Up, een gesprek met de makers !

17/04/2009

Er zijn wel 1.001 redenen waarom wij reikhalzend uitkijken naar Up, de nieuwste Pixar-animatiefilm die op 7 oktober 2009 wordt uitgebracht in België (en de openingsfilm is op het 62e Filmfestival van Cannes straks in mei). Reden genoeg dus om even van ideeën te wisselen met regisseur Pete Docter en Producent Jonas Rivera !

Disney•Pixar presenteert Up, een grappige én ontroerende animatiefilm waarin de droom van de 78-jarige Carl Fredricksen werkelijkheid wordt. Hij gaat op avontuur door duizenden ballonnen aan zijn huis vast te maken en weg te vliegen naar de woeste natuur van Zuid-Amerika - maar hij ontdekt dat zijn grootste kwelgeest is meegesmokkeld: de superoptimistische 8 jaar oude Scouts jongen, Russell.

Probeer dit alsjeblieft niet thuis, grapt regisseur Pete Docter. Hij praat over zijn lang verwachte bioscoopfilm Up, de 10e tekenfilm van Pixar Animation Studios. De studio bood verslaggevers een 46 minuten durend voorproefje van de film. Daarna praatten Docter en Rivera over hun ervaringen. Ze wilden een film maken die jonge mensen en mensen die jong van geest zijn, een hart onder de riem zou steken.

Carl Fredricksen, een nors uitziende man van 78 jaar, gelooft dat het leven aan hem voorbij is getrokken. Op het sterfbed van zijn vrouw beloofde hij haar dat hij hun droom waar zou maken: hij begint een groot avontuur door duizenden ballonnen aan zijn huis vast te maken en weg te vliegen naar de woeste natuur van Zuid-Amerika. Hij ontdekt echter dat Russell, een praatgrage 8-jarige jongen, per ongeluk is meegekomen.

Docter en Rivera beseffen dat een oude man geen voor de hand liggend personage is om een groot publiek te trekken. Dit risico hebben we ingezien, maar er bestaan veel sikkeneurige oude personages zegt Docter. Een chagrijnige oude vent heeft juist iets aantrekkelijks. En hij biedt genoeg entertainmentmogelijkheden. Ook was dit onderwerp voor ons iets nieuws. Eén van de dingen waar wij van Pixar prat op gaan, is dat we niet twee keer hetzelfde doen en dat is niet altijd even eenvoudig, zeker niet bij de 10e film.

Pixar is verantwoordelijk voor beroemde en grote kassuccessen, zoals Toy Story,Finding Nemo, The Incredibles, Cars, Ratatouille en WALL•E. Docter en Rivera weten dus maar al te goed dat alle ogen op hen gericht zijn om ook van deze film weer een topper te maken. Ze zeggen wel dat ze alles onder controle hebben, maar ze voelen die druk zeer zeker. Hun succesvolle strategie is om films te maken waar ze zelf helemaal weg van zijn, die niet alleen voor entertainment zorgen, maar die het publiek ook emotioneel echt aanspreken.

Docter en Rivera hebben zichzelf tijdens de productie van deze film één vraag gesteld :Wat blijft er bij ons bioscooppubliek hangen? Het is nou precies vanwege deze aanpak waardoor Docter en Rivera van Pixar Animation Studios zo buitengewoon getalenteerd zijn.

Docter is in 1990 voor Pixar komen werken en maakte deel uit van het oorspronkelijke team dat verantwoordelijk was voor het verhaal en de personages van Toy Story. Ook was hij de Supervising Animator van deze film. Daarna werkte hij als Storyboard Artist voor A Bug's Life en schreef hij de eerste scriptversie voor Toy Story 2. Docter maakte zijn debuut als regisseur bij Monsters, Inc, een film die genomineerd werd voor een Academy Award® voor Best Animated Feature Film (beste bioscooptekenfilm). Docter is één van de grootste creatieve geesten van Pixar en hij is verantwoordelijk voor de eerste verhaalontwikkeling van WALL•E, de Disney•Pixar film die een Golden Globe® en een Academy Award® heeft gewonnen. Voor het werk aan WALL•E kreeg Docter een nominatie voor een Academy Award® voor Best Original Screenplay (beste originele filmscript).

Rivera kwam in 1994 voor Pixar werken als Production Assistant voor Toy Story, de eerste bioscoopfilm van deze studio. Rivera heeft aan bijna alle bioscoopfilms van Pixar gewerkt. Door zijn talent en expertise heeft hij bij elke volgende studioproductie verder carrière weten te maken. Onlangs werkte Rivera als Production Manager aan de film Cars, die een Golden Globe® in de wacht sleepte.

Toen deze twee mannen in 2004 (!) aan Up begonnen te werken, wisten ze dat de 'look' van de personages een artistieke doorbraak zou betekenen voor animatie. Groter dan wat dan ook in het verleden. Docter zegt :We hebben al deze fantastische technische directeurs die precies weten hoe ze alles moeten doen. Maar voor deze film kregen ze de instructie 'We willen dat je alles verkeerd doet!' Het maakt niet uit hoe dingen in het echt functioneren. De 'look' was moeilijk tot stand te brengen, zowel technisch als artistiek. Hopelijk is het iets wat niet onmiddellijk opvalt en onzichtbaar is voor de kijker. Rivera voegt daaraan toe: We waren niet uit op de werkelijkheid, we wilden karikatuur. Zoals dat bij Disney vroeger het geval was.

De 'look' van de film was zo belangrijk voor Docter en Rivera, dat het creatieve team van Up naar de achtergrondlocatie van de film in Zuid-Amerika is gegaan om zich ervan te verzekeren dat het landschap perfect was. Paradise Falls is de fictieve locatie van de film. Maar deze plek bestaat echt, als een eiland in de lucht: het drielandenpunt van Brazilië, Venezuela en Guyana. Ze hebben die verlaten plek gekozen, omdat ze de juiste plaats moesten hebben waar Carl terecht zou komen, ergens zonder invloeden van buitenaf, zodat hij als personage kon groeien en evolueren. De bergen zijn ruim anderhalve kilometer hoog, die kun je gewoonweg niet beklimmen of afdalen zegt Rivera. Deze plek vonden we geweldig, omdat het een verloren wereld is, compleet los van alles, waardoor dit dus ook een echte avonturenfilm kon worden.

Docter en Rivera hebben ook in de roos geschoten met de emotionele toon van de film. Met een korte maar indrukwekkende scène aan het begin van de film, wordt de emotionele ondergrond gelegd, waar de rest van het verhaal op voortborduurt. We krijgen een glimp te zien van de liefdevolle relatie tussen Carl en zijn vrouw Ellie. En we komen erachter dat Carl ballonnenverkoper was. Samen hadden ze één grote droom – een avontuurlijke reis naar Paradise Falls. Maar zoals het gaat in het leven, met zijn onverwachte frustraties, hebben ze hun droom nooit samen waar kunnen maken. Wanneer Ellie komt te overlijden, zondert Carl zich af van de buitenwereld. Hij komt tot de harde ontdekking dat hij haar hartenwens nooit heeft waargemaakt. Hij treft onmiddellijk maatregelen om hun droom levend te houden. Dit is een levensechte, menselijke montage die zich verder ontwikkelt tot een ernstige vorm van gekte, die maar niet op lijkt te houden.

In de originele versie van de film hoort u de stemmen van Ed Asner (TV’s “Mary Tyler Moore,” TV’s “Lou Grant”), Christopher Plummer (Inside Man, A Beautiful Mind), Delroy Lindo (Gone in Sixty Seconds, Get Shorty) en John Ratzenberger (WALL•E, Monsters, Inc.). Een aantal talentvolle jonge acteurs deden auditie voor de rol van de 8 jaar oude Russell, de Wildernis Ontdekker. Tot zijn grote verrassing ging de rol naar de broer van een jonge acteur, die voor de lol was meegekomen. Alle jonge acteurs die we hoorden waren fantastisch, maar klonken net iets te gemaakt zegt Docter. We wisten het meteen toen we Jordan Nagai hoorden, die met zijn broer was meegekomen. Hij begon gewoon over voetbal en karate te praten en daar was-ie! Hij had de charme en onbevangenheid van iemand die niets van acteren af weet. Het maakte mij niet uit wat hij vertelde. Ik glimlachte alleen maar en luisterde naar zijn stem. Hij klonk gewoon echt. (UP zal ook in een Vlaamse versie te zien zijn).

Rivera wordt gevraagd wat hij met Up hoopt te bereiken voor zichzelf en voor de studio. Hij zegt: Hopelijk wordt het een echte actieavonturenfilm, maar dan een beetje zachter dan sommige films die tegenwoordig worden uitgebracht. We hopen dat deze film een volgende fase is op de nieuwe koers die Pixar studio is ingeslagen, maar ook herinneringen opwekt van de elementen uit de klassiekers waar we zoveel van houden.

In België wordt UPverwacht op 7 oktober in 2D & 3D. Als het vervolg van de film net zo amusant en boeiend is als de eerste 46 minuten, dan heeft Pixar opnieuw een kassucces geboekt.