Edge of Tomorrow

Bijna zeer goed
Edge of Tomorrow
2014
28/05/2014
langspeelfilm
113 minuten
actie

verdeler

Warner Bros Warner Bros

acteur/actrice (15)

Tom Cruise Tom Cruise →  Cage
Emily Blunt Emily Blunt →  Rita Vrataski
Bill Paxton Bill Paxton →  'Master Sergeant' Farell
Brendan Gleeson Brendan Gleeson →  Generaal Brigham
Noah Taylor Noah Taylor
Jonas Armstrong →  Skinner
Tony Way →  Kimmel
Kick Gurry →  Griff
Franz Drameh →  Ford
Dragomir Mrsic →  Kuntz
Charlotte Riley →  Nance
Masayoshi Haneda
Terence Maynard
Madeleine Mantock
Assly Zandry

regisseur (1)

Doug Liman Doug Liman

producent (5)

Jeffrey Silver Jeffrey Silver
Erwin Stoff
Tom Lassally
Gregory Jacobs
Jason Hoffs
Edge of Tomorrow

Feit: Tom Cruise scoort niet meer zo goed aan de Amerikaanse kassa’s als vroeger. Tenzij hij in de huid van Ethan Hunt kruipt. Recente titels als “Jack Reacher” en “Oblivion” deden het in de thuismarkt weliswaar nog behoorlijk, maar de symbolische kaap van een opbrengst van honderd miljoen dollar werd niet meer gehaald. In Europa en andere gebieden lijkt de Cruise Control wel nog aan te slaan. Box-officeanalisten (ja, die bestaan) vrezen voor “Edge Of Tomorrow” alvast het ergste: in een zomer gevuld met sequels en bekende franchisenamen lijkt deze sf-actieprent het meest kans te maken om de dieperik in te gaan. Wat heel onverdiend zou zijn. Als het stof van de boxofficezomer is weggetrokken, is de kans groot dat “Edge Of Tomorrow” misschien wel één van de meest kwalitatieve blockbustertitels van 2014 was.

“Edge Of Tomorrow” is gebaseerd op de in 2004 verschenen light novel 'All You Need Is Kill' van de Japanse auteur Hiroshi Sakurazaka. Een light novel is qua toon wat te vergelijken met wat we in het westen een young adult book noemen. In de verfilming is van dat young adult weinig te merken: dit is in de eerste plaats een robuuste actieprent die zowel tieners als de oudere generatie (die zich - zoals ondergetekende - nog levendig herinnert wat voor een invloed James Camerons “Aliens” op het witte doek had) zal weten te bekoren.

Edge of Tomorrow

Op het eerste zicht lijkt de premisse moeilijk verkoopbaar, hoofdzakelijk omdat we het concept al eerder hebben gezien. Cruise kruipt in de huid van majoor William Cage, die tijdens een oorlog tussen moedertje aarde en buitenaardse invaderende wezens (mimics) in een tijdslus verzeilt en telkens hij sterft dezelfde dag opnieuw beleeft. Wat hem de kans geeft om met heel veel geduld uiteindelijk toch de vijandelijke linie te doorbreken. De schatplichtigheid aan “Groundhog Day” en “Source Code” ligt voor het rapen, maar toch is dit meer dan een doorslagje. Vooral omdat Doug Liman (“The Bourne Identity”, “Mr. And Mrs. Smith”) de gimmick stevig in de hand houdt en er zelfs een komische schwung in krijgt – de manier waarop hij de tijdsloop een eigen cadans meegeeft in het middenstuk is zelfs ronduit cool te noemen. Goed gevonden is ook de parallel die wordt getrokken met de tweede wereldoorlog. De clash tussen de aardse troepen en de buitenaardse bezetter speelt zich immers grotendeels af in Europa. Zo werd er al een beslissende dag uitgevochten in Verdun, en het slagveld waar Cruise D-daygewijs wordt naar toe gestuurd is een strand in Frankrijk.

Edge of Tomorrow

De liefhebbers van robuuste sf-actie (lees: “Starship Troopers” en het reeds vermelde “Aliens”) komen hier ruimschoots aan hun trekken. In die optiek is het casten van Bill Paxton een gouden vondst. Fijn om de iconische acteur uit “Aliens” nog eens in een gelijkaardige rol te zien, zelfs al is het er een met een serieuze knipoog. De volledige cast is trouwens in optima forma: Cruise bewijst eens te meer dat hij tot mooie dingen in staat is als hij zijn eigen sterrenstatus afzwakt en niet de “Knight And Day”-toer opgaat, en ook Emily Blunt is uitstekend als de “full metal bitch” van dienst.

De sterktes van “Edge Of Tomorrow” zorgen er zelfs voor dat de film een paar keer flirt met de viersterrengrens. Dat die niet wordt overschreden komt eigenlijk vooral door een ietwat teleurstellende climax: die mag het verhaal dan wel netjes afronden, de panache die Liman in het voorafgaande uur etaleert (let op de nagenoeg perfect geregisseerde ‘inbraak’ in het hoofdkwartier in Whitehall) staat tijdens het slotkwartier minder sterk op de voorgrond. Een kleine smet op een voor de rest voortreffelijke blockbustermelange. Als dit flopt, zal een eerherstellende tweede carrière voor de thuisbioscoopmarkt meer dan verdiend zijn.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
06-06-2014 Plaats 3 $ 28.760.246
13-06-2014 Plaats 4 $ 16.527.215
20-06-2014 Plaats 6 $ 9.820.080
27-06-2014 Plaats 7 $ 5.404.290
04-07-2014 Plaats 10 $ 3.660.337