The Duchess

Goed
The Duchess
07/01/2009
2008
langspeelfilm
110 minuten
drama

verdeler

Cinéart Cinéart

acteur/actrice (7)

Ralph Fiennes Ralph Fiennes →  De Hertog van Devonshire
Charlotte Rampling Charlotte Rampling →  Lady Spencer
Keira Knightley →  Georgiana Hertogin van Devonshire
Hayley Atwell →  Lady Elizabeth Bess Foster
Dominic Cooper →  Charles Grey
Simon McBurney →  Charles James Fox
Aidan McArdle →  Richard Brinsley Sheridan

regisseur (1)

Saul Dibb

producent (2)

Gabrielle Tana
Michael Kuhn
The Duchess

Kostuumdrama’s houden de bovenlip gelukkig niet meer zo stijfdeftig euh… stijf als in de hoogdagen van James Ivory, toen er veelal niet mocht gelachen worden om de broosheid van het dramatisch effect niet te verstoren. Door het succes van standen- en lagendoorbrekende historische films (“Marie-Antoinette”, “Pride and Prejudice”, “The Other Boleyn Girl”, …) wordt het genre momenteel alvast niet meer stiefmoederlijk behandeld. De korsetten mogen al eens wat geiniger, de emoties al eens wat losser. Nadeel is dan weer dat op zich uitstekend gemaakte films (zoals deze “The Duchess”) meer dan een zweemvelletje déjà vu met zich meedragen en daardoor aan het eind van de rit een paar kostbare waarderingspunten kwijtspelen.

“The Duchess” reconstrueert (de teletijdmachine duidt de tweede helft van de achttiende eeuw aan) de jonge jaren van de aristocrate Georgiana Cavendish (Keira Knightley blijft het goed doen in het korsettengenre), die op heel jonge leeftijd werd uitgehuwelijkt aan William Cavendish, de vijfde hertog van Devonshire (Ralph Fiennes). Dat huwelijk kwam er niet omdat de man een heel apart gevoel van binnen kreeg als hij haar aankeek, maar wel omdat hem verzekerd was dat G. lichamelijk en genetisch uitstekend geschikt was om hem een mannelijke troonopvolger te schenken, een cadeautje waar nogal veel mannelijke adellijken koortsig naar op zoek zijn/waren. Het duurt dan ook niet lang vooraleer Georgiana haar huwelijkseisen wat mag bijschaven: even gezellig keuvelen over de al dan niet symmetrisch aangelegde kasteeltuinen of de temperatuur van het badwater is er niet bij. Terwijl William zijn eigen ding doet (balletjes gooien met zijn honden en minnaressen, klagen over het eten), maakt de altijd al aandachtsgeile Georgiana van de nood een deugd en werpt ze zich voluit in de toenmalige high society: ze wordt politiek actief, showt om de haverklap extravagante kostuums en is ook niet vies van zich in het openbaar te vertonen op plaatsen waar dat voor een dame niet echt gepast was (casino’s bijvoorbeeld).

The Duchess

Hoe populairder ze wordt, hoe ongelukkiger ze zich voelt in haar huwelijk. Het noodlot wil immers dat ze twee meisjes op de wereld heeft gezet, en daar is William niet zo over te spreken, zodat hun huwelijk blijft vastzitten in een moeras van onverschilligheid en afstandelijkheid. Wanneer Georgiana moet tolereren hoe Bess Foster (Hayley Atwell, eerder te zien in Woody Allens “Cassandra’s Dream”), een hofdame die ze als haar vriendin beschouwde, niet alleen het bed deelt met William, maar ook onder hetzelfde dak mag blijven wonen en zelfs mee in het openbaar mag verschijnen, loopt ook haar emmer over: ze stort zich in een affaire met Earl Grey (Dominic Cooper, een van de zingende en dansende Mamma Mia’s), die later zou uitgroeien tot eerste minister. In een milieu waarin de man wel openlijk de scheve schaats mag rijden, maar een vrouw niet, rollen bij dit manoeuvre onvermijdelijk (spreekwoordelijke) koppen…

Raar (maar daarom niet minder waar) is dat het levensverhaal van Georgiana Cavendish heel wat gelijkenissen vertoont met dat van Lady Di, eens die gevangen zat in haar huwelijk met flapoor Charles (op de coda in een Parijse autotunnel na dan). Nog opmerkelijker is het feit dat Diana genetisch verwant is met de toenmalige hertogin van Devonshire. Georgiana’s vader was immer een lord van de Spencertak waar ook Diana van afstamt. Het is een gelijkenis die de makers van deze film niet bewust uitspelen, maar die ze ook niet kunnen vermijden. En dat hoeft ook niet: meer zelfs, door het verhaal te kunnen toetsen aan een stukje royale geschiedenis waar ook onze generatie mee bekend is, bevat de film zowaar een fascinerende dubbele bodem.

The Duchess

“The Duchess” legt de klassenverschillen van meet af aan duidelijk bloot: de scène waarin Georgiana’s moeder (Charlotte Rampling) beslist om haar dochter uit te huwelijken aan koele kikker Cavendish zet meteen de toon, zeker in het contrast met de openingsscène waarin Georgiana nog als een dartel veulen wordt voorgesteld. De goede vertolkingen (op een bepaald moment excuseert Fiennes zich zelfs voor zijn lome bruutheid, stel je voor) en de mooi gekaderde beelden (waarvan er heel wat werden geschoten in authentieke Londense paleizen) zorgen ervoor dat de film twee uur lang blijft boeien. Zij het niet verrassen: de dramatiek die je verwacht, krijg je ook netjes en rechttoe-rechtaan te zien. Met als gevolg dat de film in het laatste kwartier wat van zijn pluimen verliest, maar aangezien Knightley die zo goed als onmiddellijk ter versiering op één van haar hoeden stopt, staat dit euvel geen dubbel en dikverdiende driesterrenwaardering in de weg.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
10-10-2008 Plaats 9 $ 3.304.841

Synopsis

Engeland, eind 18e Eeuw.
Georgiana is sinds haar 17 gehuwd met de rijke en machtige hertog van Devonshire. Met haar oogverblindende schoonheid, pienterheid en levenslust is ze al snel zeer geliefd bij de high society. Maar achter dit flamboyante imago schuilt een vrouw die verwaarloosd wordt door haar echtgenoot en hunkert naar liefde. De Hertog, de enige man die ongevoelig is voor haar charme, heeft het meer voor Elizabeth Foster, haar beste vriendin en dwingt haar in een driehoeksverhouding. Om haar frustratie te compenseren, leidt de ongelukkige Giorgiana een druk mondain leven.

Ze wordt berucht voor haar elegantie, extravagantie en haar passie voor het spel, zeker wanneer ze aan politiek gaat doen bij de liberale partij. Dankzij haar charisma en energie is ze het boegbeeld van de Whigs en wordt ze vereerd door de prinsen en ministers. Ze steunt Charles Grey, een jonge afgevaardige waarop ze smoorverliefd wordt.