Narnia interview
Langzaam maar zeker sluipen we naar de releasedatum van de nieuwe 'Narnia-film' : op 2 juli wordt The Chronicles of Narnia : Prince Caspian in de zalen gedropt. Zoals bij de vorige film zijn de kostuums ook nu weer heel belangrijk, reden genoeg dus om een babbeltje te doen met Isis Mussenden die verantwoordelijk was en is voor de kostuums van de film !
V: Hoe vond je het om terug te gaan naar Narnia?
IM: Het was leuk om weer deel uit te maken van het team. Deze tweede keer is het veel gemakkelijker, omdat we elkaar allemaal kennen en weten wie we moeten aanspreken. Het was fantastisch dat we met deze film de lat gewoon een stuk hoger hebben kunnen leggen. In Narnia was er zoveel tijd verstreken tussen de gebeurtenissen van de De leeuw, de heks en de kleerkast en Prins Caspian, dat we de kans hadden om een hele nieuwe wereld te creëren. In de film Prins Caspian wordt Narnia geregeerd door Koning Miraz en de Telmarines, die in de eerste film niet voorkomen. Onze eerste uitdaging was om te beslissen wat voor soort kleding ze zouden dragen, zodat ze er uniek en opvallend uit zouden zien.
V: Waar heb je je inspiratie vandaan gehaald?
IM: We zijn door Europa gereisd en hebben Spanje, Italië en Londen bezocht. We zijn naar allerlei kostuumwinkels gegaan om te zien wat er niet allemaal te krijgen was, maar we vonden het allemaal teveel op elkaar lijken en op wat we al eens hebben gezien. Uiteindelijk kwamen we aan in een textielmuseum in Florence. Daar vonden we een boek met daarin precies wat we zochten – kostuums die er deels Mediterraan, deels piraat, deels middeleeuws en gewoon heel gemeen uitzagen. We zagen onmiddellijk in dat dit de soort kleren waren die de Telmarines droegen. Het klikte gewoon.
V: En hoe zit dat met de kostuums voor de acteurs die we al kennen? Wat voor problemen moest je daarbij oplossen?
IM: Het grootste probleem was dat alle kinderen nog steeds in de groei waren. Ofwel moesten we de kostuums groter maken, of gewoon grotere maten voorhanden hebben. Bij een film met zoveel actiescènes moet je ook veel stand-ins en stuntmannen kleden en we moeten nieuwe kleding beschikbaar hebben als er iets onder de modder of het bloed komt te zitten. Ben Barnes, die de rol van Prins Caspian speelt, heeft minstens 15 overhemden gedragen tijdens zijn ontsnapping uit het kasteel van Koning Miraz.
V: De leeuw, de heks en de kleerkast was een zeer succesvolle film en Prins Caspian lijkt op een nog grotere schaal te zijn opgezet. Wat betekent dat voor de kostuumafdeling?
IM: Heel veel werk! We werken met een team van zo'n 70 tot 80 man en we hebben haast elk kledingstuk zelf gemaakt. We hebben bijvoorbeeld alle kleren van de Telmarines zelf gemaakt. De kostuumafdeling heeft 24 uur per dag gewerkt: sommige mensen wel 12, 15 of zelfs 17 uur per dag! Alleen al voor de Telmarines hebben we 200 soldaten gekleed, 40 ruiters, 35 stuntmannen, 30 koninklijke bewakers, 12 lords en natuurlijk Koning Miraz zelf, die tijdens de film verschillende outfits draagt.
V: Sommige kostuums zien er erg oncomfortabel uit. Klagen de acteurs daar nooit over?
IM: Dat is een interessante vraag, omdat we rekening moesten houden met de warmte en het gewicht van de kostuums, vooral omdat we midden in de zomer in de buitenlucht aan het filmen waren. Zo moesten we er voor zorgen dat de acteurs binnen 3 tot 4 minuten uit een bepaald kostuum gehaald konden worden om af te koelen. Anderzijds zorgt de kostuumontwerper er ook voor dat de acteur zich helemaal in zijn rol kan inleven. Het kostuum is er niet alleen voor de schoonheid. Dus als je het te gemakkelijk maakt, als je het korset bijvoorbeeld niet strak genoeg aantrekt of de wapenrusting niet zwaar maakt, dan lopen de acteurs rond alsof ze een spijkerbroek met een T-shirtje dragen en dat kan natuurlijk niet. Het moet er wel echt uitzien.