Belgica (DVD)

Goed
Belgica (DVD)
mogelijk schadelijk tot 16 jaar
drugs- en/of alcoholmisbruik
geweld
grof taalgebruik
15/06/2016
2016
DVD
127 minuten
drama
Dolby Digital 5.1 Ⓡ
16:09

acteur/actrice (15)

Sam Louwyck Sam Louwyck →  Vervelende klant
Stef Aerts →  Jo
Tom Vermeir →  Frank
Hélène De Vos →  Marieke
Charlotte Vandermeersch →  Isabelle
Boris Van Severen →  Davy Coppens
Titus De Voogdt →  Inspecteur
Johan Heldenbergh →  Bruno Schollaert
Sara De Bosschere →  Nikki
Dominique Van Malder →  Manu Dewaey
Stefaan De Winter →  Ferre
Silvanus Saow →  Rudy Rasta
Ben Banaouisse →  Momo
Ciro Motmans →  Lou
Marijke Pinoy →  Mama

regisseur (1)

Felix van Groeningen

producent (1)

Dirk Impens

director of photography (1)

Ruben Impens

uitvoerend producent (1)

Johan Van Den Driessche

scenarist (2)

Arne Sierens
Felix van Groeningen

beeldmonteur (1)

Nico Leunen

artdirector (1)

Kurt Rigolle

kostuumontwerper (1)

Ann Lauwerys
Belgica

Ja, het was even schrikken dit voorjaar. Toen bleek immers dat Felix van Groeningens “Belgica” maar voor weinig animo wist te zorgen in de Belgische bioscoopzalen. En dit ondanks lovende internationale kritieken en een positieve mediabuzz. En dan was er nog van Groenings succesvolle backcatalogus met kleppers als “De Helaasheid Der Dingen” en vooral “The Broken Circle Breakdown” als extra stuwkracht. Kortom, je moest al een zeer pessimistische analist of een bij de pinken zijnde Nostradamus zijn om te kunnen voorspellen dat “Belgica” zijn publiek niet zou bereiken in de vaderlandse zalen. Edoch, zo geschiedde. Raar maar waar. Hoog tijd dus dat deze wervelende prent een verdiende herkansing krijgt in de thuisbioscoop.

“Flop” of niet, de vlieger met de stelling dat het goed gaat met de carrière van Felix van Groeningen, gaat nog steeds op. “Belgica” kreeg immers de prijs voor de beste regie op het prestigieuze Sundance Festival en de film werd door Netflix aangekocht voor wereldwijde distributie in de landen waar hij geen reguliere bioscooprelease kreeg. Bovendien tekende van Groeningen inmiddels een contract om in Amerika het drama “Beautiful Boy” te regisseren onder auspiciën van Brad Pitts productiemaatschappij Plan B. De impact van “The Broken Circle Breakdown” en de bijhorende Oscarnominatie zijn duidelijk niet te onderschatten.

Belgica

Van Groeningens vijfde worp is zijn meest persoonlijke. Felix’ vader was eind jaren tachtig oprichter en uitbater van café Charlatan op de Vlasmarkt, en Felix stond er zelf lange tijd achter de toog. Heel wat van wat hij daar zag, hoorde en proefde vond zijn weg in het script. Een film over het nachtleven dus, en over twee broers die samen het café Belgica (lees: Charlatan) uitbaten. Frank (Tom Vermeir, voormalig zanger en gitarist bij de rockgroep A Brand) komt naar eigen zeggen enkel aan boord om Jo (Stef Aerts) een handje toe te steken. Al snel is duidelijk dat Frank vooral mede-eigenaar wil worden om een kick te vinden in zijn leven, daar hij amper energie haalt uit zijn huwelijk en vaderschap. Het is onder Franks impuls dat Belgica van volks muziekcafé transformeert in een zinderende muziektempel.

Het verhaal (uitgewerkt door van Groeningen en theatermaker Arne Sierens – samen schreven ze eerder het script van “Dagen Zonder Lief”) is wat het is: een vrij rechtlijnige verzameling anekdotes over broederliefde, familieconflicten en de roes van jezelf te verliezen in muziek, drank, drugs en sigarettenrook. Waar “Belgica” vooral in excelleert is de sfeer: het nachtleven bruist en vibreert en de door Soulwax (Stephen & David Dewaele) gecomponeerde muzikale omlijsting omsluit de film als een opzwepend cocon.

Belgica

Tussen al dat muzikale feestgeweld dreigen sommige personages te stranden in karikaturale wateren. van Groeningen grijpt in door van de ‘held’ een egocentrische bullebak te maken die marginale vergrijpen niet schuwt. Je kan dit zien als een verderzetting van “De Helaasheid Der Dingen”, maar waar het daar nog min of meer met de komische mantel der liefde werd bedekt, is het hier een scherpe kant die “Belgica” een verrassende gekartelde rand bezorgt. Bravo trouwens voor de uitbundige vertolking van Tom Vermeir: het doet deugd om een eens fris gezicht te zien – in die optiek is het zeker geen verlies dat Matthias Schoenaerts tijdens de voorbereidende fase van “Belgica” forfait gaf.

Mooi is dat van Groeningen steeds respect en liefde voor zijn personages blijft voelen. Of je dat als kijker ook doet, hangt af van je tolerantievermogen. Zeker omdat “Belgica” minder poëtisch is dan “Dagen Zonder Lief”, minder coherent dan “De Helaasheid Der Dingen” en minder tragisch dan “The Broken Circle Breakdown”. van Groeningens beste is “Belgica” niet. Toch bewijst hij eens te meer dat hij de kunst verstaat om echt tot de kern van de zaak door te dringen. Er mag onderweg dan wel gefreewheeld worden, “Belgica” meert mooi aan. De gerijpte personages vinden hun catharsis, en de weemoed naar vervlogen tijden of momenten waarop iedereen zich even om welke reden dan ook koning(in) van de wereld voelde, wordt in een sfeervolle coda ingekleurd. En avant la musique. En zet de sub- en andere woofers maar lekker luid.

Een eventuele anticipatie voor zinderende extra’s mag je dan weer temperen. Behalve een trailer en een korte sfeerscheppende making of, is hier immers niets te vinden. Jammer, want “Belgica” is nochtans typisch zo’n film waarvan heel wat meer te vertellen is (de correlatie met de echte Charlatan, de totstandkoming van de soundtrack …). Een beetje meer volume was hier zeker welkom geweest.

Alex De Rouck

Extra informatie




Extra's

  • Making of (11’33”)
  • Trailer (2’01”)

Zie ook...