George A. Romero’s Land of the Dead

Middelmatig
George A. Romero’s Land of the Dead
2005
10/08/2005
langspeelfilm
93 minuten
horror

verdeler

Paradiso Paradiso Films

acteur/actrice (6)

Dennis Hopper Dennis Hopper →  Kaufman
John Leguizamo John Leguizamo →  Cholo
Simon Baker Simon Baker →  Riley
Asia Argento →  Slack
Robert Joy →  Charlie
Boyd Banks

regisseur (1)

George A. Romero George A. Romero

producent (3)

Mark Canton Mark Canton
Peter Grunwald
Bernie Goldmann
George A. Romero’s Land of the Dead

Lang geleden dat we nog eens een flink potje bloederige, vettige, gore, sappige, wansmakelijke, zwartgallige horror op ons filmbord kregen geserveerd. George A. Romero's Land of the Dead, meteen de volledige officiële filmtitel, is het allemaal. Romero trekt zonder scrupules en vooral zonder beperkingen opnieuw alle registers open met zijn nieuwste horror-prent waarin alweer de zombies de hoofdrol krijgen toebedeeld tijdens hun hinkende, waggelende gang op zoek naar vers mensenvlees onder de groep die nog niet gemuteerd zijn, zodat die kunnen toetreden tot het afzichtelijke groepje schorremorrie die deze lelijkerds eigenlijk zijn. Maar... de mens heeft zich gewapend tegen een mogelijke invasie van deze stinkerds en een deel van de grootstad afgesloten voor de meest bloeddorstigen onder zijn bewoners. Blokkades met prikkeldraad en tot de tanden gewapende soldaten moeten ervoor zorgen dat de begoede burgers zich van geen kwaad bewust zijn en ongestoord hun leven kunnen verderzetten, inbegrepen in een immens winkelcentrum kunnen shoppen en alles kopen wat hun hartje begeert. Fiddler's Green, het klinkt ook als een veilige thuishaven.

George A. Romero’s Land of the Dead

Gelukkig voor hen is er 'Dead Reckoning', een rondrijdend fort met een bemanning die volledig ten dienste staat van Philip Kaufman, de man achter de schermen die de touwtjes stevig in handen heeft. Zo zijn er kerels die 's nachts gaan winkelen en zo hun voorraden aanvullen, een spannende maar best wel gevaarlijke opdracht want er kan altijd wel een in staat van ontbinding verkerende klomp vlees op de loer liggen om een flinke hap te nemen uit één van de plunderaars. Eens het zover is helpt niets meer voor de arme stakker en heeft hij een ticket richting zombiedom. Reden waarom de meeste gewoon afgeknald worden om hen de overstap naar de andere kant te besparen. En wanneer men dan eens belaagd wordt door een meute zombies die zich richting winkel of grootwarenhuis sleept kan radiofonisch contact opgenomen worden met de 'Dead Reckoning'. Die zorgt op eenvoudig verzoek voor wat vuurwerk - letterlijk dan - wat ervoor zorgt dat alle neuzen plots in die andere richting wijzen. Omhoog, voor het bewonderen van zoveel prachtige lichtflitsen in het holst van de nacht. Meer aandacht dus voor de hemel dan wat zich op de begane grond afspeelt, een belangrijk voordeel voor de mannen die hun nachtelijke inkopen nog niet beëindigd hadden.

George A. Romero’s Land of the Dead

Maar dan is er verandering op komst. Cholo, de leider van 'Dead Reckoning' gaat zich tegen zijn baas keren. En de zombies lijken nu ook al iets meer te kunnen dan vroeger. Het zijn niet langer alleen afschuwelijke gedrochten met afgescheurde lappen vlees, losgekomen neuzen, oren of an- dere stukjes lichaam maar het lijkt wel alsof men onderling kan communiceren met elkaar. Het probleem is nu dat alle neuzen (zelfs mét prachtig vuurwerk...) door deze recente ontwikkeling rich- ting stadscentrum wijzen. En er lijkt niets of niemand te zijn die het legertje zombie-dudes zal kunnen stoppen. George A. Romero. De naam alleen al doet een belletje rinkelen bij de liefhebbers van het soort films waarmee de regisseur bekend werd. Meer nog, het was Romero zelf die in 1968 met een budget van 100.000 $ - honderdduizend Dollar we hebben echt geen eentje vergeten - én in zwart/wit de eerste horrorfilm maakte met de titel Night of the Living Dead. Een film die voor ve- len gelijkstaat met de geboorte van een nieuw filmgenre. Diezelfde mensen krijgen gegarandeerd pretlichtjes in de ogen bij het horen van de fimtitels Dawn of the Dead (1978) en Day of the Dead (1985), de opvolgers. George A Romero kon vanaf dan rekenen op een brede schare van echte fans en daar zitten ook mensen bij die actief zijn in de filmbusiness. Edgar Wright en Simon Pegg bijvoorbeeld, zelf al verantwoordelijk waren voor Shaun of the Dead, hun persoonlijk eerbetoon aan Romero, die maar wat blij waren om zelf een rolletje te kunnen vertolken in Land of the Dead. De filmmaker kon daarenboven ook nu weer terugvallen op Greg Nicotero die Special Effects makeup supervisor heeft staan op zijn visitekaartje en meer dan twintig jaar geleden al meewerkte aan Day of the Dead. Tegenwoordig behoren ook mechanische, radiogestuurde hoofden tot de mogelijkheden, wat niet betekent dat er geen werk meer was voor de make-up afdeling. Wel integendeel. George A. Romero's Land of the Dead is natuurlijk geen film voor doetjes. Of mensen met een gevoelige maag. Of net voor het slapengaan. Statistisch bekeken zullen er tijdens de ...Dead- vertoningen heel wat minder chips, popcorn en andere ongezonde troep gegeten worden en wie zonder werk zit en na het veroberen van een niet onaardige hoeveelheid voedsel van dit soort nog geen oprispingen krijgt (laat staan andere neigingen), die mag een job bij het Victim Identification Team van de Federale Politie zeker in overweging nemen. Er zitten dus heel wat (voor de liefhebbers van dit genre lekkere) njam-njam scènes in waarin de met kennis van zaken geprepareerde zombies het oppeuzelen en afrukken van stukjes mens als hét beestig orgasme bij uitstek ervaren. Bij gitzwarte horror hoort ook zwarte humor natuurlijk en, nu je de ingrediënten kent van Romero's nieuwste, zal het je wel niet verbazen dat de activiteiten van de hongerige zombies bij de liefhebbers ook wel een (glim)lachje zullen losweken. Zelfs Dennis Hopper bracht met één line heel wat journalisten aan het lachen wanneer hij stelt We don't negotiate with terrorists. Niet enkel zwarte humor dus. Maar het rode lichaamsvocht en de gruwel primeren in Land of the Dead, zoals verwacht. De echte horror-liefhebbers of -freaks zullen hier eh... zeg maar een vette kluif aan hebben...

Koenraad Adams
Weekend Box Office VS
24-06-2005 Plaats 5 $ 10.221.705
01-07-2005 Plaats 10 $ 2.714.865


Synopsis

Zombies hebben de aarde overgenomen en de mensheid nagenoeg uitgeroeid. Enkele overlevenden hokken samen op een afgelegen stukje land, waar ze een versterkte stad bouwen. Buiten de stadmuren blijft de zombiepopulatie gestaag toenemen. Met Dead Reckoning, een zwaar bewapend rijdend fort, verkennen ze de buitenwereld onder leiding van Paul Kaufman. Kaufmans heerschappij lijkt onbedreigd, tot de zombies plotseling onvoorstelbare krachten vertonen en de bemanning van Dead Reckoning zich tegen hun leider keert…