Déjà Vu (DVD)

Goed
Déjà Vu (DVD)
12 jaar
angst
geweld
13/06/2007
2006
DVD
122 minuten
actie
Dolby Digital 5.1 Ⓡ
2.35

acteur/actrice (20)

Denzel Washington Denzel Washington → Doug Carlin
Bruce Greenwood Bruce Greenwood → Jack McCready
Elle Fanning Elle Fanning → Abbey
Paula Patton Paula Patton → Claire Kuchever
Val Kilmer Val Kilmer → agent Andrew Pryzwarra
Jim Caviezel → Carroll Oerstadt
Adam Goldberg → Dr. Alexander Denny
Elden Henson → Gunnars
Erika Alexander → Shanti
Matt Craven → Larry Minuti
Rich Hutchman → agent Stalhuth
Donna Scott → Beth
Brian Howe → medisch onderzoeker Lavala
Enrique Castillo → Claires vader
Mark Phinney → agent Donnelly
Shondrella Avery → Kathy - secretaresse
John McConnell → Sheriff Reed
Dane Rhodes → ferry-kapitein
Clay Steakley → ferr-arbeider
Lorry Houston → politieman op de ramp

regisseur (1)

producent (1)

Jerry Bruckheimer Jerry Bruckheimer

director of photography (1)

Paul Cameron

uitvoerend producent (5)

Mike Stenson
Chad Oman
Ted Elliott
Terry Rossio
Barry Waldman

beeldmonteur (1)

Chris Lebenzon

productieontwerper (1)

Chris Seagers

kostuumontwerper (1)

Ellen Mirojnick

componist (1)

Harry Gregson-Williams
Déjà Vu

Een enorme ontploffing. Een joekel van een schip wordt net bij het uitvaren opgeblazen. Aan boord : heel veel matrozen. De balans : 543 doden. Een volgend drama in New Orleans na het voorbijrazen van de orkaan Katrina. Doug Carlin van het ATF (Bureau for Alcohol, Tabacco and Firearms) komt korte tijd (die mannen zijn altijd zeer rap in de film…) na de grote knal ter plaatse en… weet zoveel als een gans politiekorps samen. Hij heeft vrij snel zijn hypothese klaar. Er is kwaad opzet in het spel, een stelling die even later door een woordvoerder wordt bevestigd tijdens een persconferentie (heel grappig dat/hoe men hier zegt dat ook de President overtuigd is dat het om een terroristische aanslag gaat, natuuuuuuuuuuuurlijk, ge kent den Bush toch ?). De aandacht van de onderzoeker gaat ook uit naar het lijk van een aangespoelde vrouw. Tijdstip en plaats waarop ze die ontdekken roept vragen op. Haar verwondingen ook al wanneer Doug Carlin langsgaat bij de wetsdokter wanneer die zijn onderzoek uitvoert (sigaretje bengelend in de mondhoek, getuigend van heel veel aandacht voor sporen(contaminatie)). En dan wordt Carlin bij zijn aankomst op het Politiecommissariaat door zijn collega gevraagd iemand terug te bellen die naar hem vroeg. Antwoordapparaat, boodschapje in ingesproken, eentje die hij nog zal terughoren in een latere fase van het onderzoek...

De makers van “Déjà-Vu gingen te rade bij mensen die het kunnen weten. Jerry Rudden is een ATF-agent met twintig jaar ervaring die nu op rust is en maar wat graag zijn kennis en know how ter beschikking stelde om “Deja Vu” overtuigend en authentiek te brengen. “Deja Vu” werd opgenomen in New Orleans. De opnames dienden een tijd lang onderbroken te worden na het voorbijrazen van Katrina. Tony Scott en Jerry Bruckheimer waren echter overtuigd dat hun film ook daar moest afgewerkt worden aangezien een deel van het scenario ook naar New Orleans was geschreven. “Deja Vu” werd dan ook de eerste film die er werd opgenomen na de natuurramp. Tot grote tevredenheid van de bevolking die maar liefst met een massa van 5.000 man kwam opdagen toen men een ‘open casting’ hield voor een aantal figuranten. Volgens sommigen zorgde het heropstarten van de opnames in hun stad voor het herwinnen van hun vertrouwen in een toekomst. En ook voor flink wat inkomsten natuurlijk want wanneer een project van deze omvang wordt gedraaid op locatie laat zich dat ook daar voelen.

Déjà Vu

Hollywood flirt nog maar eens met het gegeven tijd (“The Lake House”, “Kruistocht in Spijkerbroek”, “The Time Machine”). En er zijn er nog hoor : “Groundhog Day”, “Back to the Future”. Maar… we hadden dit gegeven niet verwacht in een Bruckheimer-film omdat nadenken daar zelden nodig is om er tenvolle van te kunnen genieten. Het ogenblik waarop Denzel Washington besluit om een tochtje met de Hummer te maken is cruciaal in “Deja Vu”. Of je gaat er in mee, of je denkt na over de belangrijke consequenties die deze bokkesprong in het scenario zal hebben. Na de warrige uitleg (over ‘wormgaten’, Einstein Rosen bruggen, enz...) in het commando-centrum waar men al een tijdje de geschiedenis van 4,5 dagen geleden in een continu datastroom op grote schermen volgt, bevindt men zich pas goed op spekglad scenario-ijs en al snel wordt het voor de kijker duidelijk dat een teletijdsmachine het enige is wat nog uitkomst kan bieden. Heel toevallig is zo’n ding ook in de buurt (!) en past er zelfs een hele Denzel Washington in, zij het met iets minder kleren aan. Ondanks het feit dat men een tijd daarvoor met heel veel moeite een briefje van pakweg 10 op 10 (centimeter) had weten te teleporteren wordt een volwassen man zonder noemenswaardige problemen het verleden ingebeamd. En daar begint natuurlijk de spannende race tegen de tijd want men weet precies waar en wanneer het allemaal gaat gebeuren.

”Deja Vu” is natuurlijk een flinke brok stevig entertainment en, zoals wel meer bij een film met Denzel in de hoofdrol, haalt die ook nu weer vlot de drie Filmfreak-sterren. Goed gemaakt, spektakel verzekerd en toch wel fijntjes afgesloten. ”Deja Vu” is dus een film waarbij je in het eerste deel moet nadenken om te kunnen volgen maar in het tweede deel geen vragen meer mag stellen om het nog te kunnen aanvaarden. Eén of meerdere déjà-vu’s zijn inbegrepen in de prijs.

Déjà Vu

Wat ook inbegrepen is zijn de extra’s. En deze keer zijn ze beschikbaar op een manier zoals we zelf nog niet eerder hebben gezien. Waar sprake is van 'uitgebreide scènes' wordt er maar één afgespeeld. Meer zijn er allicht niet. De rest van de extra’s (bijna allemaal met andere woorden) zijn in de film zelf gemonteerd. Het mag leuk lijken om een ‘observatiescherm’ te activeren maar praktisch is het hoegenaamd niet.

Eigenlijk gebeuren er twee dingen als je dit inschakelt. Je krijgt eerst en vooral audiocommentaar van de makers (altijd interessant, daar bestaat geen twijfel over onder filmliefhebbers) te horen en op bepaalde ogenblikken gaat men een stuk dieper in op de scène waar je aan bent toegekomen in de film. Die zijn best wel interessant om te bekijken (die waarin de ferry wordt opgeblazen bijvoorbeeld) maar ze zijn een stuk van de film en je kunt ze dus niet afzonderlijk beluisteren.
Wie dus de film nog niet heeft gezien, hem eerst bekijkt en achteraf achtergrondinformatie wil vernemen erover, die moet vier en een half uur uittrekken. Wie de film al eerder zag (in de bioscoop bijvoorbeeld) en vooral geïnteresseerd is in de extra’s, die kan niet anders dan de film herbekijken met audicommentaar en rustig afwachten tot de interessante brokjes voorbij komen. Een aanpak die we zoals gezegd nog niet eerder zagen en enkel maar nadelen heeft. Niet voor herhaling vatbaar met andere woorden.

Koenraad Adams

Extra informatie

Extra's

  • Observatiescherm (aan/uit)
  • Uitgebreide scènes (1' 10)

Zie ook...