Bones and All

Gewoon
Bones and All
2022
23/11/2022
langspeelfilm
130 minuten
drama
horror
romantiek
thriller
speelfilm

verdeler

Warner Bros Warner Bros

acteur/actrice (13)

Timothée Chalamet Timothée Chalamet → Lee
Mark Rylance Mark Rylance → Sully
Michael Stuhlbarg Michael Stuhlbarg → Jake
David Gordon Green David Gordon Green → Brad
Chloë Sevigny Chloë Sevigny
Kendle Coffey → Sherry
Taylor Russell → Maren
André Holland → Marens vader
Ellie Parker → Jackie
Madeleine Hall → Kim
Jessica Harper → Barbara Kerns
Jake Horowitz → Booth Man
Christine Dye

regisseur (1)

Luca Guadagnino Luca Guadagnino

producent (9)

Luca Guadagnino Luca Guadagnino
Timothée Chalamet Timothée Chalamet
Theresa Park
Marco Morabito
David Kajganich
Francesco Melzi d'Eril
Lorenzo Mieli
Gabriele Moratti
Peter Spears

uitvoerend producent (5)

Giovanni Corrado
Raffaella Viscardi
Moreno Zani
Marco Colombo
Jonathan Montepare

director of photography (1)

Arseni Khachaturan

scenarist (1)

David Kajganich

beeldmonteur (1)

Marco Costa

productieontwerper (1)

Elliott Hostetter

artdirector (1)

Victoria Resendez

kostuumontwerper (1)

Giulia Piersanti

componist (2)

Trent Reznor
Atticus Ross
Bones and All

Vampier, weerwolf, kannibaal: aardse problemen kennen ze allemaal. Want ja, assimileren met den gewone mensch die tevens ook dienst doet als aperitiefhap, hoofdschotel of dessert: gemakkelijk is dat allemaal niet, zo blijkt.

Dat droeve lot wordt in Luca Guadagnino’s Bones and All uit de doeken gedaan als een grotendeels ongemakkelijk in elkaar hakende kruisbestuiving tussen een jongvolwassenverhaal à la Twilight en meer potente gewetenshorror à la Near Dark. Of dat een combo is die vlot wegkijkt en potent van opbouw naar finale leidt? Hum …

Bones and All

Slecht kan Camille DeAngelis’ bronroman uit 2015 alvast niet geweest zijn, daar het boek de Alex Award won. Een award die sinds 1998 wordt uitgereikt en jaarlijks tien boeken in de kijker plaatst die eigenlijk voor volwassenen zijn maar ook jeugdige lezers tussen twaalf en achttien jaar in de leerrijke en voedzame literatuurnetten zouden moeten weten te strikken. Denk hierbij ook aan Neil Gaimans Stardust, Tracy Chevaliers Girl With A Pearl Earring, Khaled Hosseini’s The Kite Runner, Kazuo Ishiguro’s Never Let Me Go, Ernest Clines Ready Player One of zelfs Martin Weirs The Martian.

Door de jeugdige leeftijd van beide protagonisten lijkt Bones and All – in de verfilming althans – net de omgekeerde beweging te maken: de focus ligt in de eerste plaats op emotioneel gevoelig jong grut terwijl het meer volwassen aspect aan de zijlijn staat. Een opsplitsing die Guadagnino niet echt in balans krijgt, met als resultaat een film met pieken en dalen en nauwelijks enige urgentie. Guadagnino regisseert ditmaal ook opvallend minder uitbundig of showofferig dan bij vroegere gelegenheden. Dus zelfs een visueel uitbundige potpourri moet je ditmaal niet verwachten.

Bones and All

Hoofdpersonage van dienst: de achttienjarige Maren (Taylor Russell) die na een uit de hand gelopen eetfestijn op de vlucht slaat en beseft dat ze het vanaf dan zonder haar tot dan toe beschermende vader moet doen. Op haar zoektocht naar een nieuwe woonplaats wil ze van de weeromstuit ook gebruik maken om uit te zoeken wat er destijds met haar moeder is gebeurd. Onderweg loopt ze uiteraard andere kannibalen tegen het lijf: psychopathische, idiote en ook eentje die eruit ziet als Timothée Chalamet – een zielsverwant die haar helpt om haar kannibaalzijn te aanvaarden.

Als onevenwichtige roadfilm huppelstruikelt Bones and All twee uur lang door nogal wat tenenkrommende scènes: Mark Rylance krijgt weinig animo in zijn rol als zothuis van dienst, en ook Michael Stuhlbarg en David Gordon Green waren beter bij hun moeder thuisgebleven. Maar dat is nog allemaal gehannes in de zijlijn: erger is dat de centrale romance tussen Russell en Chalamet zelden vonkt. En dat komt grotendeels door Chalamet die als een zelfbewuste en teveel op automatische piloot vliegende hybride van James Dean en Leonardo DiCaprio zwijmelindruk wil maken maar geen interessante laag aan zijn personage weet toe te voegen. Wat maakt dat Russell hier de meest potente acteerprestatie neerzet. Wat steek houdt, aangezien zij ook de eer en het genoegen heeft om het hart van de plot te zijn. Maar de film uit het moeras trekken doet ze niet.

Hoog scoren op de ladder van horrorgruwel is er voor Bones and All niet bij – al zijn er een paar scènes met aanzienlijke bijtsporenschade – en als geselgedicht over verdoemde geliefden op de vlucht moddert het scenariotechnisch maar wat aan. Geen aromatisch viersterrenmenu dus deze Bijtlands, maar eerder een onderkoeld fusionrecept met weinig smaak en nog minder kraak.

Gezien op Film Fest Gent.

Alex De Rouck
Weekend Box Office VS
25-11-2022 Plaats 8 $ 2.258.562
02-12-2022 Plaats 9 $ 1.188.698
  • Film binnen Competitie op Film Fest Gent (2022).


Synopsis

Bones and All is een verhaal over de eerste liefde tussen Maren, een jonge vrouw die leert overleven in de marge van de maatschappij, en Lee, een intense en rechteloze zwerver. Een odyssee van duizenden kilometers neemt hen mee door de binnenwegen, de verborgen doorgangen en de valdeuren van Ronald Raegans Amerika. Maar ondanks hun inspanningen leiden alle wegen terug naar hun angstaanjagende verleden en een laatste moment dat zal bepalen of hun liefde hun anders-zijn kan overleven.