Margaret Booth


Margaret Booth maakte haar debuut in de montageruimte anno 1921 als assistent voor de Louis B. Mayer-studio, gevolgd door een periode waarin vrouwen de kunst van de beeldmontage domineerden. Ze heeft in de jaren ’20 en ’30, eigenlijk het grootste deel van haar carrière, gewerkt voor MGM. Zo was ze verantwoordelijk voor de montage van de succesvolste films van MGM in de jaren ’30 zoals Dancing Lady (1933), The Barretts of Wimpole Street (1934), Mutiny on the Bounty (1935) en Romeo and Juliet (1936).
In 1939 werd ze aangesteld als supervisor. Zo was ze maar liefst 29 jaar Supervising film editor, in 1970 stapte ze weer over naar de praktijk om als onafhankelijk beeldmonteur te gaan werken voor verschillende filmproducers. Zo werd ze door producent Ray Stark gevraagd om mee te werken aan onder andere The Black Bird (1975) en Murder by Death (1976). Ze had een belangrijke rol in de ontwikkeling van de naadloze, onopvallende manier van beeldmontage die in Hollywood de standaard zou worden.
In 1978 kreeg ze een ere-Oscar voor de kunst van de beeldmontage in de filmindustrie.
Ze werd ook regelmatig Maggy Booth genoemd.
Oscars ® 1936 | Genomineerd | Beeldmontage | Mutiny on The Bounty |