Finding Dory
verdeler
acteur/actrice (15)
regisseur (1)
producent (1)
director of photography (1)
uitvoerend producent (1)
scenarist (2)
beeldmonteur (1)
productieontwerper (1)
artdirector (2)
componist (1)
“Finding Dory” mag dan wel niet de vijfsterrenhoogte van voorganger “Finding Nemo” bereiken, de grote en kleine mensch zat blijkbaar wel smachtend te wachten op een tweede onderwateravontuur uit de koraalstudio’s van Pixar. Getuige de recordbrekende recette in Amerika en de zo goed als unaniem lovende recensies. En dat terwijl er dertien jaar - wat zwemt die tijd toch snel - liggen tussen de twee films.
Twee jaar na “Finding Nemo” was Disney al van plan om een sequel te draaien … zonder Pixar. In 2005 richtte Disney daar speciaal een spin-offstudio voor op, maar een jaar later was dat plan gelukkig al weer van tafel geveegd zonder ook maar een enkele niet Pixar-Pixarfilm te realiseren. Regisseur Andrew Stanton was alvast geen vragende partij om een sequel te draaien. Dat die er toch kwam was naar eigen zeggen onder druk van Disney, dat per se een tweede “Nemo”-film wou. Stanton ging akkoord, al dan niet aangevuurd door het floppen van zijn “John Carter”. Hij gaf wel duidelijk te kennen dat hij zoveel mogelijk zijn zin wou doen, en niet per se een opgelegd product wou afleveren tegen een vooraf vastgelegde releasedatum. In plaats van te opteren voor een verhaal waarin Nemo opnieuw uit zijn vertrouwde oceaanbiotoop werd gerukt, besloot Stanton om de plot ditmaal op te bouwen rond Dory, een van de meest geliefde nevenkarakters uit de originele film. Nemo zelf moest zich ditmaal tevreden stellen met een bijrol waarbij hij ei zo na compleet in de marge verdwijnt.
Een introbruggetje verbindt de gebeurtenissen uit “Finding Nemo” met die uit “Finding Dory”. Een jaar nadat Picasso doktersvis Dory (Ellen Degeneres/Sien Eggers) hielp om Nemo terug te herenigen met zijn vader Marlin (Albert Brooks/Stany Crets), besluit ze op zoek te gaan naar haar ouders. Niet zo eenvoudig, daar ze zich haar ouders nauwelijks herinnert en haar kortermijngeheugenverlies voor nogal wat parten spelende complicaties zorgt. Nemo en Marlin besluiten een vergezellend oogje in het zeil te houden, en belanden zo in een zeelevencentrum in Monterey waar Dory wordt opgevist door een stel marinebiologen. Samen met camouflage-inktvis Hank (Ed O'Neill/Geert Van Rampelberg) probeert Dory te ontsnappen, terwijl Nemo en Marlin op hun beurt Dory proberen terug te vinnen … euh, vinden. En dan zijn er ook nog aquabeesten als zeeleeuwen, een bijziende walvishaai en een met een echolocatietoornissen geplaagde belugawalvis die hun duit in het plonsend oceaanzakje doen. In de Vlaamse versie mogen Karen Damen en Bent Van Looy de stemhonneurs voor die laatste twee BV-gewijs voor hun rekening nemen.
Wie vreesde dat “Finding Dory” net als “Cars 2” een sof zou zijn, mag opgelucht ademhalen. Wie hoopte op een sequel van “Toy Story 2” of “3”-achtige proporties, is er dan weer aan voor de moeite. “Finding Dory” verhoudt zich ietwat tot “Finding Nemo” zoals “Monsters University” tot “Monsters Inc”. De geijkte Pixaringrediënten zijn weliswaar eerder gerecycleerd dan geïnnoveerd, toch is er van echte metaalmoeheid geen sprake in deze mengelmoes van familiewaardenplot met onvermijdelijk levenslesje, geinige grappen, een verbluffende animatietextuur, geestige karakters, een microcosmossetting en frenetieke actievolle achtervolgingen. Hier en daar steekt de déjà-vuvis weliswaar iets teveel de kieuwen boven water, buiten kijf staat dat “Finding Dory” een liefdevol gemaakte animatieprent is. Of hoe Pixar zijn meesterschap zelfs in de verf weet te zetten terwijl het uit bekende vaatjes tapt. De teleurstellende pil die “The Good Dinosaur” was, is bij deze doorgespoeld.
Het liefdevolle zit trouwens in veel details. In de eindgeneriek bijvoorbeeld: geen boertige grappen of aambeienomkerende hitparadedeunen om je uitgeleide te doen, maar een mooie en rustige onderwatercoda die bijna zengewijs uiteindelijk leidt naar een postcreditgrap en dito cameo’s. Tot op het eind blijven zitten is dus de boodschap. Op tijd komen ook: het dialoogloze voorfilmpje “Piper” zet immers al meteen de toon voor deze zachte teneur.
17-06-2016 | Plaats 1 | $ 135.060.273 |
24-06-2016 | Plaats 1 | $ 72.959.954 |
01-07-2016 | Plaats 1 | $ 41.817.176 |
08-07-2016 | Plaats 3 | $ 20.817.949 |
15-07-2016 | Plaats 4 | $ 11.281.179 |
22-07-2016 | Plaats 6 | $ 7.234.806 |
29-07-2016 | Plaats 9 | $ 4.322.747 |
30-09-2016 | Plaats 8 | $ 2.381.769 |