Closer

Goed
Closer
2005
19/01/2005
langspeelfilm
104 minuten
drama

verdeler

Sony Pictures Sony Pictures

acteur/actrice (5)

Jude Law Jude Law → Dan
Natalie Portman Natalie Portman → Alice
Clive Owen Clive Owen → Larry
Michael Haley

regisseur (1)

producent (3)

John Calley
Cary Brokaw

director of photography (1)

Stephen Goldblatt

uitvoerend producent (3)

Scott Rudin Scott Rudin
Celia Costas
Robert Fox

scenarist (1)

Patrick Marber

beeldmonteur (2)

John Bloom
Antonia van Drimmelen

productieontwerper (1)

Tim Hatley

kostuumontwerper (1)

Ann Roth

Close : gesloten, geheimhoudend, innig, intiem. Wat 'Closer' betekent moet nu wel duidelijk zijn. Maar is nog duidelijker als je deze nieuwste film van Mike Nichols hebt gezien. De prijzen die de film al kreeg en nog zal krijgen geven aan dat Closer een flink stuk meer is dan de flauwe, romantische komedies of relatiefilms die gemakshalve uit hetzelfde Hollywood-vaatje tappen als de voorbije duizenden films van het vermelde genre. Clive Owen en Natalie Portman hebben dank zij hun rol in deze film van Mike Nichols nu een 'Golden Globe' op de kast of schouw staan en het zou bijzonder verrassend zijn als daar straks geen verguld Oscar-beeldje zou bijkomen. Want zo moeilijk als je met een makkelijk rolletje in een klassieke (relatie)komedie een nominatie van betekenis kunt te pakken krijgen, zo makkelijk is het om in een moeilijke rol als die van Owen of Portman in een sterke film als Closer in de prijzen te vallen. Als je tenminste het talent hebt om de rol op een sterke manier neer te zetten. En Clive Owen en Natalie Portman hebben het talent... Closer opent met een shot in een drukke straat. Eén met veel wandelende mensen, elk met hun eigen karakter, hun eigen persoonlijkheid, hun eigen achtergrond. Ze hebben geen enkele betekenis ten opzichte van elkaar, ze zijn niet close, ze zijn gewoon op dezelfde plaats aanwezig op hetzelfde moment. Twee mensen worden er door de camera uit geplukt en vormen de inleiding van Close. Ware het niet dat we Natalie Portman en Jude Law herkennen, we zouden niet vermoeden dat er straks een band zal bestaan tussen de twee mensen. Het oversteken van een drukke straat wanneer een rood lampje brandt voor de voetgangers is de reden van het verkeersongeval een seconde later. Dan vreest het ergste, wil hulp bieden aan het omvergereden meisje en wordt onthaald door een zacht Hello stranger uit de mond van Alice. Let hier vooral ook op de schitterende song die dit film-tafereel begeleidt...

Een opname-studio van een professionele fotograaf. Anna fotografeert Dan. En alhoewel een zoen niet in het dienstenpakket voorzien is van de vrouw met de camera bewijst die toch dat er meer aan de hand is dan wat foto's nemen. Maar er is ook nog Alice waarmee Dan iets heeft. Alice die een inspiratie betekende voor het schrijfwerk van Dan. Het valt moeilijk te rijmen met het teken van tederheid en affectie van daarnet. Een chat-sessie op het internet. Kenmerkend voor dit soort 21e eeuwse manier van communiceren is dat je nooit met zekerheid weet wie aan de andere kant de booschappen intikt. In Closer is het niet anders want Dan wordt in dit geval eventjes Anna en brengt zo het hoofd op hol van dokter Larry die tussen twee onderzoeken door even de chatroom induikt voor een rondje cybersex. Eén orgasme in cyberspace later en na een kort verkennend gesprekje tussen de twee is een 'date' geregeld. Dokter Larry verschijnt op de afspraak en ontmoet er Anna die voor haar op een vreemde en ongebruikelijke manier wordt aangesproken. Tot duidelijk wordt dat dit een 'practical joke' is waarbij Larry voor lul staat en Anna ook wel voor schut.

Na twee alinea's zal het wel duidelijk zijn dat je moeilijk een opwindende, verleidelijke synopsis rond Closer kunt schrijven. Maar het geeft allicht aan dat Closer iets bijzonders is en anders (en veel beter) dan je verwacht. Soms ook heel grappig. De chat-sessie bijvoorbeeld is een voltreffer en de manier waarop Clive Owen een gesprek aanknoopt met Julia Roberts is ook bijzonder geslaagd. En toch is Closer geen echte komedie, eerder een drama. Closer is ook geen eenvoudig liefdesverhaaltje maar haalt zijn inspiratie in de diepere menselijke emoties en driften die pas bloot komen te liggen na diep graven in de psyche en het gevoelsleven van de personages. Geen broeierige, hete sex-scènes hier. Of passionele, opwindende tongkussen tussen twee verliefden. Wel de moeilijke situatie die ontstaat wanneer moeilijke relationele keuzes gemaakt worden. Wanneer je gedumpt wordt voor een ander na de korte opener Dit gaat pijn doen. Hoe je mensen emotioneel kunt vernederen. En wat je hierbij voelt. Aan beide kanten. En hoe je hierop reageert. En vooral hoe je hier op het vlak van sex kunt revanche nemen. En hoe de bedrogene hier mee omgaat. Toegegeven (en door jou allicht probleemloos bevestigd), het is makkelijker verfilmd dan uitgelegd met woorden... Wie op een rijpere leeftijd is gekomen in zijn leven zal zeker bepaalde situaties of gevoelens in het verhaal van Closer herkennen dat spijtig genoeg op Globe-vlak naast de prijs voor beste scenario greep. De hoop die Alice heeft op een nieuwe toekomst, een ander leven. De manier waarop ze met uitzondering van haar ware identiteit bereid is om zich helemaal te geven en emotioneel afhankelijk is van diegene die ze liefheeft. Hoe ze na een teleurstelling vlucht in de veiligheid van de anonimiteit, vastbesloten om zich niet meer bloot te geven. Scenarist en regisseur brengen het allemaal op een manier zonder zich uit te spreken over wie fout is en wie niet. Daar mag je als kijker zelf over beslissen. Het verloop in de tijd gaat ook een stuk sneller dan de film doet vermoeden. Het is soms verrassend om te horen dat alweer x maand of jaar verstreken zijn want dat heb je op geen enkel moment door in de film. De kracht van Closer ligt hem in het scenario en in de vertolkingen. Natalie Portman zet zonder twijfel het meest complexe personage neer dat ze ooit vertolkte, soms heel kwetsbaar, dan weer heel gesloten en geïsoleerd, een andere keer weer heel open. Closer is alvast een goede manier om het filmjaar 2005 mee te beginnen.

Koenraad Adams
Weekend Box Office VS
03-12-2004 Plaats 5 $ 7.707.972
10-12-2004 Plaats 8 $ 3.735.153
17-12-2004 Plaats 9 $ 3.351.014