John P. Fulton
John P. Fultons vader was Fitch Fulton, een artiest die achtergronden schilderde voor vaudeville en later ook voor films zoals Gone With The Wind. Nadat hij zijn studies Electrische Bouwkunde had afgewerkt ging hij aan de slag als landmeter. Hij kwam in de filmwereld terecht als beginnende assistent-cameraman. Na een korte periode als cameraman te hebben gewerkt werd hij als Diensthoofd van de afdeling Speciale Effecten aangesteld bij Universal. In die functie realiseerde hij de Speciale Effecten die voor de onzichtbaarheid zorgden van Claude Rains in The Invisible Man. Hij was ook verantwoordelijk voor de Speciale Effecten in horror-films van Universal die echte klassiekers werden zoals The Mummy en Son of Frankenstein.
In de jaren '40 verliet hij Universal en ging aan de slag bij Samuel Goldwyn waar hij zorgde voor de effecten in Wonder Man.
In 1953 werd hij Diensthoofd van de afdeling Effecten bij Paramount waar hij Gordon Jennings opvolgde. Het openen/splijten van de Rode Zee in The Ten Commandments bijvoorbeeld was ook van de hand van John P. Fulton. Toen Paramount de vermelde afdeling opdoekte begin de jaren '60 bleef hij aan de slag als freelancer. Ondanks zijn polyvalentie en uitgesproken talent slaagde hij er nooit in om zijn ambitie waar te maken : werken als producent of regisseur.
Oscars ® 1957 | Gewonnen | Speciale effecten | The Ten Commandments |
Oscars ® 1946 | Gewonnen | Speciale effectenPhotographic Effects | Wonder Man |
Oscars ® 1943 | Genomineerd | Speciale effectenPhotographic Effects | Invisible Agent |
Oscars ® 1942 | Genomineerd | Speciale effectenPhotographic Effects | The Invisible Woman |
Oscars ® 1941 | Genomineerd | Speciale effectenPhotographic Effects | The Boys From Syracuse |
Genomineerd | Speciale effectenPhotographic Effects | The Invisible Man Returns |