijnlijk wel even aan de zuurstoffles gaan liggen. Maar dat (inhaal)manoeuvre helpt je misschien wel om sneller mee te zijn met de capriolen van Monarch, Apex en de twee titelfiguren.

Eerste belangrijk feit: Godzilla - of Gojira dus voor de Japanse medemens - die de kust van Florida aanvalt. Terwijl de consensus toch was dat ‘zilla eigenlijk een lief monster was. Of toch minstens een creatuur die de wereld eerder wou redden dan vernietigen. De aanval is niet naar de zin van de CEO (Demian Bichir) van het door de aanval getroffen Apex Cybernetics die vast van plan is om komaf te maken met ‘het monster’. Tegelijkertijd financiert hij een expeditie van geoloog en cartograaf Alexander Skarsgard naar De Holle Wereld, een stuk wereld binnenin onze wereld die ooit de geboorteplaats was van alle titanen. Om die expeditie in goede banen te leiden is ook Kong nodig, waarop het apenbeest van zijn veilige en door Monarch gemonitorde schedeleilandhabitat wordt meegenomen naar het innerlijk deel van de aarde. Met Godzilla op zijn hielen dus. En met nog een andere mystery guest in de coulissen.

In tegenstelling tot de in hun eigen writer’s room verdwaalde dames en heren van het scenariomatig departement, draaiden de toetsenbord- en muisschuivers van de CGI-afdelingen wel overuren. Kong oogt alweer levensecht en de schubben van Godzilla zijn scherper dan scherp. En ja, hun aanvaringen bieden waar voor hun geld binnen het verwachtingspatroon van de hedendaagse blockbuster. Al is het uiteindelijk allemaal overkill: het is niet omdat er veel beweegt dat alles ook indrukwekkend is. Regisseur Adam Wingard voorziet nauwelijks rustpunten – er is altijd wel iets aan het bewegen of flikkeren – waardoor de setpieces waar het om draait gedeeltelijk mee de dieperik ingaan.

Less is more, en soms is een goede timing dat ook. Emotievolle ontladingen - iets wat de originele King Kong en de remakes van John Guillermin en Peter Jackson wél hadden - om een hart te laten kloppen tussen de visuele effecten door zijn hier helaas niet van de partij. Zonde, heet zoiets. Al rijst natuurlijk ook wel de vraag of het opportuun was om na het ook al teleurstellende Godzilla: King Of The Monsters te mogen hopen op een geslaagde sequel. Fair is fair: Godzilla Vs Kong is een tikkel beter, maar moet het wel afleggen tegen Godzilla en Kong: Skull Island.

Godzilla Vs. Kong is een blockbuster voor de CGI-generatie: met gewenning die de verwondering in de weg staat, met nauwelijks ademruimte en met visuele overkill die wat de essentie van wat dit zou moeten zijn – een spannend avontuur voor jongens en meisjes van alle leeftijden – begraaft onder teveel bits en bytes en een teleurstellend script en dito personage-uittekening.

Geen gebrek aan extra’s op deze titanenschijf. Fans van Godzilla kunnen eerst naar de sectie The God, apenliefhebbers openen best eerst de deur van de sectie The King. In The God wordt netjes teruggeblikt op de filmische en popcultuurerfenis van het Japanse superbeest. In The King doen de extrasamenstellers hetzelfde met de erfenis van King Kong, al is er ook aandacht voor de manier waarop Kong in deze film tot leven werd gebracht met een focus op onder meer zijn relatie met een doofstom meisje en het ontwerpen van zijn oerwoudhabitat. In beide delen doen ook medewerkers van de vorige Monsterverse-titels hun zegje. Is dit alles? Niet echt. Ook Mechagodzilla krijgt zijn plek in de extra’s-zon, en van sommige sleutelscènes krijg je te zien hoe ze tot stand zijn gekomen, previsualisatie inclusief. Een audiocommentaar van regisseur Adam Wingard maakt het pakket compleet. Zoals bij veel nieuwe films het geval is, ademt alles vaak een te marketinggericht ‘kijk eens goed hoe we bezig zijn’-sfeertje uit. Logisch, want echt terugblikken en historisch relevant zijn lukt niet echt bij een film die nog maar een half jaar oud is. Dat er naast het wierookvat ook nog ruimte is voor echte ‘making of’-elementen en dat er een poging wordt gedaan om alles een plaats te geven in het monsterverse en zelfs een stuk daarbuiten is voor de echte fan sowieso genoeg reden om een extra deel van de avond – of nacht of eender welk deel van de dag – te spenderen aan het doorploegen van het pakket extra’s.

Alex De Rouck

Extra informatie


Extra’s

  • Commentaartrack van regisseur Adam Wingard
  • The God: Godzilla Attacks (6’25”)
  • The God: The Phenomenon Of Gojira, King Of The Monsters (9’52”)
  • The King: Kong Leaves Home (7’56”)
  • The King: Kong Discovers Hollow Earth (7’53”)
  • The King: Behold Kong’s Temple (5’52”)
  • The King: The Evolution Of Kong, Eighth Wonder Of The World (8’25”)
  • The Rise Of Mechagodzilla (7’06”)
  • The Battles: Round One – Battle At Sea (5’06”)
  • The Battles: Round Two – One Will Fall (5’58”)
  • The Battles: Titan Tag Team – The God And The King (7’59”)

Zie ook...