John Bright
scenarist
(1)
John Bright studeerde aan Lake Forest. Zijn carrière nam een start toen hij als 13-jarige (!) werkte als Ben Hechts copy boy voor de Daily News uit Chicago. Hierna werd hij misdaadjournalist en op 19-jarige leeftijd bracht hij al zijn eerste boek uit onder de titel Hizzoner Big Bill Thompson, een niet erkende autobiografie van de burgemeester van Chicago. Toen die hem dagvaardde voor de rechtbank trok Bright naar Hollywood waar hij aan de slag ging bij de in Polen geboren apotheker Kubec Glasmon. Na enige tijd gingen ze samen gangsterverhalen schrijven. Hun romannetje Beer and Blood zou later als basis dienen voor de film The Public Enemy (1931) die niet alleen een mijlpaal in het Amerikaanse gangstergenre maar ook een heel belangrijke film werd voor James Cagney. De twee tekenden een contract bij Warner Bros en schreven samen in 1931 en 1932 de scenario’s van nog meer actie- en misdaadfilms. Hierna trok Bright naar Paramount. In 1933 stelde hij de lage lonen en de moeilijke werkomstandigheden van schrijvers/scenaristen in Hollywood aan de kaak en samen met Glasmon en nog acht andere collega’s richtte hij de Screen Writers Guild op die later bekend werd als de Writers Guild of America.
John Bright profileerde zich als politiek activist met linkse overtuigingen wat er mee voor zorgde dat zijn naam genoemd werd tijdens de hoorzittingen van de House Un-American Activities wat er in 1951 voor zorgde dat hij op de zwarte lijst kwam te staan. Toen hij na zeven jaar van zelf opgelegd ballingschap in Mexico terugkeerde naar Hollywood ging hij artikels schrijven voor magazines en werd hij literair adviseur van het productiebedrijf van Bill Cosby. Op die manier had hij ook een invloed bij het draaien van de antioorlogsfilm Johnny Got His Gun (1971) van één van de Hollywood Ten, Dalton Trumbo.
Oscars ® 1932 | Genomineerd | Beste origineel verhaal | The Public Enemy |