Focus

Matig
Focus
2015
25/03/2015
langspeelfilm
105 minuten
thriller

verdeler

Warner Bros Warner Bros

acteur/actrice (14)

Will Smith Will Smith →  Nicky
Margot Robbie Margot Robbie →  Jess
Rodrio Santoro →  Garriga
Gerald McRaney →  Owens
Adrian Martinez →  Farhad
Robert Taylor →  McEwen
BD Wong →  Liyuan
Brennan Brown →  Horst
Dotan Bonen →  Gordon
Griff Furst
Stephanie Honore
David Stanford
Dominic Famusa
Steve Heung Sup Kim

regisseur (1)

Glenn Ficarra

producent (1)

Denise Di Novi Denise Di Novi
Focus

Fifty Shades Of Grey” de sof van het voorjaar ?  Laat het aan Will Smith over om openlijk de handschoen op te nemen met het überbanale “Focus”. Qua holle slaapmodus zijn “Fifty Shades Of Grey” en “Focus” aan elkaar gewaagd, scenariomatig wint – écht waar – het grijsgekleurde SM-epos. Met een ferme uppercut zelfs. “Fifty Shades” had tenminste nog een verhaal, hoe saai het ook mocht zijn.

“Focus” komt niet eens met een deftige plot op de proppen: een eerste halfuur waarin niets interessants te rapen valt, een geanimeerd kwartier dat alsnog de intrige in gang lijkt te willen trappen, maar uiteindelijk wegdeemstert omdat het laatste deel – mits een sprong in de tijd – zijn heil uiteindelijk alsnog ergens anders zoekt. Gaap, gaap en nog eens gaap. Vooral omdat er nergens en nooit een interessant personage in beeld komt.

Focus

Will Smith slaapwandelt anderhalf uur rond als playboy con artist Nicky Spurgeon. Samen met een goed gerodeerd team oplichters en dieven excelleert hij in zakkenrollen, diefstallen en grootschalige scams. Een goede manier om schandalig rijk te worden, zo blijkt. “Focus” introduceert Nicky als hij wordt benaderd door de extraverte Jess Barrett (vertolkt door de opvallend als oogsnoepgoed gebruikte Margot “The Wolf Of Wall Street” Robbie). Die verleidt hem in een bar, en blijkt zelf een oplichtster in opleiding te zijn. Uiteraard loopt zij in de val van Nicky en niet omgekeerd. Jess raakt gecharmeerd door de oplichterscool van Nicky en werkt zich op als volwaardig lid van zijn organisatie. Of toch niet ?  Draak of geen draak: dit is en blijft een confilm waarin lang niet alles is wat het lijkt.

“Focus” is geschreven en geregisseerd door het duo Glenn Ficarra en John Requa. Als scenarist lieten ze van zich horen met het makke “Cats & Dogs” en “Bad Santa”, als regisseur debuteerden ze met het fletse “I Love You, Philip Morris”. Met de romcom “Crazy, Stupid Love” scoorden ze wel goede punten – al dan niet toevallig gebaseerd op een script dat ze niet zelf schreven. “Focus” is terug een stap naar beneden. Tenzij ze een holle en bolle blockbuster voor ogen hadden, dan zijn ze met vlag en wimpel geslaagd in hun opzet.

Focus

Dure sets en exotische locaties staan steevast in het uitstalraam, maar die maken van “Focus”” nog geen James Bond of “Ocean’s Eleven”. Verre van, zelfs. Het enige dat een beetje in het voordeel van Ficarra en Requa spreekt is de vaststelling dat ze ondanks alles niet over een nacht ijs zijn gegaan: als consultant huurden ze 'gentlemandief' Apollo Robbins in, en zowat alle oplichtertechnieken waar “Focus” mee uitpakt zijn door hem bedacht. Jammer dat hij Ficarra en Requa niet adviseerde om de snurkfactor – en zeker die van het deel in Buenos Aires – overboord te gooien. En ook jammer dat er geen 'passieconsultant' op de generiek staat: “Focus” mag zich dan als hip en trendy willen positioneren, in tien woorden laat het zich vooral samenvatten als defibrillatoruitdagende cinema voor dummies of voor wie snel tevreden is.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
27-02-2015 Plaats 1 $ 18.685.137
06-03-2015 Plaats 2 $ 10.007.276
13-03-2015 Plaats 4 $ 5.739.006
20-03-2015 Plaats 8 $ 3.300.000